"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Forbud mot dyr i norge og utland.

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-01-2008, 06:51   #1
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823
Standard Forbud mot dyr i norge og utland.

Flyttet fra http://www.reptilfreaks.no/forum/messer-og-utstillinger/4955-stromstad-messen-noen-som-skal-dit-7.html
Mvh
Admin Nagash

Sitat:
Opprinnelig postet av gabonviper Vis post
det som er litt kjipt er at du ikke kan kjøpe visse reptiler i Danmark. de fikk noen nye regler i 2003.
Jeg må si at jeg syntes dette med negativlister i Danmark bare er en positiv ting. Om vi får en oppmykning av lovverket håper jeg at vi får noe liknende, altså en negativliste fremfor en positivliste (men vi behøver ikke fortsette den diskusjonen i denne tråden).

Går du litt lenger ned på siden til Roskilde messen ser du at det heller ikke er så mange herptiler og leddyr som står på listen:

Sitat:
De forbudte dyr omfatter blandt andet følgende:

Krybdyr:
Krokodiller og alligatorer.
Alle former for giftslanger samt følgende furetandede snoge: Liansnoge, Boomslanger og arter fra slægten Rhabdophis.
Kvælerslanger af arterne Tigerpython, Klippepython, Netpython og Grøn Anakonda.
Båndvaran, Nilvaran & Centralafrikansk Nilvaran

Edderkopper:
Atrax robustus, Phoneutria nigriventer, Loxosceles reclusa, Tegenaria agrestis, Latrodectus spp. og Sicarius spp.

Skorpioner:
Androctonus spp., Buthus spp., Centruroides spp., Tityus spp., Hottentotta spp., Leiurus spp. og Parabuthus spp.

Skolopendre: Scolopendra gigantea og Scolopendra heros.

Untitled Document

Sist endret av _Nagash_; 07-01-2008 kl 10:24.
Chixz er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 07:14   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

På quoten din står det "omfatter blantannet.." vil det si at de har flere på listen? Synes det er trist at de forbyr tigerpython, men de andre slange artene kan jeg forstå, siden de er av det mindre koselige slaget. Men hvorfor skal alt som er litt giftig være forbudt? Det er ikke noe større risiko å eie en Androctonus spp. enn å kjøre bil, om du behandler den med respekten den fortjener. Ser heller ingen grunn til at vi skal ha totalforbud mot giftslanger. Håper vi får en positivliste, og om vi får en negativliste, håper jeg det blir mulig å søke om løyve til å holde de dyrene som er ulovlige, om man kan fremlegge dokumentasjon på at man kan det.
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 09:57   #3
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip Vis post
Men hvorfor skal alt som er litt giftig være forbudt? Det er ikke noe større risiko å eie en Androctonus spp. enn å kjøre bil, om du behandler den med respekten den fortjener.
Det er ikke de "litt" giftige artene de har forbudt, det er stort sett arter som har ført til medisinske komplikasjoner,tatt, eller tar menneskeliv. Jeg respekterer egentlig forbudet deres da jeg synes dette er en mye bedre løsning enn den vil har i Norge. Alt er enten helt forbudt eller fullt lovlig. Ingen artsspesefikk forståelse.

Det å sammenligne det med å kjøre bil blir ikke helt riktig det heller, da man i dag må være minimum 18år og i tillegg ha tatt en ganske omfattende,kostbar opplæring og prøver for å kjøre bil. Slik det er i norge i dag, kan i prinsippet en 5åring eie alle dyrene på "leddyr restriksjons lista" deres lovlig i norge. Dette medfører jo igjen større sjanse for ulykker og negativ oppmerksomhet rundt hobbyen vår.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 10:17   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Ser at jeg har ordlagt meg litt feil. Jeg er enig i at dagen ordning ikke er noe bra, og at vi burde få noen restriksjoner. Det jeg mere å si er at det burde være en måte å kunne søke seg unntak fra eventuelle restriksjoner.
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 11:24   #5
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

