| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2011
|
hei.
Har allergi mot pelsdyr, og har i lengre tid hatt akvarium. Men føler nå at jeg vil ha noe som kanskje er litt mer "livlig". axolotl !! Verdens søteste skapning. ![]() Har lyst til å søke om tillatelse om å få kjøpt den salamanderen her fra sverige. Har lest og sett mye om salamanderen, så føler nå at jeg har nok erfaring til å ta vare på en slik en selv. Har noen en link eller slikt, eller vet hvordan jeg søker om tillatelse? Finner ikke dette på internett (bare for skilpadder) Tror dere jeg vil få dette godkjent? Kanskje noen som allerede eier slike salamandere her i norge? Vil være evig takknemlig for svar.! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Ta en kikk her: Skal søke dispensasjon! Hva gjør jeg? Tips?
Det er nok noen som allerede har slike her i Norge, men tror flesteparten ikke har de på lovlig vis
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Du kan selvsagt prøve og søke dispensasjon, men sannsynligheten for at du får det er desverre lik null.
Så vidt jeg vet er det ikke gitt dispensasjon til annet enn landskilpadder. Er usikker på om det blir gitt dispensasjon til sumpskikpadder. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Landskilpadder er det eneste man får tillatelse til per dags dato. De få andre lovlige reptilene i landet bodde her før lovendringen på 70-tallet.
Ser egentlig ingen grunn til å prøve...
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Økende interesse, og flere søknader. Burde hjelpe litt på hvertfall ![]() Så lenge det søkes om dyr som man vet er på positivlisten, eller som burde vært på positivlisten. Tenker det blir lite populært om det kommer inn masse søknader som kobra'er og kaiman krokodiller |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2011
|
hei igjen folkens.
var hos fetterns dyre butikk, der fikk jeg vite noe jeg aldri ville skje. Neste år så er det lov å selge øgler og salamandere osv i dyrebutikken. Noen arter hvertfall, han er ikke helt sikker hvilken det nå blir. Men fortsatt veldig interesant å se hvilkene arter som er til salgs hos dyrebutikene. Så jeg venter å ser, kanskje denne blir da tillat? Hope so. Noen andre som vet noe om dette? |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
Sitat:
her er positivlisten, det er ingenting som er bestemt ennå bare sånn at du vet det
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Han i dyrebutikken/fetteren din vet ikke noe mere enn hva vi her inne gjør. Når/om det vil bli sikkert, så er nok RF noen av de første plassene du kan lese om det. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
|
Hørt mange som sier det ja. Eller de som jobber i dyrebutikker. Men er ganske sikker på at det ikke blir slik til neste år. Og de fleste dyr som er i dyrebutikken er ikke i noe bra form. Ofte pga lite kompetanse eller at de ikke har optimale forhold etc. Fikk høre det samme av en fyr for en to uker tilbake, Så postet det her inne for å høre andre medlemmer sine meninger. Du må også huske på at dyrebutikken er overpriset, og hvertfall når det kommer til dyr. Mye bedre å holde seg til privat oppdrettere (:
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
|
Sitat:
Da er det kanskje bedre at de er dyrere, som i dyrebutikker ? Forøvrig så er det jo en god grunn til at dyr er dyrere i dyrebutikker |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Jeg fikk tilatelse!!! | bernie95 | Slanger, øgler og skilpadder | 25 | 04-05-2009 19:21 |
| Søknad | Caroline | Lover og regler | 3 | 14-04-2006 18:25 |
| Adresse til mattilsynet | MOLOK2 | Øgler | 5 | 05-04-2006 14:44 |
| import tilatelse?? | Fluffy | Lover og regler | 10 | 02-07-2005 18:30 |