"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Når dyret ikke regnes som et dyr...

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-12-2011, 14:41   #1
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 304
Blog Entries: 12
Standard Når dyret ikke regnes som et dyr...

Dette er noe jeg har undret meg over en stund.
Det er jo så at invertebrater, eller dyr som har eksoskjelett, ikke blir regnet som dyr i loven.
Mao, de blir ikke dekket av dyrevernslovene eller av mange import/eksport-lover.
Men dette er jo tross alt "bare" papir, og nedskrevne ord.
(Ikke misforstå meg her, lover og regelverk er til for å følges, men i noen tillfeller, som her, faller endel levende vesner utenfor et lovverk som er laget for å beskytte dyrene. Om dette lovverket virker eller er riktig eller ikke, er en helt annen diskusjon som kan taes andre steder )

Det jeg lurer på, er hvordan dette arter seg irl.
Hvordan ser folk på insekter og dyr med eksoskelett som feks. skorpioner og tellaer...?
Folk flest ville vel ikke ofret en tanke på humaniteten i det å slå til en veps med en avis eller spraye insektsspray på et edderkoppnett...
Men er det værre å feks dra beina av en tella enn å slå ihel en hus-spinner med gårdsdagens avis...?
Mange blir opprørt over forholdene til invertebrater i noen norske dyrebutikker, samtidig som jeg stadig hører at disse ikke hører til under noe lovverk/dyrevernsloven.
Vi holder fordyrene våre i best mulige forhold, av mange grunner... men samtidig trekkes det frem at det er lovlig å sende invertebrater i posten siden disse ikke er dyr(og ergo ikke faller innunder lovverket).

Jeg vet at de fleste her inne er mennesker som setter sin ære i at dyrene skal ha det optimalt, men hvilke tanker har dere gjort dere om dette?

Hvor setter vi grensene for hva som regnes som dyremishandling?

Sist endret av Lenxx; 27-12-2011 kl 14:59. Begrunnelse: Klargjøre litt mer...
Lenxx er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-12-2011, 15:54   #2
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
Meldinger: 532
Standard

jeg mener det er dyremishandling med engang man skader dyret på noen måte, uansett om det er invertebrater eller pattedyr!
men det er fortsatt forskjell på å slå en veps, enn å dra beina av tarantellaen!

Sist endret av DanFekar; 27-12-2011 kl 17:05. Begrunnelse: Fjernet sitat fra foregående innlegg
Rubenevo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-12-2011, 16:05   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Har ikke nevneverdig erfaring eller peiling når det kommer til insekter, men tar jeg ikke helt feil har vel ikke insekter og invertebrater ett fult utviklet nervesystem, i samme grad som f.eks en gnager?

Og det at insekter og invertebrater blir sett på som ''stokk dumme'' vesener.

Jeg vil tro at de ikke blir sett på som likeverdige vesener, på grunn av alt det overnevnte.

- Ikke spesielt utviklet nervesystem, og ett liv basert på instinkter uten spesielle følelser i forhold til f.eks en gnager.

Og slå en veps, og dra beina av en tarantella er vel forsåvidt 2 helt forskjellige ting.

Vepsen er en plage, derfor tar du livet av den.
Du fanger ikke en veps for og klippe av vingene.

En tella er som oftest noe du velger og kjøpe, og for deretter og dra beina av den er idioti.

Oppsummering; enten tar du livet av eller ikke, du hemmer ikke funksjonen til ''dyret'' for så og la det leve ett langt fra like funksjonelt liv videre.

Uavhengig av nervesystem eller ikke, skal du ha respekt for alle levende vesener.

For ordens skyld; Jeg tar livet av veps uten og nøle om den er innendørs / til plage, men jeg sitter ikke og drar av ben og vinger. Er den halvdød etter avisa, så passer jeg på at den er død for jeg går eller hiver den ut.

Hadde det vært normalt med tellaer som var fritt rundt i norsk fauna, hadde jeg tatt livet av de også om de var innendørs / til plage, men jeg hadde ikke latt de ligge halvdød.

Der kommer respekt inn, enda en gang.

Nå har jeg ikke studert alt jeg har nevnt over, så om noe skulle være feil er det bare og rette på meg.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-12-2011, 04:20   #4
Reptilfreak

nileas sin avatar

Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lenxx Vis post
Dette er noe jeg har undret meg over en stund.
Det er jo så at invertebrater, eller dyr som har eksoskjelett, ikke blir regnet som dyr i loven.
Mao, de blir ikke dekket av dyrevernslovene eller av mange import/eksport-lover.
Men dette er jo tross alt "bare" papir, og nedskrevne ord.
(Ikke misforstå meg her, lover og regelverk er til for å følges, men i noen tillfeller, som her, faller endel levende vesner utenfor et lovverk som er laget for å beskytte dyrene. Om dette lovverket virker eller er riktig eller ikke, er en helt annen diskusjon som kan taes andre steder )

Det jeg lurer på, er hvordan dette arter seg irl.
Hvordan ser folk på insekter og dyr med eksoskelett som feks. skorpioner og tellaer...?
Folk flest ville vel ikke ofret en tanke på humaniteten i det å slå til en veps med en avis eller spraye insektsspray på et edderkoppnett...
Men er det værre å feks dra beina av en tella enn å slå ihel en hus-spinner med gårdsdagens avis...?
Mange blir opprørt over forholdene til invertebrater i noen norske dyrebutikker, samtidig som jeg stadig hører at disse ikke hører til under noe lovverk/dyrevernsloven.
Vi holder fordyrene våre i best mulige forhold, av mange grunner... men samtidig trekkes det frem at det er lovlig å sende invertebrater i posten siden disse ikke er dyr(og ergo ikke faller innunder lovverket).

