"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Ved en eventuel lovendring - LES

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-07-2011, 03:28   #1
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard Ved en eventuel lovendring - LES

Først og framst: La oss håpe på en lovendring, det er absolutt noe vi trenger.

Og det er ikke noe nytt at det er mye fremmedfrykt og teorier og mange som er redde for reptiler, det være seg øgler og/eller slanger.
Det er og mange teorier om at de som holder slanger, er skumle, farlige hardbarka kriminelle dophuer.
La oss si man leier leilighet? Eller skal leie? Står du/dere fram med at du har reptiler, og håper på det beste?

Jeg er neppe alene om og vite, at om man skal leie leilighet, vil det nok være MYE vanskeligere og finne en grei leilighet, med tanke på at det neppe er mange huseiere som ville godtatt en slange i hus, eller en øgle for den saks skyld. Det være seg en leos, skjeggagam, kongepyton eller vilken som helst slange eller øgle.
Vil tro det er lettere og finne huseier som godtar en leos eller en skjeggagam enn en huseier som godtar at du holder en ''potensiel drapsmaskin'' / søt liten slange i hus.

Så mitt spørsmål til dere er, la oss si at du/dere leier? Eller skal leie? Vil du si at du holder reptiler, eller vil du la være og si noe og holde dyrene skjult?

Jeg fant ikke dette noen steder på forumet, og vil si det vil bli ett problem med en eventuel lovendring.
Mange leier ikke ut til folk med husdyr, mange pga alergi / hår, skitt og ja, det meste. Tror du flere får øynene opp og innser at det er farligere med en utrent, sint hund enn en uskyldig, ufarlig kongepyton?

Er det kun jeg som tenker at dette vil bli ett veldig stort problem for mange, og mest sannsynlig mange her på forumet?
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 03:46   #2
Reptilfreak

skybird sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Bergen
Meldinger: 131
Blog Entries: 1
Standard

En huseier kan forby katter, hunder og røyking i husværet. Det kan jeg forstå da andre som skal leie i etterkant muligens har allergi mot pelsdyr og sigaretter lukter ikke akkurat godt :s .

Nå har ingen reptiler pels, og bor dessuten i sitt eget lille terrarie. Hva du driver med innenfor disse veggene ellers skal en huseier ikke bry seg om. Huseieren kan heller ikke ta seg inn i husværet uten ditt samtykke. Det er nemlig ulovelig. Så NEI jeg ville aldri gitt noen indikasjoner til en huseier om at det kommer aldri så mange slanger eller øgler inn i husværet.
Utfordringen er å snike inn alle terrariene. Men det er en smal sak å pakke disse inn
skybird er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 03:54   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skybird Vis post
En huseier kan forby katter, hunder og røyking i husværet. Det kan jeg forstå da andre som skal leie i etterkant muligens har allergi mot pelsdyr og sigaretter lukter ikke akkurat godt :s .

Nå har ingen reptiler pels, og bor dessuten i sitt eget lille terrarie. Hva du driver med innenfor disse veggene ellers skal en huseier ikke bry seg om. Huseieren kan heller ikke ta seg inn i husværet uten ditt samtykke. Det er nemlig ulovelig. Så NEI jeg ville aldri gitt noen indikasjoner til en huseier om at det kommer aldri så mange slanger eller øgler inn i husværet.
Utfordringen er å snike inn alle terrariene. Men det er en smal sak å pakke disse inn
Men, det er huseier som setter ''reglene'' Og det er vel ytterst få som ville godtatt en leieboer med slange.

