"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Oppdatert: Avhandling om hold av reptiler

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-09-2012, 09:40   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 5
Standard Oppdatert: Avhandling om hold av reptiler

Hei,

jeg skrev et lite innlegg i januar/februar hvor jeg nevnte at jeg holdt på å skrive en masteravhandling i kriminologi om hold av reptiler i Norge. I den forbindelse lurer derfor på om noen har lyst å svare på en del spørsmål jeg har om saken.

Litt om prosjektet: avhandlingens tema er forbudet mot innførsel og hold av reptiler i Norge. Jeg ønsker å se på argumenter og begrunnelser for og imot forbudet, og diskutere hvorvidt forbudet mot reptiler bør opprettholdes eller ikke.

Spørsmålene dreier seg i hovedsak om reptilene, deres forhold til dyrene og syn på forbudet. Dersom dere har lyst å dele tankene deres med meg kan vi ta det over telefon, eventuelt kan jeg sende en intervjuguide til dere på email eller vi kan møtes på tomannshånd. Dere bestemmer selvsagt premissene.

Som forsker har jeg taushetsplikt og informasjon som framkommer gjennom intervjuene vil bli anonymisert og kan ikke bli sporet tilbake til informantene. Det er frivillig å delte og man kan trekke sitt samtykke underveis. Jeg er veldig takknemlig overfor alle som bidrar med sine tanker om temaet.
Prosjektet leveres og er ferdig mai 2013. Alle innsamlede opplysninger anonymiseres ved prosjektslutt og i den ferdige oppgaven.

Mvh,

Fredrik Larsen
fredrik.larsen@student.jus.uio.no
KrimStudent er offline   Svar med sitat
Følgende 9 medlemmer liker KrimStudent sitt innlegg:
Gammel 19-09-2012, 09:04   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 5
Standard

Setter som sagt stor pris på samtlige bidrag.
KrimStudent er offline   Svar med sitat
Gammel 19-09-2012, 09:13   #3
Reptilfreak

malm sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 38
Meldinger: 182
Standard

Jeg har svart, og håper flere tar seg tid til å svare på disse spørsmålene.

Mvh Martin
malm er offline   Svar med sitat
Gammel 12-12-2013, 12:17   #4
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Vet ikke om dette har blitt postet før (jeg kan hvertfall ikke finne det) her er den masteroppgaven ligger på nettet. https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=1
Gammel 12-12-2013, 19:00   #5
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Makkverk !!

(har bare lest noe, men allikevel...)- enhver oppgave som hviler tungt på ting skrevet at Krag og Warwick vurderer jeg som mer eller mindre kjøpt av DVA..
Gammel 12-12-2013, 19:12   #6
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,750
Standard

Innrømmer at jeg bare leste litt, men står det presisert
at majoriteten av dyrene i Norge er oppdrettet??
allan er offline   Svar med sitat
Gammel 12-12-2013, 19:12   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 5,099
Standard

Må si meg enig med Thor. Denne avhandlingen bærer preg av å være kraftig farget og ensidig. Det er direkte pinlig lesing og bærer tydelig preg dårlige kilder eller mangelfull kildekritikk.

Sist endret av Frogger; 12-12-2013 kl 19:22.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Frogger
Gammel 12-12-2013, 20:34   #8
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

Nei det står ikke utdypet at mesteparten av dyrene er avlet i Norge eller ellers.. Det står vel egentlig stort sett at de er smuglet til Norge på ymse måter... Nå finner jeg såklart ikke igjen det jeg leste da såklart, skriveriet er jo evig langt... Men jeg mener det sto noe sånt som at han der Bjarne braatstad fyren (mente) at flesteparten av dyrene i Norge stammer i fra Norge eller Sverige. Og at noen linjer kan spores tilbake til før forbudet.. Men han Bjarne braatstad der han tror jeg har skrevet en del dyrebøker faktisk og tror han har dr.grad i biologi eller noe sånt... Så vil tro han vet hva han snakker om... Ikke bare at han påstår/mener det. Slik som jeg får inntrykk av at skribenten mener...?? Men det er forøvrig masse referanser til Anton Krag fra dyrevernalliansen da.... Det er også tatt med masse ang smugling og krypskyting av truede reptiler som brukes i bla. kinesisk medisin osv... Synes det har lite med positivlisten å gjøre... For meg virker det som om han som har skrevet deler dyrevernalliansens syn og det vises godt i denne oppgaven synes jeg.... Ellers så er skrivet preget av utsagn som f.eks <Legaliseringsdiskursen(altså oss)er gjennomsyret av et antroposentrisk perspektiv, og det fokuseres primært på menneskers rett til å holde ulovlige dyr. White (2008: 11) påpeker at det antroposentriske perspektivet vektlegger menneskenes biologiske, psykiske og moralske overlegenhet over andre levende og ikke-levende vesener.>

Sist endret av Bluemarble; 12-12-2013 kl 21:30.
Bluemarble er offline   Svar med sitat
Gammel 12-12-2013, 21:45   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 5,099
Standard

Bjarne Bråstad er professor i etologi ved Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap, Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås og lederen for Faggruppe 8 i VKM, de som risiko evaluerte positivlisten.

Anton Krag er utdannet biolog, (regner med han har en MA i biologi) og jobber for Dyrevernalliansen.

Nå skal det sies at ingen vet hvor alle dyrene som er i Norge kommer fra med sikkerhet. Det vi vet er at en stor andel av dyrene er oppdrettet i Norge mens resten er smuglet inn i landet.
Så lenge det er snakk om en ulovlig hobby så er det ikke lett å få fakta opplysninger som ikke er farget av den ene eller andre parten. Det er forøvrig forfatterens ansvar å være kritisk til kildene sine, noe jeg mener ikke Krimstudent har vært i sterk nok grad.

Sist endret av Frogger; 12-12-2013 kl 21:55.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 12-12-2013, 22:02   #10
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

Åh såpass ja hehe ja der ser du. Her er den ene kilden som det baseres på...
<Rapporten Reptiles and amphibians as pets & the Norwegian positive list proposal, assessment & opinion, er skrevet av Clifford Warwick, Dr. Phillip C Arena og Catrina Steedman på oppdrag av den norske dyrevernalliansen,>
http://www.apa.org.uk/pdfs/norwegian...ban-report.pdf

Her er vurderingen av rapporten utført av naturhistoriskmuseum på oppdrag fra Norges Zoohandlers Bransjeforening.
http://dynamic.protu.no/pictures/181...0as%20pets.pdf

...må si at det ikke virker så overbevisende troverdig da ifølge det naturhistoriskmuseumet i Oslo...

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mattilsynets: Legalisering av hold av Reptiler og Amfibier Frogger Lover og regler 195 09-08-2012 10:23
Hold av reptiler i dyreparker tannkrem Boa og pyton 18 19-10-2010 17:51
Hold av reptiler i Norge sveinjo Lover og regler 9 24-04-2009 21:18
Hvordan fortelle ungene om ulovlig hold av reptiler? Fluffy Småprat 8 20-10-2007 16:10
Lov om hold av reptiler oppheves? Söndr Media 38 07-11-2006 16:31

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:21.