| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
|
Jeg har tenkt å bestille gresshopper og kansje noen skorpioner fra sverige/danmark.
Må jeg ha import tilatelse ? er det lov å sende utenom tilatelse ? MvH Skorpion |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Det kan fort ende slik http://www.reptilfreaks.no/index.php...ewtopic&t=2448
Annbefaler deg en importtillatelse! + God merking av esker innvendig.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
ville sjekka ut om de hadde vært tilgjengelig på bestilling innenlands og
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har funnet meg noen skorpioner i sverige, men så er det dette med tilatelse fra DN er det vits å ha det for å bestille 4-5 skorpioner ?
Det kan vell ikke skje noe i gjennom tollen ? |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
![]() Ring til DN og spør hva de vil du skal gjøre. På forhånd, skaffe deg all tilgjengelig info om skorpionene. Du vil da virke litt "proffere" ,og mage følelsen min tilsier at de lettere lar deg importere giftige dyr. Det med å skaffe all info, er jo noe som anbefales uansett før du skaffer deg nye dyr, så regner ikke med at dette er noe problem ![]() Er stor sjanse for at de vil du skal sende inn en søknad skriftelig, som de da vil bruke en halv evighet på å godkjenne/avslå, Ring i alle fall inn, så kanskje de sier ok, og da kan du be tollvesenet ringe din kundebahandler, om problemer skulle oppstå. PS. I forhold til toll: Hvis varen har en verdi på over 200 kr, skal den fortolles. Siden arachnider generelt utgjør en liten trussel mot norsk "butikk drift" vil tollen bli minimal. Det som derimot er hakket værre er moms. Denne blir på 25% av varens verdi. Dette kan hende ikke blir så mye i seg selv, men husk at disse gribbene tar seg fett betalt for å gidde å gjøre jobben. Da jeg snakket med tollvesenet og DN, sa de moms + jobb med dette , for kunne havne på 200-250 kr, for et dyr som i utgangspunktet kostet 200 kr. Sørg derfor å skaffe deg venner i utlandet, som med gjevne mellomrom sender deg "gaver" og lignende ![]() Mvh Robin
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Det er disse artene jeg får fra Sverige:
0.0.2 Hottentotta franzwerneri gentili 0.0.2 Lychas mucronatus Denne hottentottaen sa han var ganske giftig :S Vet ikke om det stemte så jeg tok en rå sjangs. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Sitat:
Denne får du neppe noen import tillatelse på. Hvem bestiller du ifra? Vær så snill å avbestill denne. Du er 13-14 år ikke sant? I så fall kan denne fort ta liv av deg. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ok......
Men da driter jeg i hele bestillingen ![]() Kjøper innenlands. Jeg har tilgang til å få tak i en Smeringurus messaensis, men vet ikke om jeg tør å ett par slike di sa di var dødelige og etter det jeg har snakket med folk di sier den ikke er verre enn et vepsestikk. Noen erfaringer å dele ?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Lørenskog
|
tipper jeg veit svaret til kaos at disse dyrene burde ikke håndteres med henda da de ikke er vant til dette.så er spørsmålet om at det er alltid en mulighet å være allergisk for giften.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32