"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Søknad om dispensasjon til hold av herptiler.

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-04-2007, 16:38   #1
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Søknad om dispensasjon til hold av herptiler.

Holder på med en søknad til hold av herptiler, og vil ha tilbake meldinger fra dere(!), Hva burde forandres? Hva mangler? Noe som ikke skulle stått der? Kom med inspill da vel?

Heisann, Jeg er en 14 år gammel gutt, Som brenner for herptiler (Amfibier & Reptiler). Derfor vil jeg søke dispensasjon til hold av bestemte arter(Se under)
En av grundene til at jeg søker dispensasjon er at: Vis jeg får dispensasjon, så vinner jeg et godt etablert vivarie, Der jeg kan huse Dyrene jeg søker dispensasjon til.
Først vil jeg utale meg om hvordan det er å holde et vivarie oppe: Bytte dyre lyspærer fra 3 ganger i året,til vert 2 år. Bare lys kan koste noen tusen, En må ha gode rutiner for å holde et vivarie oppe, Da bruker man timere, Man kan få kjøpt bilige timere på bl.a. clas ohlson, Til timere med bedre kvalitet fra spesielle vivarie butikker. Det er også lurt å ha regnsystem i regnskogs terras, for å holde fuktigheten stabil, Kostnad: 1-3000 kr.Det er også mye trimming av planter, vifter for å holde varmen nede og bedre luft sirkulasjon.Terra må 1 gang i uken fylles med 1 L. vann. Da får jeg dispensasjon får jeg også et vivarie av verdi over 6000 kr, gratis! Det er bygget veldig bra, og huser en del forskjelige planter.Perfekt for Dendrobatidae familien og gekko arten Lepidodactylus lugubris.

Jeg søker dispensasjon til hold av froske familien Dendrobatidae, subfamilien Phelsuma, som tilhører familien Gekkonidae samt. arten Lepidodactylus lugubris som også tilhører gekkonidae. Familien Dendrobatidae (pilgift frosk) er helt ufarlig i fangenskap, . Gekkonidae familien er helt ufarlig både i natur og fangenskap. Vis jeg da får dispensasjon er dette dyr som får bo i velgrodde vivarier. Det finnes bøker,og nett informasjon av alle disse artene. Ingen av artene kan håndteres, da blir dyret skadet. Så det er en veldig veldig liten smitte fare.Jeg kommer til å sette meg godt inn i ossen miljøet der dyret kommer fra er, lenge føre jeg skulle gått i anskafelse av dyret selv.
Forskjelen fra 1977(da det ble forbudt med herptiler i Norge) og i dag er at: Pr.dags dato får du kjøpt alt du trenger av utstyr.. Uv lys(2-10% uv) Kalk,vitaminer,varme stener,huler jepp. det en trenger for hold av herptiler. Siden jeg ønsker disp av regnskogs dyr har jeg også satt meg inn i planter, og får det meste til å leve av planter også.
Grunnet til at jeg søker dispensasjon på disse artene er fordi jeg enkelt og greit er veldig fasinert av herptiler, og dette er artene jeg brenner sterkt for. Jeg er ikke allergisk, og ser ikke noe grund til å vere allergisk for å holde disse spennende vesnene.
Får å vise at jeg setter meg inn i artene, så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om de forskjelige artene:

Dendrobatidae: Dendrobatidae er en froske familie, lettere sakt pilgift frosk. Folk blir kansje litt skeptiske når de hører navnet PILgift, Men de er faktisk ikke giftie i det hele tatt, (Dette er snakk om fangenskap), I naturen er Phyllobates terribilis den giftigste frosken, Og er blandt verdens giftigste dyr, I fangenskap er denne frosken helt harmløs. Dendrobatidae familien holder til rundt costa rica,panama,colombia,amazonas,peru og andre land i sør amerika. De legger egg i brommeliade blader, og når eggene er utviklet til rumpetroll kommer hannen og henter dem, han hopper med dem på ryggen til han finner en vann dam og slippe dem av i.

Phelsuma: Phelsuma er en gekko familie(til hører gekkonidae) og lever rundt på madagaskar. I dag finnes det totalt 66 Phelsuma inkludert under arter.
Disse er ikke farlige, men derimot kjempe vakre. De trives i bambus og banan palmer, Parings sesongen varer fra Mars-oktober.

Lepidodactylus lugubris: Denne lille geckoen stammer fra India gjennom syd-østre Asia og over større deler av Oceania. Den er nattaktiv og blir rundt 12 cm.
Den utbreder seg parthenogenetisk.

Jeg håper på et positivt svar tilbake, vis jeg ikke får dispensasjon vil jeg ha en god grund, da jeg søker om tilatelse til å holde helt ufarlige dyr.

Mvh: Mr-repti(skriver nokk ikke mitt ekte navn her på reptilfreaks)
E-post: anonym her reptilfreaks

Gjenstår: finpuss av søknaden, få tilbake melding fra Natur og miljø læreren og Samfun læreren min.

Mr-repti
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 16:47   #2
Reptilfreak

Sted: Kristiansand
Meldinger: 761

Heisann.

Ikke for å ødelelagge alt sammen, men jeg tviler sterkt på at du får dette godkjent på grunnlag av at det ikke er noen særlig grunn til at du skulle få det. Bortsett fra at du er interessert i disse dyrene.
I tillegg er du såpass ung, at jeg tror de kommer til å legge en del vekt på det.

Sånn sett er søknaden veldig bra skrevet (men du må forandre på en haug av skrivefeil for å bli tatt seriøst , etter min mening).

