| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
er veterinærer nødt te melde i fra hvis de tar imot reptiler uten papirer?
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Stavanger
|
Har vært hos vetrinæren med mine dyr og det ble ingen annmeldelser.
Det som er saken er at dyrleger har både taushetsplikt og meldeplikt. De havner i en slags gråsone, slik at hver dyrlege må nesten vurdere hva han/hun vil gjøre. Det er da viktig at du du går til en du stoler på. Det jeg ville gjort var å ringe først å spør dem hva de syns om reptiler. De fleste som ikke vil behandle reptiler vil nok si det til deg per telfon og det blir da ingen konflikt. Du vet sikkert dette fra før,men NHF har oversikt på sidene over reptil vennlige dyrleger. Håper det var svar på spørsmålet.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Danmark
|
Jeg synes et vel så viktig spørsmål er, om veteinærene har forstand på krypdyr?? Jeg må helt ærlig si at det skremmer meg litt når jeg hører om enkelte krypdyrseieres beretninger om diagnoser, medisinering og dyrlegens "gode" råd. Dette gjelder selv i Danmark, der det er tillatt å holde reptiler.
Spørsmål: Hva gjør dere hvis dyret er sykt, og dyrlegen ikke kan hjelpe? Eller slangen ikke har spist på 3 måneder? Jeg vet at jeg selv har kontakt med dyktige folk jeg vet jeg kan spørre om tips og hjelp, men hvordan er det i Norge? (Tenker at det kan være spesielt vanskelig på grunn av de store avstandene, og ikke så store nettverk.)
|
|
|
#4 |
|
Member
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Danmark
|
Er det noen av dere som tar dyrene med til Sverige ved sykdom? Eller håper dere på det beste?
Jeg er veldig nysgjerrig på dette, da det er noe som diskuteres mye her i Danmark. Altså saken om hva nordmenn gjør om deres ulovlige krypdyr blir syke... Er det noen som kan hjelpe meg litt, og komme med synspunkter?
|
|
|
#5 |
|
Member
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Norge
|
jeg har ikke gått til dyrlege med leopard geckoen min,da den lever i beste velgående
... men har kompiser som har vært hos dyrlege,med kunnskap om reptiler,med sine skjegg agamer... dette har vært problemfritt.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2005
|
Er dette noe å diskutere da ? Man MÃ… jo til veterinæren om dyret er sykt uansett om de er ulovlige eller ikke, for dyret trenger jo da behandling.
Man skal ta dyret med om det så bare viser TEGN til sykdom. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
Hvis man tar dyret til feil dyrlege, blir man anmeldt, og da er det 100% sikkert at dyret vil dø, for da blir det avlivet. Men straymond: ta en ringerunde. Du trenger ikke presentere deg, bare spør om de behandler reptiler. Svarer de nei, er saken grei, da ringer du til neste dyrlege... |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2005
|
Joda, men det er jo mest humant å gi de behandling da, de fleste dyr sturer mye når de er syke..
Det kommer jo ann på hvor ille det er også da. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|