"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Er afrikanske kjempesnegler tillatt?

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-01-2012, 14:57   #1
Junior Member

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 2
Standard Er afrikanske kjempesnegler tillatt?

Hei alle reptilvenner!

Jeg vurderer å skaffe meg afrikanske kjempesnegler (Achatina achatina), men før jeg handler vil jeg gjerne vite om disse er lovlige å eie og omsette her i Norge.

Noen som vet?
aqua er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 15:08   #2
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Sjekk med Direktoratet for naturforvaltning for å være sikker (Direktoratet for naturforvaltning - Direktoratet for naturforvaltning). Det er pr. i dag uklare regler for import av mange dyrearter, men snegler kan være omfattet av Plantevernlovverket. Jeg vet at DN utstedte innførselsforbud for noen snegler for noen år siden (men husker ikke hvilke arter det var snakk om).

Så vidt jeg vet er det allerede enthusiaster i Norge som har og avler Achatina (tror noen er medlemmer på Reptilfreaks), og det kan jo være at du kan få kjøpt fra noen i Norge og dermed unngår importproblematikken.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 15:34   #3
Junior Member

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 2
Standard Sneglene jeg skal kjøpe befinner seg allerede i Norge... hva er reglene da?

Skal sjekke med direktoratet, men erfaringsmessig er det vanskelig å finne rette vedkommende eller få klare svar fra offentlige instanser (har slitt litt med dette i andre sammenhenger...)

Men for å spesifisere nærmere:
Jeg vurderer å kjøpe fra en som annonserer på forumet her - altså snegler som allerede befinner seg i Norge.

Er det slik i enkelte tilfeller at man kan EIE og OMSETTE dyr internt i Norge, selv om disse ikke er tillatt å IMPORTERE?

...helt ny i reptilverden, så derfor disse kanskje litt dumme spørsmålene... Meget takknemmlig for alle svar!

Sitat:
Opprinnelig postet av Parabuthus Vis post
Sjekk med Direktoratet for naturforvaltning for å være sikker (Direktoratet for naturforvaltning - Direktoratet for naturforvaltning). Det er pr. i dag uklare regler for import av mange dyrearter, men snegler kan være omfattet av Plantevernlovverket. Jeg vet at DN utstedte innførselsforbud for noen snegler for noen år siden (men husker ikke hvilke arter det var snakk om).

Så vidt jeg vet er det allerede enthusiaster i Norge som har og avler Achatina (tror noen er medlemmer på Reptilfreaks), og det kan jo være at du kan få kjøpt fra noen i Norge og dermed unngår importproblematikken.

MVH

Jan Ove
aqua er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 15:35   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

Jeg har 3 Achatina fulica og en Archachatina marginata suturalis, å jeg har aldri hørt noe om at dem er ulovlige! For noen år siden kjøpte jeg 5 stk Achatina achatina på en dyrebutikk uten problemer
shadow er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 18:01   #5
Reptilfreak

ImTheLoveDoctor sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
Standard

I tillegg fattet Direktoratet for naturforvaltning den 7. oktober 2002 vedtak om forbud mot innførsel, hold og produksjon av sneglen Achatina fulica i medhold av produktkontrolloven, jf. forskrift av 5. august 1977 om gjennomføring av lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester § 1a første ledd. Bakgrunnen for direktoratets vedtak er at Achatina fulica er en art som har vist seg å ha ødeleggende effekter på miljøet der den har etablert seg. I direktoratets begrunnelse heter det blant annet: "Med bakgrunn i de negative erfaringene med spredning av denne arten, regnes Achatina fulica i dag blant verdens verste invasive (invaderende) arter og Verdens Naturvernunion (World Conservation Union-IUCN) har derfor ført opp denne sneglen på sin svarteliste "100 of the worst".

Skriftlig spørsmål - stortinget.no
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 21:50   #6
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Det var saken jeg husket. Var imidlertid ikke klar over at den gikk helt til Stortinget, bare at søker pusset advokat på DN.

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 22:19   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard

Men skilles det ikke mellom hold som kjæledyr og hold for industriell produksjon?
Uansett er Achatina achatina og andre arter i samme familie fortsatt lovlig.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 23:20   #8
Reptilfreak

ImTheLoveDoctor sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tsrebel Vis post
Men skilles det ikke mellom hold som kjæledyr og hold for industriell produksjon?
Uansett er Achatina achatina og andre arter i samme familie fortsatt lovlig.
Jeg kan aldri tenke meg at det skilles på privat og komersiell hold av disse, snarere tvert imot så er det de komersielle kreftene som ofte får dispansasjoner for slikt, og ikke Ola på 13 som ønsker seg nye kjæledyr.
Jeg husker bare denne arten fra da jeg selv hadde en gruppe for å produsere avkom til foring av Uroplatus henkeli, men la det raskt fra meg da jeg fant ut om lovverket rundt denne.
Jeg mener en skal være forsiktig med å si hva som er og hva som ikke er lovlig uten å kunne dokumentere det. Achatina fulica er i Achatina slekten og er etter lovverket ikke lovlig å holde, det vil derfor være naturlig at flere av artene i slekten faller under samme lovverk og at DN derfor ikke vil gi tillatelse til hold.
Men det hadde vert interesant å sende en forespørsel til DN for å forhøre seg om de øvrige artene i slekten.
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 23:42   #9
Reptilfreak

Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard

A. fulica er den eneste i slekten som har erobret store deler av landområdene rundt ekvator på flere kontinent. De andre artene krever generelt høyere luftfuktighet og temperatur, og er derfor ikke så tilpasningsdyktige som A.fulica. Et forbud mot alle Achatinidae vil altså være basert på fordommer og ikke fakta.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 00:27   #10
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 304
Blog Entries: 12
Standard

Ble fryktelig usikker her nå, fordi dyrebutikken jeg handler fordyr i, har en kjempesnegle tilsalgs i butikken. Jeg mener det står merket A.achatina på akvariet dens... men skal jammen dra inn i morgen for å sjekke det ut! Trenger flere fordyr, så har en god unnskyldning til å dra meg ut nå
Lenxx er online nå  
Svar med sitat
Svar

Emner
forbud, lov, snegler, tillatelse. achantina

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kan kongepyton og afrikanske kjempesneiler leve i harmoni? Vodeckà Slanger 3 28-02-2011 11:42
sør afrikanske taranteller Elensar Taranteller 7 19-01-2009 23:50
Slamkryper tillatt? Renor Generelt om amfibier 7 05-02-2008 08:26
Hmm... Dyr ikke tillatt.. alma Småprat 27 17-06-2007 17:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:38.