"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Forskrift om fremmede organismer (NB! Ikke herptiler, men virvelløse dyr)

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Vis meningsmålingsresultat: Hvordan synes du forskriften fungerer for insekter, edderkopper og snegler?
Hæ? Forskrift? Oops 4 36.36%
Uvanlige arter - helt fint 2 18.18%
Vanlige arter - helt fint 1 9.09%
Virker tilfeldig, men ok : 1 9.09%
|Vanlige arter - elendig :( 3 27.27%
Uvanlige arter - elendig :( 5 45.45%
Flervalgsmeningsmåling. Velgere: 11. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-09-2016, 00:18   #1
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 41
Meldinger: 433
Angry Forskrift om fremmede organismer (NB! Ikke herptiler, men virvelløse dyr)

Forskriften som ble innført fra nyttår gjelder bl.a. insekter, bløtdyr og edderkopper.
Hvordan synes dere den fungerer?

I begynnelsen var jeg positiv. Mine verste anelser slo ikke umiddelbart til, og jeg er for at man beskytter norsk natur. Nå viser det seg at den likevel i praksis betyr et forbud. Det jeg har erfaring med er altså import av snegler, gjerne spesielle arter som ingen andre i Norge har eller er interessert i.
  • Gjennomgående kreves det at man oppviser dokumentasjon som ikke finnes (dokumenterer at tropiske arter ikke kan overleve ute i Norge, at de ikke har skadelige parasitter etc.).
  • Om man får avslag eller godkjenning virker helt tilfeldig og avhengig av saksbehandlerens følelser for snegler.
  • Saksbehandlingstiden er fortsatt flere måneder. Perioden der snegler kan sendes i posten er ca mai-september. Jeg har fortsatt ikke fått svar på søknad jeg sendte i april, og negativt svar på en datert juni. Igjen altså tilfeldig.
Som kjent kom ingen sneglearter med på positivlista, men de vanligste kjempesneglene kommer kanskje med etter hvert. Asiatiske og amerikanske arter som ingen har hørt om? Neppe. Jeg skjønner jo godt at jeg er et unntak blant snegleentusiastene, men dersom dere som er interessert i insekter og edderkopper har lignende erfaring er det kanskje mulig å få endret praksisen?

(En lengre tekst om frustrasjonen min finnes her: https://snegler.wordpress.com/2016/0...tide-a-gi-opp/ )
Gammel 19-09-2016, 01:06   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Tilstanden for øyeblikket er tragisk. For det første mangler flere selvfølgelige arter på nåværende liste.
Jeg har også vært så heldig å oppleve like håpløse spørsmål fra DM som du har gjort på dine søknader.

Det jeg ikke liker med tilstanden for øyeblikket er noenlunde lik din. Saksbehandlingen går usedvanlig treigt og informasjonen de ønsker er gjerne langt over hva en normal person kan oppdrive.
Det er svært tydelig at en del av saksbehandlerne har lite kjennskap til annet enn å behandle søknader og flytte papir.

Jeg har vært i kontakt både på mail og telefon med MD flere ganger pga. tullete forbud ,håpløse hull i listen og ikke minst tungrodde saksbehandlere som ikke skjøn

ner hva tema gjelder.

Ikke nok med at MD er usedvanlige trenge med behandlingen sin, men fordi listen over de positivlistede dyrene for er vanskelig å skjønne for posten så går svært mange pakker med dyr i retur. Faktisk så har jeg selv opplevd at fullt lovlige dyr blir returnert innen timer fra de er kommet frem til Norge uten at de tar kontakt med mottaker eller avsender.

Situasjonen er nå så kritisk at flere utenlandske forhandlere vurderer å stoppe alle forsendelser til Norge.

Situasjonen nå syns jeg er alvorlig.

Om alle som velger å gå den tunge veien med å importere arter er enige så foreslår jeg at vi legger ut godkjente importsøknader i forumet (oppretter gjerne eget forum for dette) slik at andre kan kopiere innholdet i søknaden til eget bruk. Det kan kanskje også være et sted hvor vi kan utveksle erfaringer og hjelpe hverandre med søknadene?

PS! Visste dere at pr. dags dato er bananfluer egentlig søknadspliktige?
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Frogger
Gammel 19-09-2016, 18:28   #3
Reptilfreak

Tatanka Yotanka sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Troms
Alder: 20
Meldinger: 284
Standard

Hvor sannsynlig er det at denne listen skal få den oppfølgelsen den sårt trenger?
Gammel 19-09-2016, 19:15   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Utifra hva jeg har hørt er allerede listen gjennomgått og oppdatert, men ikke satt ut i kraft enda.
Gammel 20-09-2016, 00:24   #5
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

Det er en liten trøst at andre opplever det på samme måte Men forferdelig om det skulle gå så langt som at forhandlere nekter å selge til Norge. Foreløpig har jeg ikke hatt problemer, men det er bare et tidsspørsmål.

