| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
|
Akkurat nå er jeg så sint at jeg har hjertet i halsen og pulsåra i tinningen vibrerer.
Jeg har akkurat vært på den store dyrebutikken på alna senter i oslo og blei mildt sagt sjokkert over hva jeg fikk se. : I et stort terra med reptilbark lå to små keisere. I terrariet befant det seg også fire-fem sirisser. Etter å ha sett to ganger så jeg plutselig at en av sirissene spiste på den ene skorpionen. DA reagerte jeg. Det stakkars dyret var nok så svakt pga feilholdet at det ikke klarte forsvare seg.. (Dette skjedde jo hos oss etter MEGET FEIL info fra dyrebutikken vi handla hos). Jeg fikk tak i en ansatt som jeg fikk med meg bort og sa at han fikk til å låse opp terraet NÃ…. Han gjorde faktisk det og jeg tok handa inn og børsta bort sirissen før jeg løfta opp skorpionen, den var ikke død, men den overlever nok heller ikke.... Den reagerte omtrent ikke på noen ting. Jeg var så sint og stressa at jeg skalv mens jeg stotra fram at dette var ikke bra, ikke bra i det hele tatt! Jeg sa de ikke kunne holde dyr på denne måten, og fortalte et og annet om hvordan disse dyra faktisk må ha det for å kunne leve.. Han sa at de ikke fikk gjort så mye med substratet før mandag, men han gjorde som jeg sa og tok ut sirissene og helte vann over barken.. Han lovte også å spraye terraet. Jeg trur det er lenge sida jeg har vært så fortvila! Gikk helt rundt for meg etterpå. Jeg fatter ikke at butikkene KLARER å bry seg så lite.. Fatter det bare ikke... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Alder: 24
|
Been there done that, da jeg var innom hadde jeg noen spm ang prisen på pinkies, og litt annet. Jeg ble bedt om og komme tilbake noen timer senere fordi da var han som hadde ansvaret for tarantellene og skorpionene der, de sa det var han som kunne alt om de.
Jeg skulle gjerne likt og tatt en prat med han og sett virkelig hvor mye han kan, synes det er rart at de ikke klarer og skaffe folk med skikkelig kunskap om leddyr.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
|
Da han spurte om jeg trngte hjelp så sa jeg at jeg ville gjerne prate med den som hadde ansvaret for skorpionene, hvis de hadde en spesiell som dreiv med det. Da kunne jeg prate med han vettu, var svaret. Da det virka som han skjønte at jeg ikke var glad så forandra han det til "eller.. jeg veit ikke om jeg skal ta på meg ansvaret, men du kan ihvertfall prate med meg..."
Gjøk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2007
|
jeg har sett mangel på kunskap i noen butikker, men ikke så alvorligt at de nesten holder på å dø.
er det noen som hvet om det er noen spesielle regler de må holde for å ha sånne slags dyr i butikkene.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
for et par måneder i dyrebutikken på myrene i arendal, så gikk jeg inn i Leddyr avdelinga, der blir tellane holdt på bark/sand og de fukter nesten aldri omtrent.
Den dagen lagg jeg merke til at det lukte jævlig der inne så så jeg at den ene keiseren lagg med halen rett ut, så så jeg at det var en til keiser der inne, men halen rett ut den og, de var begge døde. Det er 2. gangen jeg har funnet døde leddyr inne der, sist gang var en goliath. Jeg har en generel kunskap om tarantellaer og skorpioner, jeg har så lyst å si ordentlig ifra, men siden jeg er bare 14,så tror jeg de ikke tar meg på alvor.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
|
Er ikke bare reptiler som blir håndtert dårlig i dyrebutikker da. Virker som dem er ekstremt late i noen butikker, har sett eksempler på det meste.
selv enkle dyr som rotter blir lagt i bur med sagflis (noe som fører til luftveis problemer evt, død) Men dette tilfellet med skorpionene hørtes ille ut. hadde det ikke vært bedre å hatt små skorpioner på papir imens dem venta på nytt bunn substrat ? håper det går bedre med dem nå. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
|
Sitat:
![]() Var også innom en dyrebutikk i nordnorge for et par år siden, hvor jeg så en del tellaer som ikke hadde det så bra, og da printa jeg ut noen caresheet's og ga dem, og uka etter var faktisk ting forbedret ![]() Butikkanvarlig takket meg og sa at jeg gjerne måtte komme og fikse på ting om jeg mente det var nødvendig ![]() men er jo som sakt noen år siden dette skjedde, så vet ikke åssen ting ser ut der nå, men skal oppover til sommeren for å se ann forholdene
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Lørenskog
Alder: 27
|
på Tam på alna har de alle virvelløsedyrene sine på bark med sånne røde lekakuler under... å det er ikke mye bark helle, bare 3-4cm med det... oxo har de juvinil A chalcos og A bicolloratum i likestort terrariet som de har en T apophysis. og de terreriene oxo da i tillegg høyere en de er lange/brede...
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2004
Sted: froland
|
Sitat:
Rune
|
|
|
|
#10 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
![]() Flott innsats du har gjort Alma, håper det hjelper. Godt å høre følelsene "bruser" hos flere enn meg når man oppdager slikt. Mvh Robin
|
|
![]() |
| Emner |
| dyrebutikken, forbanna |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||