| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Hei, jeg tenkte kanskje dere vet svaret på dette.
Jeg flyttet for 2 år siden i egen leilighet (jeg leier), men flyttet ikke adressen fra mine foreldre. Dette var fordi jeg var redd for dyra mine og at politiet skulle komme rett til meg om de fikk tips om dyreholdet. (vet ikke om det har noe å si men jeg bor fortsatt i samme kommune) Det jeg lurer på: Er dette ulovlig? Godt mulig det er et dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe konkret svar på dette. Siden jeg får penger fra nav og må be om økonomisk hjelp i forbindelse med en mulig utdannelse, må jeg vel mest trulig si at jeg har utleie utgifter, men da vil jo de se at jeg har adresse hjemme hos foreldra mine men leier et annet sted. Og jeg er så usikker på dette. :S Hadde satt stor pris på innspill på dette. edit: ops, skrivefeil i overskrift. Rettet -frogger-
I must have ended up on the wrong planet.. Sist endret av Frogger; 22-03-2011 kl 20:48. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Om du ikke vil at NAV skal klage, så bør du nok endre adresse ja. Sett bort i fra det, så er det ikke ulovlig å ha adresse et annet sted enn der du bor. Eneste er vel at om du flytter ut av kommunen, så skal du endre adresse i folkeregisteret innen en viss tid.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Dersom du har lav inntekt og høye boutgifter så kan du søke om bostøtte i husbanken. Tilbudet gjelder alle, men få vet om det. Du kan sjekke om du kan få støtte ved å gå inn på siden deres og ta testen.
For å få dette må du bo et annet sted enn hjemme, og må dokumentere boutgiftene dine. Jeg tror du da må endre adressen din i folkeregisteret, men jeg er ikke sikker. Ved å ta en rask telefon dit vil du finne ut av det. Inntekten sjekker de ved å bruke ligningen. Du har også alternativet og få stipend av lånekassen. Det kan du få selv om du har hjemmeadresse hos dine foreldre. Det eneste du da må gjøre er å endre adresse på f.eks min side, og studentweb, slik at lånekassen ser at du bor et annet sted mens du studerer. I forhold til nav så kan du få støtte selv om du på papiret bor hjemme. Du får ikke noe mer støtte selv om du har boutgifter. Arbeidsavklaringspenger er ikke bostøtte eller sosialhjelp. Jeg har støtte til utdanning av nav, Arbeidsavklaringspenger(AAP), og jeg fikk det samme beløpet da jeg bodde hjemme som det jeg får nå. Jeg har det etter det som heter ung ufør, vil bare si at min skade/lyte oppsto før jeg var 26 år. Om du skal søke sosialhjelp er det andre regler vil jeg tro, jeg har aldri mottat sosialhjelp, så det kan jeg ikke uttale meg om. EDIT: Glemte å legge til at NAV ikke kan klage dersom du kan dokumentere dine boutgifter. Da legger du ved leiekontrakt, eller annen dokumentasjon. Du trenger ikke å oppgi den egentlige grunnen til at du har annen adresse, du kan for eksempel si at du ikke så behov for å bytte adresse i folkeregisteret fordi du ikke skal bo der permanent. Dette du spør om er det jo enkelt å spørre en saksbehandler om også. Ikke nevn reptiler og ulovlige dyr, men si at du ikke tidligere har sett behovet for å endre adresse i folkeregisteret, men lurer på om dette vil være gunstig å gjøre i forbindelse med søknad om støtte til studier. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ja for situasjonen er slik:
Jeg motar per i dag arbeidsavklaringspenger fra nav og går i behandling. Pengene jeg får nå holder til husleie og alt annet. Men til høsten vil jeg gjerne ta utdannelse og da vil jeg gjerne fortsette å motta aap penger og muligens få dekket eksamensavgifter osv. Har hørt om andre som har fått det. Men siden jeg ikke har adresse der jeg bor, så var jeg bare så redd for at det skulle bli en stor sak ut av det om det da ble nevnt at jeg hadde utleieutgifter. (hvis det hadde vært slik at det er ulovlig) Men hvist det ikke er ulovlig å bo et sted, men ha folkeregistrert adresse et annet sted, så er jo det greit. Er det jeg var så usikker på.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Det går helt fint å ha det slik du har det nå, sånn som du forklarer.
- Jeg ville undersøkt det med bostøtte! Det er ikke sikkert du behøver å ha den adressen i folkeregisteret, så lenge du kan dokumentere de faktiske boutgiftene dine. AAP har ikke noe å si for boutgifter. - I forhold til lånekassen, så er som sakt stipend en mulighet. Men da må du vite med sikkerhet at du klarer å fullføre eksamenene. Hvis ikke blir jo pengene et lån (blir ikke omgjort før etter bestått eksamen). Dette kan være aktuelt for deg i forhold til AAP: Gjennomfører du arbeidsrettede tiltak eller utredning, kan du også søke om tilleggsstønader til dekning av
I tillegg dekker de studiekontigenten hvert semester, dersom det er ved høyskole eller universitet. Dette må du forhåndbetale, og så vise kvittering. Jeg vet ikke hvordan det er dersom du har tenkt til å studere på privatskole, men du må bare høre med dem om de kan godkjenne dette. Anbefaler da å få til et møte med saksbehandler å diskutere mulighetene. Jeg vet at de i noen tilfeller godkjenner studier også ved privatskoler. Daglige reiser vil si at de f.eks dekker busskort. Det er billigste reisemåte som gjelder. Det som ikke er er aktuelt:
Utgifter til hjemreiser får du antageligvis ikke. Dette gjelder dem som bor et sted, og studerer/jobber et annet sted (annen by, og ikke bor i sin leilighet de dagene den studerer/jobber). Barnetilsyn. Vel, du har vel ikke barn? Ekstrautgifter til bolig får du ikke. Dette er forbeholdt personer med funksjonshemming. Det er altså boutgifter en person vanligvis ikke ville hatt. Du må uansett få til møte med saksbehandler for å høre om studier kan inngå i din AAP plan. Jeg er helt sikker på at de vil godkjenne dette, da studier er viktig for å kunne få folk ut i arbeid igjen! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Outlook Express adresse fra xp til windows 7, hjelp | Jabbe | Småprat | 3 | 13-03-2010 18:10 |
| Trenger du et sted å bo? | Kiwi | Småprat | 2 | 09-05-2009 07:30 |
| Hvordan finne en tapt msn-adresse og navn på eieren. | duefjes | Småprat | 9 | 18-11-2007 21:08 |
| må finne et sted jeg kan kjøpe en tarrantella... | wierdguy | Taranteller | 5 | 03-11-2007 14:33 |
| Adresse til mattilsynet | MOLOK2 | Øgler | 5 | 05-04-2006 14:44 |