| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
|
God dag!
I denne posten ønsker jeg og skape en så god søknad om lovlig hold av reptil, og alle lesere må/kan skrive hva de syntes eller tror mangler for økt sjangse for hold. Hva bør jeg inkludere før jeg sender min søknad osv. Dette er allerede i søknaden, jeg kan... ... Dokumentere at slangen ikke utgjør smitterisiko ... Dokumentere at slangen på ingen måte kan skade et menneske ... Dokumentere at slangen er i sikker forvaring (rømningssikkert) ... Dokumentere at slangen er ugiftig ... Dokumentere tilgang til veterinær med herpetologikunnskap ... Dokumentere astma og/- eller pelsallergi i familien ... Dokumentere at jeg imøtekommer slangens naturlige levevilkår ... Dokumentere at jeg har tilstrekkelig informasjon om slangen. ... Noe mer? Jeg skal... ... Dokumentere at slangen har en verge slik at den uansett utfall havner hos en seriøs oppdretter som kan ivareta slangen ... Dokumentere at slangen ikke kan (særdeles liten sjangs for) å overleve i norsk natur ... Dokumentere at slangen ikke er blandt de som kan få forplantningsdyktig avkom med norske arter. All dokumentasjon har blitt sjekket og signert av en veterinærmyndig med herpetologisk bakgrunn. Noen som føler at noe mangler som er vitalt for og få gjennomslag via søknaden? Takk til NHF for bistand over nett. PS; Ingen har fått gjennomslag for slange enda, noen få skilpadder etter årene, så jeg ønsker og sende en søknad tom for feil som angriper nettopp det punktet som er grunnen til at man kan søke om reptilhold. Mvh, Venom. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
|
kansje litt om deg selv og hvorfor du vil ha en slange?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
|
Hei
Du kan jo dokumentere for at slangen ikke kan overleve i og ødlegge for den Norske fauanen, det er jo ett argument de har mot herptilhold...?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Muligens; på den forrige søknaden fikk jeg bare som svar at jeg ikke møtte kravene for hold av reptil. Den søknaden ble sendt under et pseudonym, fordi jeg var redd for å bli søkt opp ettersom jeg holdt slangen før jeg søkte om lov. Jeg fikk blankt avslag, og søker nå (3 år senere) igjen.
Hva og si om meg? Jeg er alltid innendørs med pollenallergi, hehe. Kanskje det hjelper! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
|
alergi er jo greit å ta med, hvis du er det for "pels kledde" dyr, få en lege til å dokumentere
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hiver meg på Adrianos forslag.. Om du har mulighet dokumetnere hvor liten, om enn noen sjangse for at slangen skal kunne reprodusere seg med en norsk art og få levedyktig og forplantningsdyktig avkom. Vet denne er vanskelig, men dette er et argument de bruker.
Ville også prøvd å få anbefallinger/referanser på at du vet hva du driver med fra f.esk Norsk Herptologiske forbund, Oslo Reptilpark, Akvariet i Bergen eller liknende. Det som jeg tror er viktig er at du dunker så mye saklig informasjon om ditt reptilhold som mulig. Kankje en vandels attest også er nyttig? |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg må også høre om noen kan stå verge for slangen dersom jeg "går lei". (Dette er på grunnlag av at mattilsynet argumenterer med at jeg "går nok lei" til slutt, og da går slangen en lei skjebne imøte.). Jeg går naturligvis ikke lei; og slangen blir hos meg til den dør, men hvis noen fra reptilparken kan PMe meg om at parken kan være verge, ville det vært fint (dvs at de påtar seg slangen dersom jeg må kvitte meg med den). Igjen understreker jeg at det er en formalitet; får jeg gjennomslag runder jeg 50 år før slangen antas å dø, med tanke på at en er 6 måneder gammel, hehe. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Sarpsborg
|
Hvilken slange er det snakk om?
Det høres ytterst lite sannsynlig at den kan overleve/leve på det settet der, med mindre det er sånn den lever i opprinnelseslandet. Men som du sier, de er sære.... et reptil som har en mikroskopisk sjangs for å overleve over år får man blankt avslag på å de er raske med å snakke om konsekvensene av en sånn situasjon. Kongekrabben derimot, blir beskyttet, og det er en art som har kommet til Norge fra Russland, hvor den igjen ble satt ut på 60tallet. Kongekrabben er kjent for å gå i store klaser og fortære det den kommer over, og selvom den er med på å ødlegge det marine livet så blir den beskyttet, og det kun fordi kongekrabbe tjener man gode penger på. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Hovedpost oppdatert! Takk for innspill, keep em coming ;D |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| ang, hold, lovlig, reptil, slange, søknad |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Er gecko lovlig? | powerboy | Gekkoer | 11 | 11-04-2008 21:23 |
| lovlig? | sirbjerke | Småprat | 15 | 14-11-2007 09:11 |
| FAQ for din første slange - Er reptil dyret for deg? Les! | Venom | Boa og pyton | 44 | 12-11-2007 11:40 |
| Søknad for hold av landskilpadde | Bichirmon | Lover og regler | 1 | 09-09-2007 18:50 |
| Søknad om dispensasjon til hold av herptiler. | mr-repti | Lover og regler | 18 | 16-08-2007 07:52 |