| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2011
Sted: Oslo
|
Hvordan ligger det ann med Bli Pilgift frosk egentlig?
Jeg har hørt at de blir kun giftige dersom man mater dem med noe spesielt etc, og jeg har hørt at giften fra èn Pilgift kan drepe 25 000 mennesker, uten noe spessielt fòr. Eneste jeg lurer på er om du kan få større straff fordi Herptilen er giftig? Jeg har hørt om en som grodde megagiftig sopp i et terra som fikk et helvette for det, men han dyrket dem kun fordi dem så kule ut.. Takker for alle svar =) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Ser ikke for meg at du får noe større straff enn andre som blir tatt kun fordi du har en liten pilgiftfrosk. Men når det kommer til straff så er det som regel bøter, og de kan variere noe veldig fra sak til sak, noen må betale 20.000, andre 5.000 og andre ingenting igjen. Som regel de med flere ulovlig dyr som må betale høyest bot (og muligens fengsel i noen tilfeller), men ikke nødvendigvis alltid, men som sagt så varierer straff fra sak til sak så det er ingen fasit.
Hadde dog ikke gått å bekymra meg noe særlig for det hvis du gjør det (spesielt siden det kun er snakk om en liten blå frosk), litt paranoid kan man være, men finnes en grense selvsagt. Er ofte folk som driver med andre ulovligheter (feks narkotika) som mister dyra når politiet er der for noe annet, eller så kan det være noen som har tystet, men så lenge du holder deg unna narkotika (drugs are bad, mkay) og ikke forteller alle og en om det ulovlige dyret så er det liten sjans for å bli tatt.
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 02-02-2012 kl 13:52. Begrunnelse: La til noe |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Pilgift er generellt ikke giftig i fangenskap. Det er maten de får i seg ute i naturen(termitter, maur?) som gjør at de kan produsere gift. WC eksemplarer er giftig i ca 6mnd etter at de er fanget, et par-tre arter har vist å enda ha litt målbar gift etter et par-tre år i fangenskap. Dette er vel de som er regnet for de giftigste pilgiftene i naturen?! Om disse artene også har noe gift som CB aner jeg ikke... Leste en veldig god forsknings artikkel om dette for en stund siden, men linken er borte fra min data hvertfall
![]() Om straffen blir større om man blir tatt med giftige reptiler eller ikke giftige aner jeg ikke. Men det kan jo kanskje tenkes? Personlig så hadde jeg nok ikke likt det om jeg bodde i en leilighet og fikk vite at naboen min hadde leiligheten sin full av dødelig giftige slanger, det hadde derimot selvfølgelig vært helt greit om det ikke var gift Jeg er ikke veldig fan av gift![]() Edit: Enig m Freddy! Ulovlige dyr er vel ulovlige dyr, uansett om de er giftige eller ikke. Men er boten proposjonell med inntekt(slik som ved promillesaker feks), eller hvorfor blir bøtene forskjellig??
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2011
Sted: Oslo
|
Takk for begge svar
Det blir en stund til jeg evt. skaffer meg pilgift, det blir når jeg har lyst på et skikkelig avansert terra Ikke det at hols av pilgift er så sinnsykt komplisert, men hvis jeg skal ha pilgift skal jeg lage et ordentlig gjennomført terra, så bare gjør litt research på forrhånd =) Om noen kan svare konkret på lov greiene så blir jeg glad, ellers har jeg vell fått den infoen jeg vil =) |
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Sistnevnte er noe som faktisk har skjedd da, jeg har selv blitt fortalt en vandrehistorie om en tenåring som svelget en hel ildsalamander (Salamandra salamandra) for å være kul hos vennegjengen som døde av det. Da igjen skal du sjeldent håndtere et amfibie siden de har veldig ømfintlig hud, og håndhygiene er alltid viktig når du har holdt på med dyr. Sitat:
Kan også legge til at det er "giftige" arter av amfibier på den såkalte positivlisten - listen med forslag over arter som forhåpentligvis skal bli lovlige: http://www.herpetologisk.com/lov/pos...liste-2008.pdf
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Politiets grenser ang lover | demios | Lover og regler | 20 | 15-02-2009 20:52 |
| Strengere reptil lover i USA | Løven31 | Media | 6 | 02-03-2008 14:31 |
| Svar på lover og regler | Løven31 | Lover og regler | 2 | 04-12-2007 18:05 |
| Verdens rareste lover! | Sharp | Småprat | 12 | 20-08-2007 14:36 |