Jeg vet at de fleste her inne er mennesker som setter sin ære i at dyrene skal ha det optimalt, men hvilke tanker har dere gjort dere om dette?

Hvor setter vi grensene for hva som regnes som dyremishandling?
Det er vel tilnærmet lik umulig å sette en grense for hva som regnes for dyremisshandling. Dyrehold er så vidt forskjellig fra person til person. I mine øyne stiller "innkjøpte kjæledyr" langt høyere enn fördyra, uansett om det er hund, skorpion, hest, øgle, katt eller tella. Men jeg sitter allikevel ikke å piller av bena el på fördyra! Det er jo dyr det også, og som nevnt over, de skal jo også få leve et respetkfullt liv før de ender som mat.. Selv synes jeg at det nesten er like givende å stulle og stelle med fördyrene som med "kjæledyrene"

Jeg har ikke problemer med å sende en pakke fördyr i posten, men neimenn om jeg hadde sendt en øgle eller en hund!! Tella og skorpion? Njaaa, har jo forstått at det er "normalen" å sende de i posten, men skulle jeg gjort det selv så hadde de vertfall blitt pakket omhyggelig nøye!!

Men vepsen inni stua får seg en real smekk med avisen hos meg også Men er faktis litt human av og til, og heller fanger de og slepper de ut ute

Dyrehold i seg selv kan jo gjøres så utrolig forskjellig. Hvis levevilkårene blir møtt(strengt tatt med mat/vann/temp/osv) så vil nok de fleste dyr overleve... Men her er det jo 1000 veier til Rom!! Selv vil jeg nok påstår at folk som gir dyr kun akkurat det de trenger for å overleve, KAN grense mot dyremisshandling. Her tenker jeg mer på hund/katt som har godt av menneskelig stimuli, som feks kos/lek/tur i skogen.. En hund som får nok mat og vann, men som ligger i et bur fra 7.00-20.00, og kun får en 5 minutters tur rundt blokka 3 ganger om dagen vil jo overleve, men har det nok ikke særlig bra i mine øyne!!

Mens det selvfølgelig er anderledes når det kommer til reptiler som klarer seg utmerket ved å kun være i sitt terrarie, og kanskje missliker menneskelig kontakt.. Selv om jeg liker å tro at mine reptiler liker at jeg tilbringer tid med de (les; står over dem og snakker til/med dem, holder dem av og til, hjelper til med hamskifte osv..) så liker de jo strengt tatt ikke det De tolererer det, men trenger de det for å få økt livskvalitet på samme måte som en hund? Ikke i det hele tatt!!!!! Men utrolig greit hvis du feks må til dyrlegen/hjelpe til med ham/veie dem/osv... Men hvis minimum krava til dyra ikke blir møtt er det ikke bra. Nok og rett mat/ lys/ varme/ luftfuktighet/ terrariestørrelse er viktig! Synes selv at det er trist å se dyr som har altfor liten plass til å bevege seg. Terrariemålene som står i div faktablad er ofte i minste laget spør du meg Spesielt hvis noen leser amerikanske faktablad, og tror at det skal være greit/nok plass til et dyr.. Er jo en kjent sak at europeere og amerikanere er veldig forskjellig på hva som ansees som nok plass..

For å sette det litt på spissen så ville nok en iguana overlevd i et terra på 125x60x60 hvis alle andre behov ble dekket. Men hvor bra ville dette dyret hatt det?? Vil vi bare at dyra våre skal overleve, eller vil vi at de skal ha det så optimalt som mulig? Selv stemmer jeg for det siste

Mener også det er litt forskjell på uvitenhet og ondskap blandt folk. Enkelte kan ville dyret godt, men rett og slett på grunn av manglende kunnskap "misshandle" dyret ved at dyrets levevilkår ikke blir møtt. mens så finnes det jo de som ønsker å gjøre dyr vondt, desverre...
Svar med sitat
Gammel 30-12-2011, 14:31   #5
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 304
Blog Entries: 12
Standard

Kanskje svare hva jeg selv tenker om dette også *s*

Når man påtar seg ansvaret for et levende dyr, det være seg definert som et eller ei, så påtar vi oss ansvaret for mer enn bare dyrets overlevelse. I utgangspunktet vil de fleste dyr klare seg utmerket godt uten vår hjelp, sannsynligvis mye bedre også, om vi bare hadde latt dem være i fred der de hørte hjemme.
Men vi ønsker å eie/studere/kose med/whatever forskjellige dyr, og må da påta oss å gi dem de best mulige forhold vi kan klare.
Dersom vi ikke kan gi dem dette, bør vi heller ikke påta oss det ansvaret...

