| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Jeg lurer på hva som skal til for å få lov til å eie en slange eller ei øgle.
For jeg fikk høre fra en vetrinær at det ikke er totalforbud, man må kunne dokumentere at man kan ta vare på dem på en ordentlig måte. Jeg er den første til å ta et kurs i dette viss det er det som skal til, men hvordan er dette egentlig?? Jeg er ikke allergisk mot pelsdyr så det kan ikke brukes som argument. Det hadde vært fantastisk å få ha en pyton el.l |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Du må:
Kunne dokumentere at du har tilgant til en veterinær/herpentiolog men kjennskap til slangen din. Denne veterinæren må kunne dokumentere hvilken art du har. Du må kunne dokumentere at du vet tilstrekkelig om din reptil til å dekke sikkerhetsforpliktelser. Du må ha AV (anti venin/Antivenom/Motgift) for giftige reptiler. (Teknisk sett kan du glemme det, det har aldri blitt gitt lovgivning til giftig art i Norge som krever motgift) Du må ha dokumentasjon på at den er ren for parasitter og evt. andre smittsomme sykdommer. Du må ha garanti for at ditt terrarie på best mulig måte imøtekommer kravene denne reptilen har for å overleve. Du må ha garanti for at ditt terrarie skaper en naturtro gjengivelse av orginal omstendighetene for ditt reptil. Du er selv 100% ansvarlig for alle følger av ditt reptil. Hvis en med biologisk fordypelse innenfor reptiler kan signere at han/hun tror du er skikket til og imøtekomme ditt reptil sine krav, økonomisk og tidvis med tanke på hvor mye dette dyret krever, er du på god vei. Alt over er ikke nødvendig i den forstand; for alt jeg vet kan du lykkes ved å spørre pent, men det skjer nært sagt aldri. Dessuten, hvis du vil eie en fordi "det er kult" burde du absolutt tenke deg om, disse artene krever ufattelig mye omsorg i forhold til hva du tror. Er du en av de som kjøper noe i interesserus, for så å miste interessen etter noen uker? Tenk deg GODT om, disse dyrene er vanskelig og omplassere (nesten umulig) og det er trist og se at så mange blir avlivd. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Eller bra flytte til et annet land
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2006
Sted: horten
|
da skal du være heldig^^
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Tusen takk for svar!
Jeg er ikke av impulskjøpersorten nei! Jeg er helt facinert av disse dyrene! Jeg er seriøst intresert i å ta best mulig vare på de dyrene jeg skaffer meg, livet ut! skjeggagam står høyt på ønskelisten. Dette var meget intressant! takker :smile: |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| hjemme, hva, lov, reptiler, skal, til |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| For dere som ikke kan ha tarantell hjemme! | Androctonus | Småprat | 4 | 15-09-2008 10:17 |
| Skjeggis "alene hjemme" - vi på ferie. | DevilDoll | Agamer | 1 | 23-06-2008 18:08 |
| Startet med hjemme side | Løven31 | Småprat | 0 | 08-03-2007 20:32 |
| Alene hjemme... | renatep | Helse og sykdommer hos reptiler | 9 | 23-10-2006 23:16 |
| Ny på reptiler. skal ha kameleon | glx-rider | Gekkoer | 12 | 13-09-2006 13:03 |