"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Goddagmannøkseskaft fra LMD...

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-05-2014, 10:18   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 45
Standard Goddagmannøkseskaft fra LMD...

For en stund siden sendte jeg en mail til LMD og lurte på om de kunne gjøre noe med lista over dyr som allergikere kan få. Mye fordi det ikke er alle som kan ha skilpadde pga kostholdet deres.(gress/høy + gressallergi = ikke lurt)
Nevnte for dem at det kunne vært fint å få inn en øgle eller to (skjeggagam, leopardgekko f.eks) på den lista i tillegg til skilpadde.. I følge svaret jeg fikk er visst disse dyra skikkelig farlige og kan gi alvorlige klemskader..

I dag fikk jeg et svar fra dem og jeg må si at det ikke virker som de har lest mailen min i det hele tatt..

Her er svaret:

"Svar på henvendelse vedr hold av herptiler i Norge

Vi viser til din henvendelse den 2/3-2014 om hold av herptiler. Landbruks- og matdepartementet beklager at det har tatt lang tid før henvendelsen har blitt besvart.

Hold av reptiler og amfibier er i dag regulert i Forskrift om forbud mot at fremmedartede dyr innføres, omsettes eller holdes som selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte. Formålet med forbudet er å ivareta dyrevelferden.

Hold av slike dyr krever høy kompetanse om hold og stell av den enkelte arten for å hindre at dyrene lider. Videre viser ikke herptiler tydelige tegn ved stress, frykt og annen lidelse. Dårlig velferd kan dermed være vanskelig å oppdage for dyreholder og forvaltningsmyndighet. I motsetning til tradisjonelle familiedyr, er krypdyr heller ikke tamme og oppfatter ofte menneskelig kontakt som entydig negativt.

Det er flere sykdommer som kan smitte fra herptiler til mennesker (særlig salmonella).

Dyreholdet krever strenge hygienetiltak og kan spesielt innebære smitterisiko for små barn og personer med nedsatt immunforsvar. Noen av dyra kan også forårsake alvorlige bitt- og klemskader.

Samlet sett er det mange tungtveiende grunner til å opprettholde dagens regelverk. En

legalisering vil medføre økte dyrevelferdsutfordringer for samfunnet, samt økt forvaltningsbyråkrati med tilhørende ressursbruk.

Departementet kan heller ikke se at det er tungtveiende hensyn som taler for å åpne for slikt

dyrehold. Det foreligger derfor ingen planer om å oppheve forbudet."
sjura er offline   Svar med sitat
Gammel 22-05-2014, 11:02   #2
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Copy & Paste & Send.
strepto er offline   Svar med sitat
Gammel 22-05-2014, 11:10   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av strepto Vis post
Copy & Paste & Send.
Ja, det er en hard jobb de har...

Men jeg har selvsagt svart på mailen og nå må de svare på nytt.. hehe...

Men er det bare jeg som henger meg opp i at de drar salmonellakortet og hvor ekstremt vanskelig det er å holde disse dyra i fangenskap? Og hvilke dyr på positivlista kan gi alvorlige bitt og klemskader? Ja, siden dette er et argument regner jeg med at vi snakker om skader som er verre enn de fra hund/katt o.l.
Gammel 22-05-2014, 18:35   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Syns ikke vi skal godta dette svaret da det ikke tar hensyn til rapportene LMD selv har bestilt.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 22-05-2014, 19:03   #5
Reptilfreak

Standard

Jeg sliter litt med å godta dette svaret, det er jo ikke det konklusjonen av rapportene kom frem til. Tror de har klipt og limt i en gammel rapport eller en rapport fra "motstandsgruppa"...

Har sendt en mail tilbake der jeg punktvis kommenterte forrige mail og ønsket svar på det jeg hadde spurt om. Kanskje jeg får svar i løpet av høsten..
Gammel 22-05-2014, 21:06   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Svaret deres bygger på DVA sine argumenter kombinert med det elendige sammendraget a VKM rapporten.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Frogger
Gammel 22-05-2014, 21:09   #7
Reptilfreak

Standard

Synes det grenser til (bevisst) feilinformering...
Gammel 23-05-2014, 14:14   #8
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Huff dårlig at Landbrukdepartementer tydelig at de ikke har satt seg inn i saken. Det svaret der hører fortiden til de må jo snart komme med noe nye argumenter nå og ikke kværne på denne gammle kværna om og om igjen....!
Gammel 23-05-2014, 18:14   #9
Reptilfreak

Standard

Men har de lov til å bruke de gamle argumentene som rapportene de bestilte har tilbakevist?
Gammel 23-05-2014, 18:49   #10
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

det kan man sette spørsmålstengn på.. når deres egne faginstanser har motbevist alt dette. Jeg tror de "har lov", men får det dem til å høres inkompetente ut. JAA

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:15.