• Alle arter af havskildpadder (Cheloniidae, Dermochelyidae).
  • Alle arter krokodiller (Crocodylidae), alligatorer (Alligatoridae) og gavialer (Gavialidae), undtagen Osteolaemus spp., Paleosuchus spp. og Alligator sinensis.
  • Thelotornis spp., Dispholidus spp., Rhabdophis spp., der alle tilhører Colubridae.
  • Alle arter af giftsnoge (Elapidae), havslanger (Hydrophiidae), hugorme (Viperidae) og grubeorme (Crotalidae).
  • Atractaspis spp. og Macrelaps spp., der tilhører jordhugormene, Aparallactinae.
  • Tigerpython (Python molurus), klippepython (Python sebae), netpython (Python reticulatus) og grøn anakonda (Eunectes murinus).
  • Komodovaran (Varanus komodoensis), båndvaran (Varanus salvator), papuavaran (Varanus salvadorii), nilvaran (Varanus niloticus) og centralafrikansk nilvaran (Varanus ornatus).
Liste over reptiler som er forbudt i Danmark.Det er en mye lengre liste som forklarer alle arter som lov og ulovlig å holde men reptiler er vel av størst interesse.
Personlig synes danskene har klart å lage en veldig bra liste der man har tatt vekk noen av de farligste artene.

Skal det noengang bli tillatt med reptiler i Norge håper jeg de kommer til å bruke den danske listen å gå etter.

Hele den danske listen Dyrebrevkassen
fanden er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 15:31   #6
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

kan jo virke positivt inn mot norge, når danskene nå viser at de tar bort de giftigste, største å farligste dyrene.

Synst faktisk dette er et positivt tiltak.. Er jo mye her som er helt uansvarlig å forsøke å holde da
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 15:42   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sharkie Vis post
Synst faktisk dette er et positivt tiltak.. Er jo mye her som er helt uansvarlig å forsøke å holde da
Synes virkelig du tar feil her. Om det er ansvarlig å holde et dyr kommer jo helt ann på eiers kompetanse og muligheter for å gi dyret det det trenger. Den rette eieren kan holde dyrene på en meget ansvarlig måte. Om det er en forbudsliste som det ikke er mulig å komme rundt er jeg imot.
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 16:17   #8
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
Meldinger: 673
Standard

jeg syns giftige reptiler burdet være lovlig på en måte. men på en annen måte kan det havne i feil hender, men det gjelder også de fleste andre ting. så jeg syns det burde være lovlig med giftige reptiler viss man har et kurs som godkjenner det!

men som Danmark har det er jo bedre enn ingen ting!

Sist endret av gabonviper; 07-01-2008 kl 16:22.
gabonviper er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 16:19   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

"Rovdyr:
Alle arter, undtagen genette (Genetta genetta), fennekræv (Fennecus zerda), næsebjørne (Nasua spp.)"

HA DET BRA, NÅ FLYTTER JEG TIL DANMARK!

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2008, 16:25   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gabonviper Vis post
jeg syns giftige reptiler burdet være lovlig på en måte. men på en annen måte kan det havne i feil hender, men det gjelder også de fleste andre ting. så jeg syns det burde være lovlig med giftige reptiler viss man har et kurs som godkjenner det!

men som Danmark har det er jo bedre enn ingen ting!
Hvem skulle holdt dette kurset?
Jeg syns det hadde vært best med en negativ liste, om noen er spesielt intresert i de artene på negativ listen, så kunne man søkt om dispensasjon til holdt av artene,men må skrive hvorfor man er intresert og vil holde dem ,, samt. skrive ned de artene man har erfaring med fra før av..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dyr, forbud, mot, norge, utland

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fin idé for Norge? Fredrik22 Media 5 30-10-2008 06:38
Nå kommer det til Norge og fanden Småprat 0 29-06-2008 11:28
Tåpelige forbud 2. Janka Småprat 0 14-05-2008 17:13
Reptilhold i Norge sveinjo Helse og sykdommer hos reptiler 21 18-07-2007 07:13
forbud mot eksotiske fugler? reptilfrelst Småprat 6 19-06-2007 12:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:10.