"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Blå Pilgift - Lover

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-02-2012, 13:29   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 67
Standard Blå Pilgift - Lover

Hvordan ligger det ann med Bli Pilgift frosk egentlig?
Jeg har hørt at de blir kun giftige dersom man mater dem med noe spesielt etc, og jeg har hørt at giften fra èn Pilgift kan drepe 25 000 mennesker, uten noe spessielt fòr.

Eneste jeg lurer på er om du kan få større straff fordi Herptilen er giftig? Jeg har hørt om en som grodde megagiftig sopp i et terra som fikk et helvette for det, men han dyrket dem kun fordi dem så kule ut..

Takker for alle svar =)
Shroomstyle er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 13:46   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Ser ikke for meg at du får noe større straff enn andre som blir tatt kun fordi du har en liten pilgiftfrosk. Men når det kommer til straff så er det som regel bøter, og de kan variere noe veldig fra sak til sak, noen må betale 20.000, andre 5.000 og andre ingenting igjen. Som regel de med flere ulovlig dyr som må betale høyest bot (og muligens fengsel i noen tilfeller), men ikke nødvendigvis alltid, men som sagt så varierer straff fra sak til sak så det er ingen fasit.

Hadde dog ikke gått å bekymra meg noe særlig for det hvis du gjør det (spesielt siden det kun er snakk om en liten blå frosk), litt paranoid kan man være, men finnes en grense selvsagt. Er ofte folk som driver med andre ulovligheter (feks narkotika) som mister dyra når politiet er der for noe annet, eller så kan det være noen som har tystet, men så lenge du holder deg unna narkotika (drugs are bad, mkay) og ikke forteller alle og en om det ulovlige dyret så er det liten sjans for å bli tatt.

Sist endret av Freddy90; 02-02-2012 kl 13:52. Begrunnelse: La til noe
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 13:53   #3
Reptilfreak

nileas sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Pilgift er generellt ikke giftig i fangenskap. Det er maten de får i seg ute i naturen(termitter, maur?) som gjør at de kan produsere gift. WC eksemplarer er giftig i ca 6mnd etter at de er fanget, et par-tre arter har vist å enda ha litt målbar gift etter et par-tre år i fangenskap. Dette er vel de som er regnet for de giftigste pilgiftene i naturen?! Om disse artene også har noe gift som CB aner jeg ikke... Leste en veldig god forsknings artikkel om dette for en stund siden, men linken er borte fra min data hvertfall

Om straffen blir større om man blir tatt med giftige reptiler eller ikke giftige aner jeg ikke. Men det kan jo kanskje tenkes? Personlig så hadde jeg nok ikke likt det om jeg bodde i en leilighet og fikk vite at naboen min hadde leiligheten sin full av dødelig giftige slanger, det hadde derimot selvfølgelig vært helt greit om det ikke var gift Jeg er ikke veldig fan av gift

Edit: Enig m Freddy! Ulovlige dyr er vel ulovlige dyr, uansett om de er giftige eller ikke. Men er boten proposjonell med inntekt(slik som ved promillesaker feks), eller hvorfor blir bøtene forskjellig??
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 13:57   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 67
Standard

Takk for begge svar Det blir en stund til jeg evt. skaffer meg pilgift, det blir når jeg har lyst på et skikkelig avansert terra Ikke det at hols av pilgift er så sinnsykt komplisert, men hvis jeg skal ha pilgift skal jeg lage et ordentlig gjennomført terra, så bare gjør litt research på forrhånd =)

Om noen kan svare konkret på lov greiene så blir jeg glad, ellers har jeg vell fått den infoen jeg vil =)
Shroomstyle er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 14:09   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av nileas Vis post
Om straffen blir større om man blir tatt med giftige reptiler eller ikke giftige aner jeg ikke. Men det kan jo kanskje tenkes? Personlig så hadde jeg nok ikke likt det om jeg bodde i en leilighet og fikk vite at naboen min hadde leiligheten sin full av dødelig giftige slanger, det hadde derimot selvfølgelig vært helt greit om det ikke var gift Jeg er ikke veldig fan av gift
Hovedforskjellen fra giftslanger kontra giftige amfibier (både div frosker, padder og salamandere jeg snakker om nå) er at giftslangene leverer et giftig bitt, mens du må enten ta på amfibiet og slikke deg på fingrene for å bli syk/verste fall dø eller svelge det giftige amfibiet helt for å dø/bli syk, så det skal veldig mye til for at det skal gå galt.
Sistnevnte er noe som faktisk har skjedd da, jeg har selv blitt fortalt en vandrehistorie om en tenåring som svelget en hel ildsalamander (Salamandra salamandra) for å være kul hos vennegjengen som døde av det.

Da igjen skal du sjeldent håndtere et amfibie siden de har veldig ømfintlig hud, og håndhygiene er alltid viktig når du har holdt på med dyr.

Sitat:
Opprinnelig postet av Shroomstyle Vis post
Takk for begge svar Det blir en stund til jeg evt. skaffer meg pilgift, det blir når jeg har lyst på et skikkelig avansert terra Ikke det at hols av pilgift er så sinnsykt komplisert, men hvis jeg skal ha pilgift skal jeg lage et ordentlig gjennomført terra, så bare gjør litt research på forrhånd =)

Om noen kan svare konkret på lov greiene så blir jeg glad, ellers har jeg vell fått den infoen jeg vil =)
Poenget med det jeg skrev tidligere i denne posten er at hadde det vært en giftslange så kan straffen ha vært verre enn vanlige ufarlige reptiler/amfibier, mens en pilgift eller salamander ikke er i nærheten så farlig dersom du ikke slikker deg på fingrene etter å ha tatt på den. Så nei, du får mest sannsynlig ikke en strengere straff hvis du blir tatt med en liten pilgiftfrosk, enten den har kraftig gift eller ei. Dog varierer straffen veldig som sagt, så det er ingen fasit.

Kan også legge til at det er "giftige" arter av amfibier på den såkalte positivlisten - listen med forslag over arter som forhåpentligvis skal bli lovlige:
http://www.herpetologisk.com/lov/pos...liste-2008.pdf
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Politiets grenser ang lover demios Lover og regler 20 15-02-2009 20:52
Strengere reptil lover i USA Løven31 Media 6 02-03-2008 14:31
Svar på lover og regler Løven31 Lover og regler 2 04-12-2007 18:05
Verdens rareste lover! Sharp Småprat 12 20-08-2007 14:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:42.