| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei!
Satt nettopp å tenkte litt.(nei, gjør ikke vondt) ![]() Er huggorm fredet? Hvis nei Lukk igjen posten, den er bortkastet ![]() Hvis ja: Hva hvis man holder den i fangenskap, og får besøk av onkel politi. Vil da mattilsynet ta livet av den, og gjøre sjansene for at huggormen blir borte, enda større? Hvis nei: Vil de sette den ut i naturen igjen? Hvis ja: Hva om den har dratt med seg noen sykdommer fra opppholdet hjemme hos meg? Kan jeg få noen inspill på dette? Lurer nemlig på om jeg skal sende en forespørsel til mattilsynet om dette.(egentlig fordi jeg er nyskjærrig på hvordan de forholder seg til slike ting). Mvh Robin
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
Huggormen er ferda, men jeg synest ikke egentlig det er noe problem å ha en slik slange som terrarie dyr =)
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Caffeinism
Admin
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
Di er meget stilige å ha i et terra og facinerende dyr =)
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Huggormen er fredet.
Men for ikke så lenge siden fikk faktisk Akvariet i Bergen tillatelse av Direktoratet for Naturforvaltning til å holde huggorm -> http://www.ba.no/nyheter/article2353198.ece |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Jeg tok for en del år siden med en huggorm i matpakken hjem fra skolen, gikk da i 8'ende klasse. Hadde den i et akvarium og matet den med mindre innsekter og kjøtt.
Hadde ved flere anledninger en beskjent på besøk som er politi og han brydde seg ikke om den, mer tverdt imot. Hva mattilsynet gjør i slike tilfeller vet jeg faktisk ikke.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Sarpsborg
|
Huggormen er freda. Tviler på det er pga fare for utryddelse, men slik som folk holder på å drepe de så er det nok mer et noe nytteløst forsøk på å beskytte de.
Hva hold i terrarie angår; Vet det er folk som holder holder huggorm "fast" i Norge, og minst 1 som avler de. Så ja, det er mulig å ha de i fangenskap. Men det har nok endel med hvem som holder de. Jo mer du har med de å gjøre, jo lettere får man falsk trygghetsfølelse og jo fortere blir man bitt. Huggormen, iallefall hunnene, virker for meg litt territoriell i den forstand at de holder til på samme området. Har flere år på rad funnet samme orm på samme plass. Så spørsmålet er jo hvor lett de slår seg til ro på ny boplass/terra. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Sarpsborg
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Vet ikke hvorvidt den var voksen men den var ca 30cm lang +-, Hold denne i et akvarium med torv. Av kjøtt fikk jeg leftovers fra matbutikken dvs kjøtt som dem ikke fikk solg, kuttet dette opp i passe store biter og viftet med det forran ormen.
Innsekter var det stortsett det jeg fant, alt fra gresshopper til sommerfugler. Kjøpte fra tid til annen frossen mus og matet med det.
|
|
|
#10 |
|
Caffeinism
Admin
|
Eggy
Hvordan endte eventyret? Slapp du den fri til slutt? mvh Robin
|
![]() |
| Emner |
| huggorm |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| huggorm-gift --> skade | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 53 | 17-10-2009 13:25 |
| Huggorm, Tusenfryd | sveinjo | Småprat | 3 | 03-09-2007 06:55 |
| Huggorm VS Hest! | Janka | Småprat | 10 | 05-07-2007 15:18 |
| huggorm spørsmål. | Pegasus | Småprat | 1 | 25-05-2005 07:57 |