"

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-01-2008, 17:05   #1
Junior Member

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 10
Standard piraya ?

vet dette ikke har noe med reptiler og gjøre men, er det lov å holde pirayaer i norge, finner ingen svar på dette.

tenker at det er ulovlig siden omtrent alle dyr som er " kule " å ha er ulovlig i norge.

HjøøøPP
noas_ark er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 17:10   #2
Reptilfreak

Fattail sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vest Agder
Alder: 40
Meldinger: 143
Standard

Piraya er lovlig og selges i mange dyrebutikker.

Mvh,
Vegard
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 21:50   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 39
Standard

Stort sett det meste er lovlig i akvarium bortsett fra krabber, kreps og hummer.
Dag-Andre er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 22:00   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dag-Andre Vis post
Stort sett det meste er lovlig i akvarium bortsett fra krabber, kreps og hummer.
sitter her med en rød mangrovekrabbe 30 cm fra meg, viste ikke at de var ulovlige, tror jeg ikke dyrebutikken viste heller akkurat =P
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 22:05   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dag-Andre Vis post
Mulig jeg tar feil men de aller fleste krabber er lovlige, men enkelte former for ferskvanns kreps og hummer er ulovlige.
Når det gjelder saltvann er det meste lovlig, også de aller aller giftigste slik som blue ring octopus.

Sist endret av Frogger; 04-01-2008 kl 22:08. Begrunnelse: rettet litt feil..
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 22:08   #6
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
krabber er lovlige, men enkelte former for ferskvanns kreps og hummer er ulovlige.
der har vi det, begynte å lure =P
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 22:36   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Årsaken til at de fleste krepsearter er ulovlig er at de kan bære med seg en sykdom som kan ta knekken på ferskvannskrepsene vi har her i landet. Akkurat det forbudet må jeg si jeg forstår da.

Men ja, piraya er fullstendig lovlig, men om du ønsker en gøy fisk(og har plass til store kar) vil jeg heller anbefale arrowana eller ormehodefisk. Pirayaen er ganske pysete og kjedelig når den ikke er i flokker på flere hundre
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 23:15   #8
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

som sakt så er piraya litt pysete vis de ikke er i flertall, jeg hade 10 piraya i et akvarie å nå har jeg bare 2 igjen, pirayaer utfordrer verandre til kamper, å det er til døden, så du skal ikke se bortifra at noen blir spist

så jeg kjøpte 4 nye så nå har jeg 6 piraya veldig stilig å se på når dem tar andre fisker
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 23:28   #9
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard

gullfisker er jo tøffere enn piraya. skal du ha tøff fisk så kjøp ferskvanns baracuda. evt ferskvanns murene.
Svar med sitat
Gammel 04-01-2008, 23:31   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Et lite triks med pirayaer og forsåvidt en del annen stimfisk er å hive oppi flere enn du ønsker å sitte igjen med. Mens en stim med fisk "setter seg" er det ofte mye interne stridigheter, hos enkelte fisker som piraya mer enn andre. Etterhvert som de svakeste og de største rivalene faller fra roer de interne stridighetene seg.
Når det gjelder Piraya så er det også et triks å fore nok. Gjerne flere ganger for dagen slik at de har full mage. Dette roer også gemyttet litt
Man må gjerne filtrere en mer, men fisken roer seg kraftig.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
piraya

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Piraya! master92 Småprat 11 24-02-2008 18:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:10.