| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
Har ikke satt meg noe særlig inn i hvordan det datalagringsdirektivet funker men hvordan vil det påvirke norske brukerne på repti.net og reptilfreaks ?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Ttor ikke det vil ha noe å si. Så vidt jeg har skjønt så logger de ikke hva vi skriver på nettsiden, bare at vi har vært inne på den. Og det er jo ikke ulovlig å tilegne seg kunnskap?
DLD er veldig "oppskrytt". Med mindre man er kjempeparanoid, så vil det ikke ha noen innvirkning på den vanlige mann i gata.
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 23
|
Sitat:
Å si at DLD er oppskrytt vil jeg kalle mangel på kunnskap. Grunnen til at vi i det hele tatt kan sitte på reptilfreaks å dele kunnskap med hundrevis av andre med samme interesse er fordi internett er fritt. Akkurat som det alltid har vært, og alltid bør være. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Nå er jeg ikke 100% oppdatert på alt som inngår i DLD, men jeg står fortsatt på min om at hysteriet rundt direktivet er svært overdrevet.
Selv om reptilhold er ansett som kriminelt, så er det jo langt i fra det som vil bli prioritert når direktoratet settes i verk. Det vil ikke bli satt igang en omfattende etterforskning på de menneskene som har besøkt reptilfreaks.no eller repti.net. Direktoratet er laget for å ta virkelige kriminelle, ikke slikt "småpjask" som vi driver med. Så med mindre du er pedofil, drapsmann eller driver omfattende økonomisk kriminalitet, så vil jeg påstå at du står på ganske trygg grunn. (Dette er riktig nok satt litt på spissen..)
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 23
|
Jammen internett fungerer jo sånn som det gjør i dag nettopp på grunn av at det ikke tidligere har vært noe form for DLD. Ikke bare gjelder det overvåkning, men også i form av usynlige stramme rammer og retningslinjer for hvordan informasjon kommer til å bli publisert på internett.
Se f.eks i form av journalistikk. Det finnes journalister verden over som ikke tør publisere eller sette fokus på og avsløre utrolig viktige saker fordi di blir presset, truet og forfulgt. Internett er det siste frie forumet som finnes. Og det kommer til å påvirke usannsynelig mange andre enn pedofile, drapsmenn og andre kriminelle. edit. Og ikke minst må jeg legge til hvor utrolig flaut lite sikkert ett sånt system kommer til å være. Hvordan kan Knut Storberget stå å si at DLD kommer til å være "innbruddssikkert" når harddiskene til regjeringskvartalet ble tømt for data en uke i forveien? Jeg kan med hånda på hjerte, tørre og påstå at det ikke finnes et datanettverk i hele verden som er totalt blokkert mot inntrengere. Men såklart, det har jo ikke så mye med reptilhold å gjøre. Er enig i at det ikke kommer til å ha så mye å si sånnsett
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
|
Sitat:
Hufff huff huff, blir slitten av slik tankegang..... Oslo og Sør-Trøndelag politidistrikt har innrømt at de har over 100 overgreps saker hver med kjent gjerningsmann som dem enda ikke har åpnet (ink. overgrep mot barn, og saker opptil 3-4år gamle) hvorav 60% av de 100 overgrepene i trøndelag bar en strafferamme på over 6år...... Med andre ord de trenger ikke annet enn et spark i rauå, men siden det er flaut å innrømme nederlag sier de bare at de mangler et verktøy som nemlig datalagringsdirektivet for å kunne gjøre sin jobb. Med andre ord vi lager en oppskrift de kriminelle skal følge for å unngå å bli tatt. Tyven som brøtt seg inn i 2 hus langs din gå tur hjem fra byen, har så klart lagt mobilen sin hjemme for å unngå sporring, så hva sier du til dommeren når han sier du var den"eneste" i område? sux 2 b u.... Vi har alrede mye sensitive opplysninger lagret, og det tok ikke lang tid før NAV klarte å komme seg inn i systemet for å missbruke det. Med andre ord vår egen stat har alrede missbrukt sitt egent system. Og ikke glem dette er akkurat som når moped og veteranbiler som skulle være avgiftsfrie ble pålagt en avgift, her legger de på noen kroner hvert år, akkuratt som frekkheten med bomstasjonene. Med et direktiv som dette er det ikke snakk om at de har tenkt å bare lagre litt, dette kommer til å bli utvidet og det er her den reelle faren ligger! Staten tar alltid litt og litt mer av folket, i et rolig tempo slik at ingen hopper ut av komfor sonen sin for å gjøre noe med det, vi blir bare sittende med "ja, men de skal bare...." Og hvis du tror politiet dritter i småting tar du feil. Vi reptileiere er kanskje ikke i søkelyset, men det er fordi politiet ikke går så ofte hjem til "lovlydige" folk, gir man dem derimot et verktøy som gjør dette mulig, da er ingen trygge i sin egen stue når de finner ut at å spore innlegg er en rask måte å få oppklarte saker som er flott for statistikk samt penger inn i kassen i form av bøter. Og Ola Normann vil ikke reagere for han er redd slanger..... |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
"Direktivet pålegger lagring av trafikkdata for e-post, ulike typer telefoni og Internett-tilgang. Identiteter og tidspunkter for kommunikasjonen, samt lokaliseringsdata for mobil kommunikasjon, skal lagres. Kommunikasjonens bestemmelsessted (endepunkt) skal lagres for e-post og telefoni, men ikke for internett-tilgang, jf. art 5 nr 1 litra b. Data som røper innholdet i kommunikasjonen skal ikke lagres, jf. art 5 nr 2."
Medlemslandene pålegges å lagre følgende opplysninger, jf. art 5 nr 1, a) for å spore og identifisere kilden til kommunikasjonen:
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hva må til for at informasjonen om deg blir brukt forresten? Kan politimester jensen i toten politidistrikt ta seg en kopp kaffe mens han humrer over at naboen er på strippebar i Bergen, eller må det igjennom en form for domstol først?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Slik jeg ser forskriftene så lagrer dem ikke HVA du gjør, (altså ikke innhold), kun tidspunkt og hvem du gjør det med?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|