Jeg er dessverre redd for at det hjelper lite å legge ut godkjente søknader fordi avgjørelsene ser ut til å variere fra saksbehandler til saksbehandler uavhengig av artene. Altså kan jeg få godkjent en art som du får avslag på, hvis saksbehandlerne er forskjellige.
Nederst på denne siden har jeg satt opp en liste over sneglearter som har blitt godkjent minst en gang: https://snegler.wordpress.com/landsn...remmede-arter/
Listen er basert på min første søknad, der en del arter ble godkjent, og på rapporter fra andre (kjempesneglene). Jeg har vært behjelpelig med flere søknader enn mine egne.

Jeg synes det er grunn til bekymring når håndhevelsen av regelverket virker tilfeldig og kunnskapsresistent. I verste fall undergraver det respekten for forskriften, som tross alt er ment å beskytte norsk artsmangfold (selv om jeg mener den bommer på målet: https://snegler.wordpress.com/2016/0...d-klasebomber/).
Gammel 22-09-2016, 00:06   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Jeg er helt enig med deg. At saker blir avgjort forskjellig utifra saksbehandler får meg til å tro at det ikke finnes gode nok retningslinjer innad MD. Jeg er også temmelig sikker på at kunnskapen til saksbehandleren spiller kraftig inn.

Jeg er svært bekymret. Slik saksbehandlingen fungerer nå kan ende opp med motsatt effekt av det MD ønsker. Folk vil slutte å søke fordi de ikke får svar innen rimelig tid, fordi saksbehandlingen blir så komplisert og tungrodd eller for inkonsekvent. Dermed kan vi vente at en ny gruppe begynner å smugle inn arter til Norge.
Følgende medlemmer liker innlegget til Frogger
Gammel 22-09-2016, 11:02   #7
Reptilfreak

Tatanka Yotanka sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Troms
Alder: 20
Meldinger: 284
Standard

Hvordan skal de i tollen kunne se om det er en P.regalis sling eller en P.metallica sling?
Ikke kan de åpne opp innpakningen og sjekke, og selv om de kunne, tviler jeg på at de har kompetanse til å se forskjell...
Gammel 28-09-2016, 19:42   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2012
Sted: Bohuslän, Sverige/ Oslo, Norge.
Alder: 27
Meldinger: 159
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post

Om alle som velger å gå den tunge veien med å importere arter er enige så foreslår jeg at vi legger ut godkjente importsøknader i forumet (oppretter gjerne eget forum for dette) slik at andre kan kopiere innholdet i søknaden til eget bruk. Det kan kanskje også være et sted hvor vi kan utveksle erfaringer og hjelpe hverandre med søknadene?

PS! Visste dere at pr. dags dato er bananfluer egentlig søknadspliktige?
Kanskje et litt rart spørsmål men "godkjente importsøknader". Tenker du bilder av søknadene da eller?

Fikk forvørig godkjent min søknad relatert Polyspilota griffini (Griffin manthis), kunne kanskje lagt ut den hvis det hadde vært til hjelp for andre...
Gammel 16-02-2017, 17:41   #9
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

Jeg ser en rekke farer med hvordan systemet nå fungerer. Det uthuler tilliten til forvaltningen og er ikke i tråd med allmenn rettsoppfatning. Hvis terskelen for å smugle dyr senkes, kan man oppleve økt smugling også av CITES-listede arter (der sneglene omsider begynner å registreres). Dette er meget uheldig, ikke bare for Norge, men i global målestokk. De fleste skjønner at tollvesenet ikke kan ha full oversikt eller kompetanse til å skjelne mellom ulike arter. Til tross for at direktoratet grovt overvurderer sneglers skadepotensiale i norsk natur, finnes det sneglearter vi ikke vil ha her (at disse allerede finnes i fangenskap i Norge er en annen sak). En ting er at forskriften (=forbudet) hindrer min store interesse og dermed forringer min livskvalitet, mye verre er de overnevnte generelle skadevirkningene.
(Måtte bare få det ut, etter å ha returnert fra Cuba uten utrydningstruede snegler (Polymitas, Liguus m.fl.).)
Gammel 11-10-2017, 14:25   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Meldinger: 12
Standard

https://www.vkm.no/risikovurderinger...46ab1640a.html
88x88 er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
edderkopper, insekter, snegler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Forskrift for fremmede organismer vedtatt av Regjeringen Parabuthus Lover og regler 47 26-02-2017 13:15
Søknad om innførsel av fremmede arter - en guide tsrebel Andre virvelløse dyr 1 22-04-2016 19:53
Herptiler er ikke kjæledyr! Goomba Lover og regler 8 15-08-2013 13:41
Høring av forslag til forskrift om innførsel og utsetting av fremmede organismer Parabuthus Lover og regler 20 02-08-2010 20:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:09.