"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Kom til å tenke på noe..

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-10-2007, 09:31   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard Kom til å tenke på noe..

Ok, la oss si at reptiler blir lovlige i Norge, iallefall de som er satt på positivlista.
Hva skjer med alle reptilene som er ulovelig innført i landet da? Må man ha papirer på dyra sine for å kunne være trygg, eller blir det det samme som før "loven ble endret"?
CamStatic er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 10:56   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865

Jeg vil tro det blir amnesti for de lovlige dyra. Det å administrere hvilket dyr som er inført før og etter lovendringen vil bli så mye byrokrati at jeg tviler på at noen gidder.

De ulovlige artene (som krokodiller og B. constrictor) vil nok være like ulovlige som nå.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 11:07   #3
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853

Blir vel det samme som resten av dyra i dyrebutikk tenker jeg... Så papirer trenger man nok ikke..

Håper jeg ikke hvertfall
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 11:09   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard Re: Kom til å tenke på noe..

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorgonops
Jeg vil tro det blir amnesti for de lovlige dyra. Det å administrere hvilket dyr som er inført før og etter lovendringen vil bli så mye byrokrati at jeg tviler på at noen gidder.

De ulovlige artene (som krokodiller og B. constrictor) vil nok være like ulovlige som nå.
Ifølge NHF så vil tigerpyton, nettpyton og grønn trepyton forbli ulovelig.. Boa Constrictor sto øverst på positivlisten som NHF foreslo. Men man vet jo aldri hva de finner på å lovliggjøre fordet...

Men ja, det hørtes rimelig håpløst ut i grunn. Håper det kommer mer info om akkurat det, den dag reptiler blir lovlige i Norge. =)
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 11:16   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Vi vil jo ha Boa Constrictor! Hvis den ikke blir lovlig blir jeg lei meg, og da har de med å komme og trøste ^^

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 12:26   #6
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13

den blir nokk lovlig siden den er normal i fangenskap å er relativt enkel å holde men man vet aldri
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 12:31   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4

Boa constrictor er jo også en veldig rolig slange.. Så den vil nokk bli lovlig vis loven endrer seg..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 07:48   #8
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865

(Note to self: Tenke før jeg skriver nest egang).

Det er mulig B. constrictor blir lovlig, men de fleste store kveleslangearter vil nok forbi ulovlige. En storvokst nettpyton kan utmerket godt finne på å spise katta eller endog bikja til naboen (for ikke å si naboungen). Slike dyr vil nok være forbudt selv om det skulle bli generelt lov med krypdyr, på samme måte som enkelte farlige hunderaser er forbudt.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 09:03   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard Re: Kom til å tenke på noe..

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorgonops
(Note to self: Tenke før jeg skriver nest egang).

Det er mulig B. constrictor blir lovlig, men de fleste store kveleslangearter vil nok forbi ulovlige. En storvokst nettpyton kan utmerket godt finne på å spise katta eller endog bikja til naboen (for ikke å si naboungen). Slike dyr vil nok være forbudt selv om det skulle bli generelt lov med krypdyr, på samme måte som enkelte farlige hunderaser er forbudt.
Jupp, den tror jeg på.
Sto jo på NHF at nettpyton og tigerpyton ikke vil lovliggjøres, uansett hvor "snilt" gemytt de har. Grunnen er fordi disse vokser seg store, og spesielt nettpytonen som er for eksperter.

Tror tilogmed jeg ville ha hoppa litt i taket hvis jeg fant ut at naboungen på 13 år har kjøpt seg nettpyton.

Den lista som sto på NHF siden var generelt veldig liten, da. Pilgiftsfrosker sto ikke på lista heller, fordi disse krever litt mer enn vanlige dyr.
Så igjen, dette såkalte "dyrevernet" folk snakker om.. ingen bryr seg om en enslig rotte i ett hamsterbur, eller arapapegøyer i ett kanaribur. >
Syns kanskje at hvis Norge først skal gå så veldig alvorlig til verks angående kjæledyr, så kan de starte med de som allerede er lovlige først...
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 09:05   #10
Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Arendal
Meldinger: 34

jeg håper derimot at man må ha papirer... det beste hadde vært om man måtte søke om å få beholde de dyra man allerede har også slik at man kunne få papirer på disse også... da ville det vært lettere å kontrollere om man har nok kunnskap til å faktisk å kunne holde disse dyra... aller helst ville jeg nok likt at man måtte ha papirer uansett hvilket dyr man har og man burde tatt et lite kurs eller no sånn for å få lov til å holde det dyret for at dyra skal få det best mulig... men d skjer nok aldri...
Dænis er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
kom, noe, tenke, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dette bør tenke på før du kjøper et reptil Frogger Startgropen 0 12-11-2008 10:51
Noen som kunne tenke seg å vise meg leos'ene sine? MathisBorgen Småprat 0 26-10-2008 13:46
Noe å tenke over... Viridovipera Helse og sykdommer hos reptiler 3 08-03-2008 13:14
Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger gabonviper Slangefakta 0 30-01-2008 14:53
Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger gabonviper De "ekstra" eksotiske herptilene 0 30-01-2008 14:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:03.