| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2005
|
Jeg synes at smugling er en svært uetisk forbrytelse, man risikerer en feit bot, og avlivning av ett uskyldig dyr.
Ulovlig dyrehold ender med den samme tingen. Vi vet alle at loven blir tynnere og tynnere, jeg har en teori om at det blir lovlig om ikke så lenge, noe som er bra for da slipper vi alle disse dyrene som blir tatt livet av netopp fordi eieren har glede av å ta de med ulovlig over grensen. Uansett hvor glad man er i disse dyrene er det ikke noe bra å holde de ulovlig når man kan søke om tilatelse, selvfølgelig må man ha en god grunn også. Det er mitt synspunkt. Brrrooom versågod å kjør over meg og mitt synspunkt nå da! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2005
Sted: mosjøen/nordlan/norge
|
man får da vel ikke tillatelse til noe annet en skilpadde!
men det er en hobby en lifsstil noe man sikker kommer til og holde på med hele livet .
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Sted: Bergen
|
okey skal ta dette rolig fram...
de fleste som har reptiler og ønsker at det skal bli lovlig søker disp...men mattilsynet sier som oftest nei...er man ekstremt heldig sier de ja...men det er som regel på skilpadder om man har allergi mot pels.... går ikke ann å si det,for deg er det lett å holde hobbyen... du er ulovlig og for du har rumpetroll,det er ikke lov bare så du vet det!! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
Jo det skjønner jeg, men man burde tenke på dyrets helse og heller holde de lovlig, som f.eks dyr som er oppdrettet i norge helt siden den nye loven innkom.
Jeg har selv dyr innblandet i livsstilen min, men lovlig og dermed kan det ikke utgjøre noen som helst skade for de. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Har nok lest lovverket :wink: |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
derfor er det så lett for deg...for du er interisert i dyr som er lovlig...menst noe jeg ikke er...eller er jo interisert i lovlige dyr og men ulovlige og...er ikke mange som blir tatt og derfor bør ikke vi reptil folk slutte med reptiler pga norge har en teit lov som sier det er ulovlig...
vist alle hadde sluttet med reptiler hadde mattilsynet bare oppnåd det de prøver på...jeg sier gi faen i mattilsynet og ha den hobbyen man ønsker....jeg kommer aldri til å slutte med reptiler..... jeg vil ikke kvitte meg med mine dyr,du vil sikkert ikke kvitte deg med dine dyr heller...man blir glad i disse dyrene selvom de er *dumme* |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
|
Hvem sier at jeg ikke er intressert i ulovlige dyr?
Man trenger ikke å slutte med dyrene, man trenger bare å holde de på skikkelig vis, kjøpe av folk som har drettet de siden den nye loven innkom f.eks. Tviler på at de dyrene er dumme. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
åja okey...
mine skjeggiser er ikke kjøpt av folk som har kjøpt disse når det var lovlig med reptiler...men mine dyr har jo det fint fordet |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
Har ikek sagt at de ikke har det fint, men man burde ta del i ansvaret når det gjelder hva som skjer om de blir oppdaget.
Dyret blir avlivd, det blir ikke du, får du ikke dårlig sammvittighet da ? For dyret bestemmer ikke om det er lovlig eller ikke. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
nei det gjør de ikke.....
men hva kan jeg gjøre om jeg blir oppdaget??jo seff kan jeg håpe på at de blir sendt til en zoo...men hva med å sende til privat personer i sverige??det kan jo jeg å gjøre... men man er svært uheldig om man blir tatt, de som blir tatt er jo når politiet leiter etter hasj og våpen og sånt og kommer over reptilene som de egentlig ikke leiter etter |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| dyrehold, etikk, smugling, ulovlig |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| etikk og moral ved slangemat | Vampyro | Helse og sykdommer hos reptiler | 13 | 19-12-2007 16:26 |
| Hvordan fortelle ungene om ulovlig hold av reptiler? | Fluffy | Småprat | 8 | 20-10-2007 16:10 |
| Ulovlig i Fana, til salgs i Sverige | Chixz | Media | 3 | 11-04-2007 13:12 |
| Frosne mus ulovlig i dyrebutikker? | Repti_queen | Fôrdyr | 12 | 29-04-2006 20:56 |