"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler A.avicularia stoppet i tollen.

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-11-2006, 15:37   #1
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard A.avicularia stoppet i tollen.

Jeg fikk i dag etter jobb et heller kjedelig brev i posten.

PS. Jeg lot mitt fulle navn stå i brevet, siden dem har skrevet det helt galt alikevel

Jeg har jo ventet på min kjære A.avicularia siden mandag. Nå vet jeg jo hvorfor den aldri har kommet.

Jeg ringte på mattilsynet på tlf:06040, som oppgitt i brevet. De opplyste meg om at de fortiden var stengt.(ringte i 16 tiden.) De ga meg et telefon nummer til en beredskaps person, som kunne nås fra kl. 15.00-22.00.
Denne personen tok ikke telefonen da jeg ringte, men etter 7 forsøkt, svarte han til slutt

Jeg fortalte han om problemet, og han forstod dette. Opplyste meg om at så lenge dyret ikke stod pånoen CITES liste, hadde ikke mattilsynet noe med dette. Noe videre kunne han ikke hjelpe meg for øyeblikket, da han var midt i ødemarka, kjørende i bilen sin.(snakk om bra beredskap!)
Han sa jeg kunne ringe han igjen når jeg var på postens godssentral for uthenting, hvis det skulle oppstå problemer for meg.

Jeg satt så oppe hele natten og kikket på internett etter lover og regler. En ting jeg fortsatt ikke har funnet, er regler i forhold til fortolling av edderkopper.(Tar gjerne imot linker til steder dette ligger)

I morges ringte jeg til "Postens service telefon":810 00 710. Etter 10 min med venting, kom det en grinete dame som sa de var stengt i helgen, og at hun lurte veldig på om det var lov å sende levende dyr i posten.

Jeg kommer til å troppe opp på "Postens Godssentral" på Alfaset(hvis jeg finner frem), for å hente den lile på mandag. Håper virkelig den har klart seg!

Noen som har noen tips i forhold til hva jeg bør gjøre/si?

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 15:56   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 761
Standard Re: A.avicularia stoppet i tollen.

Du vet allerede hva jeg synes og mener om saken!
Lykke til hvertfall!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 16:21   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2005
Sted: Holmestrand
Meldinger: 401

Det står i brevet ditt at avgiftsfrie varer behandles gratis.
Du faller under denne kategorien, da edderkoppen din ER avgiftsfri. Et annet spørsmål er hvorfor dem stoppet den i tollen når den ikke er tollpliktig...

Men ønsker deg lykke til og håper krabaten kommer fra det med skrekken.

Petter
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 16:24   #4
Reptilfreak

hotchef54 sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: sarpsborg
Meldinger: 35

Regner med alt går bra, bare gi de arts navnet
så de får sjekket att den ikke er på ceties listen, håper den ikke er det?
foresten noe som skal til reptilmessa i Göteborg (KungÀlv) den 18 nov?
hotchef54 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 16:42   #5
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)

Sending av dyr i posten er ikke tillatt, men så vidt jeg vet så er ikke edderkopper dyr. De går under kategorien leddyr vis jeg ikke husker feil.

Vis jeg leste riktig på Cites listen så er det bare Brachypelma arter, Aphonopelma pallidum og Aphonopelma albiceps som står oppført.

Lykke til videre da
Eggy er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 16:50   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 105

Utrolig kjipt da,..jeg har fått edderkopper fra danmark før og da var d ingen problem,,..dem må ha svært lite å gjør.. d skal da ikke være nødvendig me noen søknad sålenge d ikke er en art som er CITES lista

mn lykke til
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 17:22   #7
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891

Sitat:
Opprinnelig postet av Eggy
Sending av dyr i posten er ikke tillatt, men så vidt jeg vet så er ikke edderkopper dyr.
Dyr er organismer med minst ett fritt bevegelig livsstadium og som ikke produserer klorofyll eller cellevegg, så edderkopper går nok under denne kategorien

Men til topic, så syns jeg det jaggu er rart at de stoppa den, om den er lovlig i norge, men hva blei den samlede summen på pakka? stoppa de den fordi den gikk over 200 spenn?
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 17:37   #8
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
Meldinger: 554
Blog Entries: 4

Med fare for å gjenta meg selv.... Man skal søke Direktoratet for naturforvaltning på forhånd. Da får man en tillatelse som man kan få avsender til å sette på utsiden av pakken. Hvis man ikke har gjort dette kan tollvesenet destruere pakken, men ring til Direktoratet for naturforvaltning på mandag og hør hva de kan gjøre.
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 18:02   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 105

Om pakken kommer i postoppkrav ifra utlandet og den er på over 200kr så må den fortolles..

Og enn trenger bare å søke Direktoratet for naturforvaltning om arten er på CITES liste..

kan være lurt å forhand betale og at avsender merker pakken med f,eks julegave, ell edderkopp og ett latinsk navn som ikke er CITES
Svar med sitat
Gammel 11-11-2006, 18:19   #10
Reptilfreak

robert sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: steinkjer
Meldinger: 656

Sitat:
Opprinnelig postet av JanEgil
Og enn trenger bare å søke Direktoratet for naturforvaltning om arten er på CITES liste..
Nei, uavhengig om arten er på CITES eller ikke skal det søkes importtillatelse til Direktoratet for naturforvaltning. Med arter det er gitt tillatelse til fra før så skal det gå kjappt å få nødvendige papir fra de. Arter som ikke er registrert importert hos de tar litt lengre tid, og de krever også en del informasjon om arten i fra den som skal importere.

Robert
robert er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
aavicularia, stoppet, tollen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Import av fôrdyr, problemer med tollen. Hjelp! bendick2112 Lover og regler 42 27-05-2008 17:10
Avicularia Avicularia - pink Toe Løven31 Tarantellfakta 0 20-01-2008 20:14
Flaks i tollen! Psiv Småprat 9 10-06-2007 14:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:32.