"

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-12-2007, 14:22   #1
Member

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 39
Standard leopard gekko?

er det lovlig og ha leopardgekko i fangenskap?
hvor får du tak i dem?
blir det ikke noen problemer med staten?
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 14:25   #2
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard leopard gekko?

det er ikke lov å ha reptiler i Norge. men mange har det uansett, sånn som meg.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 14:29   #3
Guest

Fido sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 227
Standard leopard gekko?

Det falt deg vel ikke inn å søke litt i arkivene her inne?
Fido er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 18:10   #4
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard leopard gekko?

Alle reptiler og amifibier er ulovlig i Norge. Landskilpadde kan man derimot få dispensasjon på visst man har pelsallergi.

Så lenge man holder dyrene skjult, får man ikke noen problemer med noen "høyere makter".
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Tarantellen er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 18:12   #5
Member

Medlem siden: Dec 2007
Standard Re: leopard gekko?

hvor får man tak i reptiler da?
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 18:21   #6
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard leopard gekko?

Som du sikkert har sett på denne siden er det mange som driver med avl av reptiler i Norge. Derfor er de vanligste nybegynnerreptilene lett tilgjengelig på det norske markedet.

Man kan og være heldig å komme over noe litt mer sjeldent, men på det norske markedet er det for det meste reptiler som: Sumpskilpadder, div vanlige geckoer, noen få agam-arter (for det meste skjeggagam,) og de vanligste slangeartene som f. eks kongepython, boa constrictor og kornsnok.

De fleste kjøper enten fra folk i Norge, gjennom bekjente eller www.repti.net. Noen velger også å dra til utlandet, f.eks Sverige for å skaffe seg reptiler.

Håper du ble litt klokere.
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Tarantellen er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 18:47   #7
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard leopard gekko?

Men vil bare si det en ting før du i det hele tatt tenker å skaffe deg en reptil.

en reptil er litt mer krevende enn en hamster eller rotte.
reptiler trenger f.eks et passende terra, med lyset, varmen og fuktigheten den trenger. Så skal den ha vitaminer og ditt å datt.
altså det jeg skal frem til er at man må kunne MYE om det dyret man skal skaffe seg. det gjelder selvfølgelig ikke bare reptiler, men alle dyr.
men reptiler må ha det varmt nok osv for å kunne overleve.
Du må med andre ord lese mye FØR du kjøper dyret.
reptiler lever også ofte i mange år, er du villig til å ta ansvar for en leos f.eks i så mange år ?

vil anbefale deg til å først lese masse om dyret du har lyst på før du tenker grundig igjennom om du skal anskaffe det dyret eller ikke.

Ønsker deg lykke til å spør om det er noe du lurer på. her er vi for å hjelpe
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 19:33   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2007
Standard leopard gekko?

Men hvordan er det egentlig med salamandere? For de finnes jo i Norsk fauna fra før...
Dag-Andre er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 19:37   #9
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard leopard gekko?

fortsatt ikke lov å ha i fangenskap
Svar med sitat
Gammel 10-12-2007, 20:28   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Re: leopard gekko?

Sitat:
Opprinnelig postet av Dag-Andre
Men hvordan er det egentlig med salamandere? For de finnes jo i Norsk fauna fra før...
Det finnes også øgler (Skogs firfisle og stål orm), slanger... alt er ulovlig, ingen vits i å ta inn viltfanga dyr, når du får avla dyr på markede..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
gekko, leopard

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Om leopard gekko kjønn.. Freddy90 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 15 05-10-2008 17:49
Leopard gekko mr-repti Leopardgekkoer og andre Eublepharis 23 25-07-2007 21:08
Leopard gekko Sid Leopardgekkoer og andre Eublepharis 8 13-10-2004 09:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:06.