"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Cites dokumenter på Boa Constrictor

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-12-2017, 10:56   #1
Junior Member

Medlem siden: May 2015
Sted: Østlandet
Alder: 36
Meldinger: 1
Standard Cites dokumenter på Boa Constrictor

Hvordan erfaringer har folk med og ordne cites papirer etter at dyret allerede er importert fra Sverige?

Dette er casen; Dyret ble kjøpt i dyrebutikk i Sverige, våren -15.
(noe som for øvrig ikke er å anbefale, for de visste overhodet ikke noe om dyret omtrent, verken hva angikk hamskife, foring, eller lignende
Ble fortalt at det var "en flicka" men det stoppet der.
Jeg har for øvrig litt erfaring fra før, siden jeg tidligere har hatt en hann, over en lengre periode, så lærte hun for så vidt raskt å kjenne.
Enden på det forrige forholdet med slange, var et besøk av politi og mattilsyn, og resten sier seg vel selv.
Jeg er derfor langt mer forsiktig nå, så jeg vil jo gjerne ha alt på det rene, så har derfor vært i kontakt med mattilsynet, som vanligvis ville krevd en "stamtavle" som kan bevise at mor og far er født i fangenskap. Men igjen, siden hu her er "utlending" ble jeg bedt om og eventuelt søke miljødirektoratet. Det er der det stoppet litt opp for meg og ville høre litt om andre har lignende erfaringer.
Jeg er redd for ved å søke vet de jo hvem jeg er og hvor dyret holder til. Dermed risikerer jeg en mulig avlivning og må eventuelt skaffe meg et nytt lovlig dyr i Norge.
Hva ville en eventuell reaksjon vært etter de nye reglene? Avlivning uten bot? Kunne fortsatt og holdt det for meg selv, så er jo papirene helt irrelevante, men siden jeg har småbarn i skolealder, er det lett og forsnakke seg.
Veldig glad det er legalisert og det var jo også derfor jeg valgte en art som jeg var sikker på at ville komme på "ja-lista" men ikke stort til hjelp når reglene fortsatt virker litt kronglete og forstå seg på.
Håper virkelig noen sitter på noen gode svar, eller forslag til løsninger, på forhånd takk for svar
SnakeII er offline   Svar med sitat
Gammel 21-12-2017, 21:39   #2
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Nå er det slik at det ikke kreves dokumenter på dyr som var i landet før lovendringen trådte i kraft. Igrunn trenger man faktisk ikke dokumenter i det hele tatt, med mindre det er import av CITES dyr etter legaliseringen. (FYI jeg vil anbefale alle å gå for papirer uansett)

Men det er anbefalt at man kan sannsynliggjøre at dyret og foreldrene er født i fangeskap. Dokumentet fra MT bekrefter dette skriftlig, med beskrivelse av dyret etc.

Du får nok gjort lite med papirer, det du kan gjøre er å lage det selv med den informasjonen du sitter på. Man må skrive inn årstall og hvor dyret kommet fra så der vil de se at dyret var i Norge før legaliseringen, i tillegg til det du sier.

Jeg hadde nok ikke bekymret meg, MT er ikke ute etter å avlive dyr (sikkert noen ugress der og men), så sålenge dyret er fra lista og såpass vanlig som en boa constrictor så tar de nok ikke den fra deg uansett.
Svar

Emner
boa constrictor, cites, mattilsynet, miljødirektoratet, svensk

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Import av CITES dyr huldramon Lover og regler 3 16-06-2014 17:34
Cites Frogger Lover og regler 13 02-03-2010 17:20
CITES ? - hvilke av disse er CITES-lista Thor Håkonsen Reptiler 11 08-02-2009 02:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:25.