| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
Jeg var tilfeldig og har lest litt på nett, men dette trodde jeg ikke kunne stemme.
Er dette noe som er realisktisk ? En som jobba i dyrebutikk sa at noen skorpioner var ikke lovlige i Norge det trodde jeg ikke stemte eller tar jeg feil ? Er dette noe som kommer til å skje ? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Har ikke hørt noe om det. Men på den andre siden så hadde det ikke forundret meg. "Disse blodtørstige monstrene er jo en skade for sammfunnet vårt. "
Per i dag er det ikke noen lover imot hold av invertebrater.
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Sandefjord
|
Det er lagt ut ett lovforslag til høring vedr invertebrater. Lovforlsaget går ut på å lage en positivliste på invertebrater (også vannlevende), noe i samme stil som det jobbes med for herptiler. Pr idag er det ikke ulovlig å holde/importere noen former for invertebrater (foruten ferskvanns kreps og hummer), men tollvesnet kan allikevel kreve at importør har en import tillatelse fra Direk. for naturforvaltning.
om denne loven blir vedtatt bil det medføre at alle arter som ikke kommer på positivlisten må det sendes inn en søknad til dirnat for å få import tillatelse. Denne søknads prosessen ligger høy over hodet på di fleste, da dirnat krever dyptgående informasjon vedr reproduksjon, livssyklus, mulige smittekilder osv osv osv... Dessuten vil en slik søknads prosess i enkelte tilfeller ta opptil flere uker. Loven representer ett stort tilbakeskritt (nok engang) for hobbyen i Norge, selvom det allikevel blir en liten åpning for å importere arter utenom positivlisten, vil loven garantert føre til ett redusert artsmangfold i hobbyen, som igjen vil medføre mindre interesse. I tillegg vil vi nok se en økning i ulovlige importer og destruering av "ulovlig" importere dyr. Morten |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Har du kilder?
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
dirnat.no
du finner lovforslaget under høringer. Du kan også sjekke nzb (norges zoo bransje forbund) tror kanskje det står litt er der også. Ingen direkte linker desverre. morten |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Tar jeg helt feil at høringen gikk ut i november?
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Nei det er riktig det, men ettersom jeg har forstått er ikke lovforslaget vedtatt p.t
Morten |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
Det var den linken jeg hadde sett Chixz
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| invertebrater, lov |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ambefalinger (invertebrater) | skorpion | Taranteller | 19 | 07-04-2008 13:45 |
| Smitte fra invertebrater | skorpion | Taranteller | 7 | 13-11-2007 20:16 |