| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Member
Medlem siden: Dec 2007
|
er det lovlig og ha leopardgekko i fangenskap?
hvor får du tak i dem? blir det ikke noen problemer med staten?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
det er ikke lov å ha reptiler i Norge. men mange har det uansett, sånn som meg.
|
|
|
#3 |
|
Guest
Medlem siden: Jan 2007
|
Det falt deg vel ikke inn å søke litt i arkivene her inne?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
|
Alle reptiler og amifibier er ulovlig i Norge. Landskilpadde kan man derimot få dispensasjon på visst man har pelsallergi.
Så lenge man holder dyrene skjult, får man ikke noen problemer med noen "høyere makter".
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Member
Medlem siden: Dec 2007
|
hvor får man tak i reptiler da?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
|
Som du sikkert har sett på denne siden er det mange som driver med avl av reptiler i Norge. Derfor er de vanligste nybegynnerreptilene lett tilgjengelig på det norske markedet.
Man kan og være heldig å komme over noe litt mer sjeldent, men på det norske markedet er det for det meste reptiler som: Sumpskilpadder, div vanlige geckoer, noen få agam-arter (for det meste skjeggagam,) og de vanligste slangeartene som f. eks kongepython, boa constrictor og kornsnok. De fleste kjøper enten fra folk i Norge, gjennom bekjente eller www.repti.net. Noen velger også å dra til utlandet, f.eks Sverige for å skaffe seg reptiler. Håper du ble litt klokere.
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Alder: 21
|
Men vil bare si det en ting før du i det hele tatt tenker å skaffe deg en reptil.
en reptil er litt mer krevende enn en hamster eller rotte. reptiler trenger f.eks et passende terra, med lyset, varmen og fuktigheten den trenger. Så skal den ha vitaminer og ditt å datt. altså det jeg skal frem til er at man må kunne MYE om det dyret man skal skaffe seg. det gjelder selvfølgelig ikke bare reptiler, men alle dyr. men reptiler må ha det varmt nok osv for å kunne overleve. Du må med andre ord lese mye FØR du kjøper dyret. reptiler lever også ofte i mange år, er du villig til å ta ansvar for en leos f.eks i så mange år ? vil anbefale deg til å først lese masse om dyret du har lyst på før du tenker grundig igjennom om du skal anskaffe det dyret eller ikke. Ønsker deg lykke til å spør om det er noe du lurer på. her er vi for å hjelpe
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
|
Men hvordan er det egentlig med salamandere? For de finnes jo i Norsk fauna fra før...
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Alder: 21
|
fortsatt ikke lov å ha i fangenskap
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| gekko, leopard |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Om leopard gekko kjønn.. | Freddy90 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 15 | 05-10-2008 17:49 |
| Leopard gekko | mr-repti | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 23 | 25-07-2007 21:08 |
| Leopard gekko | Sid | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 8 | 13-10-2004 09:48 |