Jeg håper du får det godkjent, men vil bare si at du bør ikke forvente noe særlig annet enn "Det er imot loven, sorry mac, du får ikke lov til å holde noen reptiler eller amfibier".

For å avslutte, må jeg bare si at Norge suger på dette området.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 16:50   #3
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Skrive feil skal rettes på, Da det er ikke sikkert at jeg får dette igjennom, men det er lov å hope diskusjonen går på reptilweb også.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:02   #4
Reptilfreak

Sted: Kristiansand
Meldinger: 761

Selvfølgelig er det lov å håpe!

Det er bare positivt at du sender det inn, desto mer masing, desto bedre.
De må jo en eller annen gang forstå at det er fler mennesker som ønsker en lovforandring enn de tror.
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:08   #5
Reptilfreak

royy sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Sarpsborg
Meldinger: 189
Standard Re: Søknad om dispensasjon til hold av herptiler.

Synes det er topp du sender inn søknad. Selvom det er få søknader som blir godkjent så er det flott at folk sender inn. Jo flere jo bedre.
Gi de litt å jobbe med, la de se at det finnes en utbredt og seriøs interesse for herptiler i Norge. Mao det skader ikke
royy er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:11   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Vil åpne med, at det er flott du tar iniativet!
MEN, jeg synes ikke du bør grunnlegge søknaden din med at du ønsker å få disp, fordi du får et terrarie. Skriv heller at dette er en bonus, som igjen gjør det fmulig for deg å gi dem et fullt ut levlig forhold.

Forklar gjerne også hvorfor pilgiftfrosk er giftig i natur, og ikke i fangenskap.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:18   #7
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647

og en annen ting som du bør tenke på er at de kan komme hjem til deg etter en sånn søknad og da mister du dyra dine..

kjenner en som søkte for å holde en skilpadde og han fikk blankt nei og fikk beskjed i brevet at han måtte levere den med en gang ellers så kom de hjem til han for å hente den. Dette skrev dem tilbake selv om han ikke hadde nevnt at han hadde en, men kun søkte for å holde en.

Forstår at du har lyst til å gjøre dette, men sjansen for at du mister det du har er stor, og da er det veldig liten vits å gjøre det mener jeg!

jeg var kanskje litt rask på å skrive at dem kommer hjem til deg og henter dyrene dine, da du skal være anonym, men tror du virkelig at de gir denne dispen til en de ikke vet hver er en gang?
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:25   #8
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 795

Syns dette var bra mr-repti

får du lov kommer jeg til å misunne deg til kansje en dag herptiler blir lovlige =P
skorpion er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:40   #9
Senior Member

aquarius sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Sandefjord
Meldinger: 197

Mr-repti, bra at du kjemper mot systemet

Jeg har litt erfaring med å dokumentere meg ovenfor visse myndigheter og jeg ville gjort følgende med din søknad:

- Hold søknaden kort fattet og presis, Ikke inkluder at du skal vinne ett terrarie el.l, men at at du har satt deg godt inn i di to artene du ønsker å holde og at du har god greie på hva som kreves for å holde artene du søker disp for i fangenskap.

- Videre lager du 2 vedlegg, som inneholder vitenskaplig informasjon om artene du ønsker å holde. Disse vedleggene bør inneholde, levesett, livssyklus, mengde avkom, hvor ofte osv osv, så mye du kan dokumentere. Også overlevnings evne i norsk fauna.

- Du bør understreke godt at artene ikke er gifitig eller på noen annen måte skadelig for mennesker/omgivelsene. Videre er det til stor fordel at du kan dokumentere at dyrene ikke er kjent for å bære smitte av noe slag. Spesielt da salmonella, dette er ting mattilsynet/dirnat legger stor vekt på.
Er det allikvel en mulighet for dette, er det viktig at du skriver om hvordan du beskytter deg mot evt smitte og at du har gode kunnskaper om renslighet ifb med håndtering av dyrene.

Til slutt vil jeg anbefale deg å alliere deg med din far el.l, du er tross alt 14år og jeg tror mattilsynet, ganske enkelt kan se på dette som en forbigående interesse og hive søknaden i søpla av den grunn. Fortell f.eks. at du dere har felles interesse og ønsker å jobbe med dette i fellesskap (snakk med di far først da )

Ellers er det også flere gode råd i tråden her.

Lykke til

Morten
aquarius er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 17:43   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard Re: Søknad om dispensasjon til hold av herptiler.

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_
Vil åpne med, at det er flott du tar iniativet!
MEN, jeg synes ikke du bør grunnlegge søknaden din med at du ønsker å få disp, fordi du får et terrarie. Skriv heller at dette er en bonus, som igjen gjør det fmulig for deg å gi dem et fullt ut levlig forhold.

Forklar gjerne også hvorfor pilgiftfrosk er giftig i natur, og ikke i fangenskap.

Mvh
robin
Bra tips=) skal skrive om.

Gibbs, skjønner poenget ditt. Men det er flere som kommer til å sende søknader(følg litt med på reptilweb), og mattilsynet og folka må tilslutt slippe igjenom folk.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dispensasjon, herptiler, hold, søknad, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Søknad ang. lovlig hold av reptil (slange). Venom Lover og regler 18 19-11-2007 23:43
Dispensasjon Dænis Helse og sykdommer hos reptiler 15 24-10-2007 09:14
Søknad for hold av landskilpadde Bichirmon Lover og regler 1 09-09-2007 18:50
Søknad Caroline Lover og regler 3 14-04-2006 18:25
dispensasjon for skilpadder? h11te Lover og regler 1 12-10-2004 22:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:52.