"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Dette kan bli forbudt

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-12-2004, 20:00   #1
Guest

Meldinger: n/a
Standard Dette kan bli forbudt

Dette kan bli forbudt

LILLEHAMMER (VG) Mattilsynet undersøker nå om fluer, meitemark og reker kan føle smerte og bør få beskyttelse gjennom dyrevernloven.

I et brev til Vitenskapskomiteen for mattrygghet ber tilsynet om en risikovurdering av virvelløse dyrs og insekters evne til å oppleve ubehag, smerte eller stress ved menneskelig håndtering. Vitenskapskomiteen skal blant annet vurdere bier, fluer, gresshopper, meitemark, biller, muslinger, edderkopper, snegler, kråkeboller og akkar.

I dag omfatter dyrevernloven bare levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamandere, krypdyr, fisk og krepsdyr. Nedre grense går ved arten tifotkreps.

- Når vi nå først skal lage en ny dyrevernlov, er det naturlig at vi går opp grensene. Hvilke dyr skal ha rettigheter, og hvilke kriterier skal gjelde? Selv om vi stiller spørsmålene, er det ikke dermed sagt at fluer og meitemark vil bli tatt inn i loven. Men vi ønsker en grundig vurdering, sier seksjonssjef Espen Engh i Mattilsynet.

Engh mener det vil være naturlig å legge vekt på individenes evne til å føle smerte og lidelse når man skal utmeisle det nye lovforslaget.

Det skal ikke være aktuelt å gi fluer og meitemark et helt likt vern som høyerestående dyr. Utvalget som ser på dyrevernloven, har imidlertid diskutert et forbud mot forsettlig pining av insekter og laverestående arter.

Rister på hodet

Den gjeldende dyrevernloven fastslår at levende dyr ikke skal slås, sparkes eller brukes som agn eller åte. I Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) rister man på hodet av hele spørsmålsstillingen.

- Jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte. Bare det at man faktisk stiller spørsmålet om fluer og meitemark kan føle smerte og bør ha en form for beskyttelse, er helt utrolig, sier informasjonssjef Espen Farstad i NJFF.

- Men er du sikker på at en meitemark ikke føler smerte, ubehag eller stress?

- Kanskje, men det gir jeg faktisk blaffen i. Jeg skal bruke den til å fange ørret med uansett, sier Farstad.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har frist til 1. februar 2005 med å utarbeide sitt svar

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-12-2004, 20:10   #2
Guest

Standard Re: Dette kan bli forbudt

Bare en liten tanke ,

Er det ikker rart at vi har en lov (dyrevernloven) som verner om dyr som ikke er lov å holde?

"I dag omfatter dyrevernloven bare levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamandere, krypdyr, fisk og krepsdyr. Nedre grense går ved arten tifotkreps."

Så moralen i loven må være , har du et dyr som ikke er lov å ha , vær snill med det..ler

Noen andre som har noen tanker om det?

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-12-2004, 21:17   #3
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: norge
Meldinger: 37

jeg gir meg helt over.nå blir vell snart flue smekkeren forbudt.....jeg har aldrig hørt noe så tett i hele mitt liv.......
ball er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-12-2004, 21:33   #4
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)

Jeg er først og fremst bekymret for de psykiske ringvirkningene dette kan ha på marken og dens omgangskrets

Jeg håper bare at mattilsynet hører mer på forskere enn på selvoppnevnte "makkens støttekontakter" i dyrebeskyttelsen og lignende patetiske organisasjoner, hehe...

Ang. dyrevernloven så er den formulert slik for at den skal favne om både tamdyr og vill fauna i norsk natur. Det finnes jo en del både padder, frosk, salamander og krypdyr som trenger beskyttelse der ute...

Det at loven verner om ulovlige dyr i tillegg får vi bare se på som en bonus
Svar med sitat
Gammel 01-12-2004, 21:43   #5
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762

Dyrevernloven slik den er i dag, skal som DanFekar sier også gjelde for ville dyr. Uansett, det er jo bra at vi ikke har lov å f.eks koke skilpadder levende, selv om skilpader er ulovlige her i landet....

Tifotkreps er forresten ikke en art slik det sto i avisen, men en biologisk samlebetegnelse på krabber, kreps og hummer. Tifotkreps er det som biologene kaller en orden, og er derfor temmelig langt fra "art" i biologisk systematikk.... Kjekt med journalister som vet hva de skriver om. "Research" er for pyser
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-12-2004, 22:06   #6
Guest

Ser det for meg, fôr dyr til "taranteller " må avlives på humant vis..

Mangen gøye veier man kan gå med dette ..ler

Svar med sitat
Gammel 02-12-2004, 10:25   #7
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: norge
Meldinger: 37

hehe,hvordan skal vi klare å ta livet av en siriss? en nål gjennom hue på dem?

uansett hva som skjer med den loven så kommer jeg aldrig til å følge den uansett..
ball er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-02-2005, 15:13   #8
Junior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 5

det er det dummeste jeg har hørt....snart er det vell ulovlig å trekke i snore 2 ganger etter du har drete...tragisk...

ja det er så tragisk dumt at jeg får en følelse inni meg som får meg lyst til å grine...
Svar med sitat
Svar

Emner
bli, dette, forbudt, kan

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hva er dette? anniken Reptilidentifisering 18 06-06-2008 23:28
Hva er nå dette? Sharkie Andre insekter 2 09-05-2008 11:53
hva er dette? Dag-Andre Gekkoer 0 14-11-2007 18:17
Hva er dette? abscondo Andre insekter 9 25-10-2007 21:53
Hva er dette? nidhogg Fôrdyr 17 15-08-2007 19:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:50.