"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Er afrikanske kjempesnegler tillatt?

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-01-2012, 00:28   #11
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 304
Blog Entries: 12
Standard

Ble fryktelig usikker her nå, fordi dyrebutikken jeg handler fordyr i, har en kjempesnegle tilsalgs i butikken. Jeg mener det står merket A.achatina på akvariet dens... men skal jammen dra inn i morgen for å sjekke det ut! Trenger flere fordyr, så har en god unnskyldning til å dra meg ut nå
Lenxx er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 09:35   #12
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Dagens regelverk går i stor grad på innførsel og ikke på hold. Kjøper du en snegle hos en norsk dyrebutikk, kan jeg ikke tenke meg at du gjør noe ulovlig. Det er i så fall dyrebutikken som har innført sneglen ulovlig hvis de ikke har tillatelse fra DN (jeg jeg tror at norske dyrebutikker sjelden eller aldri har innførselstillatelser fra DN for invertebratene de tar inn fra Sverige).

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 12:45   #13
Reptilfreak

ImTheLoveDoctor sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
Standard

Nå skal ikke jeg være den som svartmaler alt, men jeg mener det er viktig på et offentlig forum med mange mindreårige at gir en klar tale mot regelverket man har idag.

Selv om dyrebutikken selger produkter uten tillatelse, så kan en ikke skylde på dyrebutikken om en selv skulle bli tatt en dag. Kjøper en tyvegods kan en heller ikke skylde på at det var tyven som gjorde ugjerningen i første omgang.

Med det sagt så er både kompetansen og kapasiteten til forvaltende myndigheter så å si fraværende på dette området.

Det enkleste vil utvilsomt være å sende en mail til DN og høre om regelverket rundt den spesifikke arten en ønsker å holde.
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 13:12   #14
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
Meldinger: 171
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ImTheLoveDoctor Vis post
Nå skal ikke jeg være den som svartmaler alt, men jeg mener det er viktig på et offentlig forum med mange mindreårige at gir en klar tale mot regelverket man har idag.
På ett forum som er for reptilhold...
..::Nactus::.. er online nå  
Svar med sitat
Svar

Emner
forbud, lov, snegler, tillatelse. achantina

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kan kongepyton og afrikanske kjempesneiler leve i harmoni? Vodeckà Slanger 3 28-02-2011 11:42
sør afrikanske taranteller Elensar Taranteller 7 19-01-2009 23:50
Slamkryper tillatt? Renor Generelt om amfibier 7 05-02-2008 08:26
Hmm... Dyr ikke tillatt.. alma Småprat 27 17-06-2007 17:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:37.