Mange blir nok og holde det skjult for huseier, men igjen er det trist at selvom det kom en lovendring, at man ikke skulle kunne vært åpen om det i alle tilfellene
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 11:49   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Utleieren kan fastsette forbud mot dyrehold. Leieboeren kan likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det. En slik grunn kan være at leieboeren trenger førerhund eller tjenestehund. Også sosiale forhold kan være god grunn til å ha dyr.
Dyreholdet må ikke være til ulempe for utleieren eller øvrige beboere. Ulempene kan bestå i støy, lukt, dyrehår, allergi eller redsel for dyret. Om leieboeren skal få ha dyr, beror på en interesseavveining. Jo større behovet for å holde dyr er, desto større ulemper må det kreves før dyreholdet kan nektes. Jo større ulempene av dyreholdet oppleves for de øvrige beboerne, desto mer tungtveiende grunner må leieboeren ha. Hvis ulempene for de øvrige beboerne er ubetydelige, for eksempel fordi det er snakk om å holde et innedyr som marsvin eller fugl, kan utleieren ikke nekte leieboeren å ha slike selv om hun ikke har noen god grunn for å ha dyret, utover selve interessen for det. Anskaffer leieboeren dyr uten utleierens godkjenning, er det mislighold dersom det viser seg at leieboeren ikke har rett til å ha dyret.
Se husleieloven § 5-2, 2. ledd

Så reptilhold kan dermed være lovlig slik jeg leser det, da det er innedyr/ burdyr.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 12:35   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shelob Vis post
Ulempene kan bestå i støy, lukt, dyrehår, allergi eller redsel for dyret
Mye av det du sier er jo greit nok det da, men det er ikke noe nytt at mange er redde for slanger, eller veldig skeptiske. Så de kan nekte, og si at de er redd og enda ha loven på sin side. Uansett hvordan man snur og vender på det, vil man aldri ha en fører-slange eller øgle, så det kan, og vil bli ett stort problem for mange og holde reptiler
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 13:49   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Egentlig litt sprøtt at man ikke kan nekte at leieboeren skaffer seg fugl. Er det noen som har hørt hvor høyt en ara eller kakadue kan og vil skrike? Eller sett ødeleggelsene av tapet og markiser og vindusruter etter en papegøye har kost seg i en knapp time? Eller sett hvor mye en jaco støver? hmm

Uansett, fuglemodus er skrudd av, on topic fra nå av.

Det kommer nok til å bli litt vanskelig å finne utleiere som godtar slanger, men antageligvis ikke vanskeligere enn hva det er for hunde-og katteeiere å finne leilighet den dag i dag. Åhoi for et stress det er.
Men jeg tror det beste er uansett å være ærlig om det fra starten av, før man har skrevet kontrakten. Jeg har følt meg rimelig muggen mtp hvor mange reptiler vi har hatt i andres hus uten tillatelse (eller at de visste), og hadde de vært lovlige ville jeg spurt på forhånd bare for å ha ren samvittighet. Sier de nei, så er man jo bare nødt til å finne en annen leilighet.

Nå som det er sagt, hun som for tiden passer leopardgekkoene mine spurte huseiern sin først om det var i orden med gekkoer og kakkerlakker, hvilket huseier sa ja til, og de var til og med interessert i å titte på dem når de kom. Venninna mi sa klart ifra om at de var ulovlige, men det var ikke noe problem for huseieren. Nå tror jeg disse huseierne har et generelt veldig godt forhold med venninna mi, og det tror jeg kommer godt med. Er viktig å ha et godt forhold med huseier, da er det lettere å komme overens med slike ting.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 13:54   #7
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Jeg ville ikke leid et sted jeg ikke hadde hatt mulighet til å holde terrarier skjult på f.eks soverom, bod osv. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har vært aktive på leiefronten di siste åra, men jeg kan fortelle at det er et kynisk lite hælvette. Og det å ljuge om reptiler er det minste man trenger å bekymre seg over.

edit. så ikke cam sin post.

Er veldig bra om man f.eks har et godt forhold til utleier. Da er jeg veldig enig om at det mest sannsynlig er best å spørre seg litt frem og kanskje få lov, enn å skjule det. Men det er verre om man f.eks leier av større utleiemeglere. Da er det bare å ljuge det som ljuges kan for å få leiligheten.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 14:21   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Egentlig litt sprøtt at man ikke kan nekte at leieboeren skaffer seg fugl. Er det noen som har hørt hvor høyt en ara eller kakadue kan og vil skrike? Eller sett ødeleggelsene av tapet og markiser og vindusruter etter en papegøye har kost seg i en knapp time? Eller sett hvor mye en jaco støver? hmm

Uansett, fuglemodus er skrudd av, on topic fra nå av.

Det kommer nok til å bli litt vanskelig å finne utleiere som godtar slanger, men antageligvis ikke vanskeligere enn hva det er for hunde-og katteeiere å finne leilighet den dag i dag. Åhoi for et stress det er.
Men jeg tror det beste er uansett å være ærlig om det fra starten av, før man har skrevet kontrakten. Jeg har følt meg rimelig muggen mtp hvor mange reptiler vi har hatt i andres hus uten tillatelse (eller at de visste), og hadde de vært lovlige ville jeg spurt på forhånd bare for å ha ren samvittighet. Sier de nei, så er man jo bare nødt til å finne en annen leilighet.

Nå som det er sagt, hun som for tiden passer leopardgekkoene mine spurte huseiern sin først om det var i orden med gekkoer og kakkerlakker, hvilket huseier sa ja til, og de var til og med interessert i å titte på dem når de kom. Venninna mi sa klart ifra om at de var ulovlige, men det var ikke noe problem for huseieren. Nå tror jeg disse huseierne har et generelt veldig godt forhold med venninna mi, og det tror jeg kommer godt med. Er viktig å ha et godt forhold med huseier, da er det lettere å komme overens med slike ting.
Men la oss si i mitt tilfelle, jeg er 17, og i utgangspunktet ser du at de fleste som leier ut til ungdommer / hybel skriver ''leies ut til jente'' o.l

Hvor vanskelig vil det ikke være for en gutt som fyller 18 med reptiler og finne en leilighet?
Kan helt ærlig si at det mest sannsynlig kommer til og bli ett helvette. Greit, nå har jeg kun 4 leoser, men det kommer en KP og/eller en kornsnok i hus. Noe jeg ser for meg ville blitt mindre godatt enn 4 leoser.

Det enkleste, og beste man kan håpe på er at man kjenner noen som leier ut.
Men, om man ikke gjør det, så må man i mange tilfeller fortsette og holde reptilene skjult, noe som er ganske kjipt om man først fikk gjennom en lovendring.

Og det med pappegøyene, har man lov til det uansett hva huseier sier? Altså, bare en jaco er jo ett rent helvette!
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 15:06   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Men la oss si i mitt tilfelle, jeg er 17, og i utgangspunktet ser du at de fleste som leier ut til ungdommer / hybel skriver ''leies ut til jente'' o.l

Hvor vanskelig vil det ikke være for en gutt som fyller 18 med reptiler og finne en leilighet?
Kan helt ærlig si at det mest sannsynlig kommer til og bli ett helvette. Greit, nå har jeg kun 4 leoser, men det kommer en KP og/eller en kornsnok i hus. Noe jeg ser for meg ville blitt mindre godatt enn 4 leoser.

Det enkleste, og beste man kan håpe på er at man kjenner noen som leier ut.
Men, om man ikke gjør det, så må man i mange tilfeller fortsette og holde reptilene skjult, noe som er ganske kjipt om man først fikk gjennom en lovendring.

Og det med pappegøyene, har man lov til det uansett hva huseier sier? Altså, bare en jaco er jo ett rent helvette!
Det er vanskelig for oss som kjenner reptiler på en helt annen måte enn hva andre gjør å kunne sette oss i skoene på noen som leier ut en leilighet i sitt eget hus.
Men skal jeg tenke logikk her, så vil jeg si at førsteinntrykket de får av deg ofte har alt og si. Fremstår du som en ryddig og ordentlig person, som er hyggelig og smiler pent og er høflig, så er det ofte gull verdt i en utleiers øyne.
Men så klart, har de fullstendig slangefobi så kan man vel igrunn smile så pent man bare vil uten at det vil ha noen effekt.

Tror ikke det kommer til å bli et helvete. 4 gekkoer og kanskje en liten kp, hvis man er ydmyk og huseier ikke får fullstendig noia av tanken, så kan man jo prøve å forklare at dette er en liten og fullstendig harmløs art, som du sjeldent håndterer og du har lås på buret. Og hvis du enda ikke har kjøpt deg slangen, så kan det kanskje være et sjakktrekk å kjøpe den fra den er baby - da kan du forklare hvor liten den er.
Det er faktisk overraskende mange som også støtter lovlig reptilhold selv om de personlig ikke ønsker seg slike dyr, så det kan hende man er heldig og treffer på åpensinnede huseiere. Sjansen er der absolutt.
Men jeg tror man tjener mest på at man selv ikke ser ut eller oppfører seg som en tvilsom type, ta dem godt i hånden når dere hilser og smil pent, ta en titt på leiligheten mens man tørrprater litt om hyggelige ting, for å så spørre dem hva de syns om allergivennlige, (omtrent) luktfrie, lydfrie og harmløse "kjæledyra" dine.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-07-2011, 15:40   #10
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Jeg ville latt være å nevnt noe som helst om dyr i det hele tatt, hvis ikke dette står klart i kontrakt. Med mindre du har katt/hund eller andre pelsdyr av størrelse som går fritt, lager lyd, støver, røyter osv.

Et terrarie er tilsvarende et fiskeakvarie, å jeg ser ingen grunn til å måtte fortelle om det, med mindre du blir spurt direkte om slike ting. Om du blir spurt så si at du har interesse for mindre reptilarter som i værstefall krever minimalt med plass.

For et par år siden brukte jeg svært mye tid på å finne leilighet i oslo da jeg skulle studere. Jeg er fortsatt sjokkert over hvor vanskelig det var å få seg en leilighet for en ung student. Jeg var på hundrevis av visninger, skrev bolig-cv med bilder, inntekter osv osv. Jeg pleide også å sende mail i etterkant å fortalte at jeg ville betale ekstra i måneden om di kunne gi meg leiligheten. Jeg hadde referanser, økonomisk sikkerhet. Gjorde alt etter boka, og allikevel fikk jeg avslag.

Min erfaring viser at ærlighet varer absolutt ikke lengst når det gjelder slike ting. Man må være sleip og slu. Ikke ovenfor utleier, men ovenfor di andre som også vil leie der. Det blir jo en ren konkurranse om hvem som får lagt inn flest aksjer hos utleier.

Spør du f.eks på visning,
- Hvordan er det om besøkenede røyker?
- Er det lov å ha fester i helgene? (kanskje du også legger på - Er det lytt her? i samma slengen.)

Hvordan er det med ditt, hvordan er det med datt blir som ofteste tolket som at du kommer til å ha besøkende som røyker, og du kommer til å feste i helgene samtidig som du vet at det kommer til å bli høylytt til tider.

Si at utleier faktisk ikke bryr seg om reptilhold. H*n synes det er helt greit så lenge dyra har det bra. Leiligheten står nå likt mellom deg og en annen. Hvem tror du da får leiligheten? Han som (potensielt kan få problemer fordi han) oppbevarer ulovlige dyrearter i leiligheten? Eller han som ikke har dyr?

Går det igjennom en megler kan du bare glemme det. Di bygger seg opp referanser og kontakter. Og ingen vil noen gang ta sjansen på å leie ut til noen di ikke kjenner som di vet oppbevarer ulovlige dyr.

Men såklart ved en lovendring ville jeg som sagt ikke nevnt det med mindre du ble spurt direkte om det. Få leiligheten først, og bekymre deg om huseierens forhold til reptiler senere.

Beklager et veldig frem og tilbake rotete svar
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
De tøffe/kriminelle og reptiler + lovendring dragoon88 Lover og regler 20 19-02-2011 22:31

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:30.