| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Trondheim
Alder: 28
|
Hei!
Jeg skal søke om lov til å importere en skilpadde. Jeg har fått påvist at jeg reagerer på ulike pelsdyr. Jeg har en attest fra legen der det står at jeg reagerer på pelsdyr (hovesakelig hund, katt, og hest) og jeg har kopi av allergiresultatene der det står at jeg i tillegg har milde reaksjoner på hamster og kanin + pollenallergi (dersom det spiller noen rolle). Jeg er veldig forvirret av alle reglene og vil gjerne gjøre dette riktig. Derfor håper jeg noen kan svare meg på noen spørsmål. 1: En ting som bekymrer meg her er at jeg har ikke kraftig allergi mot noen av dyrene, bare mild allergi. Når jeg f.eks. besøker venner som har katt, så nyser og jeg får utslett/kløe. Får man bare dispensasjon om man har kraftig allergi? Jeg ønsker ikke ha dyr jeg reagerer på, uansett om det er en mild eller sterk reaksjon :-S Med en skilpadde er jeg uansett på den sikre siden. Mattilsynet kommer ikke til å kreve at man skaffer seg f.eks kinesisk nakenhund fordi den skal være allergivennlig? 2: Hva bør jeg skrive i søknaden? Hva er viktig jeg har med i søknaden? Bør jeg skrive om mine allergiske reaksjoner? Begrunne hvorfor jeg vil ha skilpadde? 3: Dersom jeg får dispensasjon; Kommer da Mattilsynet til å gi meg videre informasjon om hva jeg må gjøre og informere om reglene for import av dyr? Håper noen kan gi meg svar her. Jeg ønsker å gjøre dette riktig, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det :-S Kanskje noen her har importert dyr selv og kunne fortelle meg om prosessen de gikk igjennom?? På forhånd, takk for svar! |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Bergen
|
Her er et utdrag fra en liknende tråd til hva du har startet her nå
Sitat:
Disp. for skilpadde pga pollenallergi? |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
|
Det som står ovenfor stemmer. Du behøver ikke skrive så mye. Skjemaet og infoen på Mattilsynet er viktigst. Allergi grad har ingen betydning så lenge du har legeattest.
Søk om fler skilpadder enn du ønsker, så slipper du å sende inn nytt skjema hvis du blir hekta og vil ha en til... Den du kjøper den av må lage eksportpapirer til deg, det er ikke nok med Cites papirene. Etter at du har hentet dem i utlandet må du vise frem paddene når du kommer til grensen for å få div stempler. Så tar de fra deg papirene og sender til viltnemnda i Tondheim. Be om kopi. Lykke til Hilsen Siri
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
- og litt til: Det er lurt å ringe Mattilsynet etter at du har fått dispensasjonen og snakke med dem om akkurat hvilke papirer du og selger skal fremskaffe så det blir riktig. De gir greie svar der.
Du må kanskje lete litt etter en oppdretter i utlandet som gidder å gå gjennom papirmølla, så begynn allerede nå med å lete etter en som har erfaring med det. - Evt. en dyrebutikk nær grensa som kan gjøre det. Sett deg også godt inn hvordan dyrene skal holdes og passes. Det er stort sett lite (og noe feilaktig) informasjon å få i Norge. De større oppdretterne i Danmark og Sverige har noen gode hjemmesider med korrekt informasjon for dem som vil gi skilpaddene sine et mest mulig naturlig levesett. (Se bl.annet linkesiden øverst i banneret her). Hilsen Siri
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Er de ikke mulig å overta en padde lovlig innenlands, i stedet for å importere inn??
de skal vist være svært så dyrt å importere inn. p.g.a. alt papir dritten.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
I tillatelsen står det at du ikke har lov til å omsette skilpaddene i Norge. Hvordan det gjøres med skilpadder som gis bort til folk som har fått tillatelse vet jeg ikke. Dette bør Mattilsynet en ordning for, så best å høre med dem.
Astma og Allergibladet har av og til annonser om skilpadder som gis bort til folk med allergi. Uansett må dyrene ha korrekte papirer i utgangspunktet. CITES kan ikke utstedes i etterkant.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
|
så vidt jeg vet er det mulig å omplassere skilpadde så lenge begge har dispensasjon. men det må søkes om.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Er sikkert flere dyreparker som vil omplassere landskilpadder. Vet at blandt annet Akvariet i Bergen har noen Testudo Hermannier som de vil gi til de rette folka med de rette papirene
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Jøsses, har akvariet landskildpadder?
jeg trodde bare dem var overfult med vannskildpadder/terrapiner. Æsj, synd at jeg ikke har papirer
|
![]() |
| Emner |
| skilpadde import råd |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| [GUIDE] Hvordan Søke i Forumet | Jabbe | Hjelp! | 0 | 07-07-2009 14:42 |
| Søke om lov | børre1 | Andre øgler | 7 | 21-03-2008 00:14 |
| Skal anskaffe meg knelere/pinnedyr.. Noen tips? (: | Sturla | Terrarier | 3 | 27-10-2007 20:45 |
| hva gjør jeg?/ hun skal skifte skinn? | sandtrøen | Gekkoer | 3 | 14-08-2006 20:46 |
| Skal kjøpe meg scorpion for første gang... Tips = THX :) | lector | Skorpioner | 29 | 03-05-2006 15:01 |