Når det er sagt, så det er forskjellig syn på hva som er optimale leveforhold for de ulike dyrene. Om jeg tar utgangspunkt i det jeg skrev ovenfor, så vil det bli feil for mange arter... Ta katten. I dens naturlige habitat, finner man sjeldent varme sofakroker, hårbørster eller klorepinner med hyller... Men katten, som så mange andre dyr, er domestisert til en grad der man ikke lengre kan sammenligne dem direkte med sine ville forfedre. Og dermed forandrer også behovene til dyrene seg i takt med at livsstilen forandres. En domestisert katt ville sannsynligvis overlevd om den ble kastet ut, men den ville etter all sannsynlighet hatt det bedre som huskatt enn villkatt.

Og her er, etter mitt skjønn, en av de største forskjellene...

Ettersom mange dyr har blitt mer og mer domestisert, tilpasset andre forhold enn de opprinnelig hadde, så har også dyrenes egen overlevesestaktikk forandret seg. Instinktene har ikke like stor grad av nødvendighet som før, og hos mange dyr vil den nesten bli borte. Beste eksempelet jeg har på dette er to ildere jeg hadde for mange år siden. Mor og datter, faktisk. Mor hadde et voldsomt instinkt, og tok både møll og mus. Hun fanget også fisk selv om vi slapp henne til (hun var med på "fisketur" i en grunn elv i ny og ne). Datteren derimot, var stikk motsatt. Hun fant vi ofte sammen med ene kaninen vi hadde, sovende. Dersom moren hadde blitt sluppet ut, ville hun nok klart å overleve lenge, mens dattera hadde stått på døren etter en time fordi det var kaldt

Invertebrater har, etter hva jeg har forstått, et anderledes nervesystem enn pattedyr. De er også fremdeles "dyr" styrt av utelukkende instinkter. Og da instinkter direkte fra naturen, ikke tillærte eller domestiserte...

Jeg er typen til å fange både edderkopper og veps, for å sleppe dem ut istedet for å ta knekken på dem. Men det er meg og min måte. Jeg har tella, men skal ærlig innrømme at jeg ikke er så fryktelig storfan av matingen. Men samtidig, så har det kommet seg noe, og jeg er ikke lengre like påvirket av å gi sirisser jeg har "passet på" som jeg var til å begynne med. Jeg etterstreber å gi tellaen min det mest optimale, noe som vil si at jeg må fore den på insekter som i naturen hadde hatt en sjanse til å slippe unna. Det har de ikke nå.
Kanskje det også er en form for desensitivisering for min del? Vi er jo i utgangspunktet rovdyr selv, sies det.

Når det kommer til dyremishandling, så er jeg delt selv.
På et vis, så vet jeg at alt levende har rett på å bli behandlet med respekt. Noe jeg etterstreber selv.
Men samtidig, så er vårt levesett og våre verdier/ikke verdier, slettes ikke bygget opp etter respekt for alt som lever... Og da blir det kresj innimellom.
Samtidig så kan vi nok lettere sette oss inn i hvilke behov hunder/katter har om en ser bort fra de rent ut fysiske. Vi vet at hundene er flokkdyr, på lik linje som mennesket, og at de trives best med en klar leder og trygge rammer. Vi vet hvordan de viser hengivenhet, og kan møte dem på det.
Der kan vi ikke gjøre det samme med invertebrater eller reptiler (eller tar jeg feil der?).
Vi vet hva de trenger rent fysisk, men der stopper det også. Bortsett fra at vi forsøker å gjøre vårt beste for å gi dem de rammer de har naturlig, så vet vi vel strengt tatt svært lite om mange arters levesett? Nå snakker jeg altså ikke bare fysisk. Men vi går ut fra at de ikke trenger noe mer enn riktige temperaturer og lys, riktig oppsett og mat, samt ro og minimalt med stressfaktorer. Er reptiler og invertebrater "mindre utviklet" på det planet, eller bare annerledes? Kan det være ting vi ikke enda forstår med deres levesett? Sannsynligvis. Og det blir spennende å se hvordan ting endrer seg etterhvert som vi lærer mer om disse flotte vesnene!
Vel, mitt poeng er iallefall at jeg tilstreber å behandle at levende med respekt. Og vite at alle levende dyr i min varetekt er mitt ansvar, på alle sett. Om de så dekkes av lovverket eller ei.

Og så ser jeg at jeg igjen har klart å skrive meg langt ut på viddene, som jeg kan være flink til...
Lenxx er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva er de ekleste levene dyret du har vært i kontakt med? ilder-lady Småprat 22 07-08-2010 17:33
Bilder av dyret ditt og terrariet det bor i Wilma Fotoforum 5 12-12-2009 18:03
meg og dyret :) anniken Medlemmene 6 17-01-2008 21:30
FAQ for din første slange - Er reptil dyret for deg? Les! Venom Boa og pyton 44 12-11-2007 11:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:37.