| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
|
Nå driver jeg å leser meg opp på lover for å finne ut hvordan det ligger an med denne arten, og om den er lovlig, og jeg har problemer med å finne noe som passer..
For Den kan IKKE blande seg med norsk fauna, ettersom dens metabolisme stopper opp om vann temp synker under 20C. Den er Ikke på noen måte utryddnings truet. De avles i store antall i laboratorier, og det har de blitt siden 30-40 tallet. De er lette å holde. Lovene ser ut til å omfatte landlevende frosker, patte dyr etc. Denne er 100% undervanns.. som en gull fisk.. Det er mye jeg har gått igjennom, og jeg har skrevet brev til mattilsynet for hjelp til å finne mer som kanskje kan peke mer til denne arten. Jeg kan bare ikke finne Noen ting som kan peke til at de skal på noen måte være negative for norsk fauna å ta inn, selv om noen idiot skulle finne på å "sette dem fri"... Vet du av noe? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Loven praktiseres etter skjønn mange steder, og politiet er ikke spessielt ivrige i tjenesten. Ormepadder selges åpent i mange akvarieforetninger som en slags fisk. Forskjellen på ormepadder og klofrosk er at ormepadda med litt velvilje kan se ut som en fisk, det kan ikke klofrosken.
Selve loven er soleklar: Det er ikke lov å holde amfibier. At det skal være forbudt å holde en art som klofrosk er naturligvis latterlig, men slik er nå engang loven.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
|
Tusen Takk for link
![]() Det må gjøres noe mer med disse lovene, som er satt opp så veldig generellt. Jeg ser det naturlig at man skal være bekymret for importen av en del dyr som kan blande seg inn og lage rot i norsk fauna, som er skjedd flere andre steder. Men ettersom det er ett demokratisk land, kan man ikke bare sette seg ned og lage blanke forbud som man ønsker, uten å faktisk se igjennom hva man faktisk forbyr. Det river ned en god del av den respekt man måtte ha for lovene, og den logikk de måtte springe ut ifra, når man ser hvor like gjennom tenkt en del er. Og brister det på ett sted, så brister det snart på flere punkter. Og så blir det virkelig bråk. Så jo flere som reagerer på disse "null toleranse" lovene, jo større blir presset for at det er på tide å se over dem igjen. Kan ikke se for meg de kan stå så veldig mye lenger.. Men så hørte det heller ikke til min logiske tankegang at disse froskene skulle kunne være ulovlige å ha, ettersom de ikke ville forbryte seg mot noen av de grunnene til at man ikke får holde exotiske dyr. Kommer ikke til å stresse for å få tak på en ny frosk. Gir lov verket "the benefit of the doubt" på at en så ulogisk del av denne loven, som er så grunnløs, vil bli rettet opp. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Alt tilsier vel at det går mot en oppmykning på lovverket når det gjelder bl.a reptiler og amfibier, mens det mest sannsynlig går motsatt vei med insekter o.l
|
![]() |
| Emner |
| african, albino, clawed, laevis, xenopus |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |