"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler De tøffe/kriminelle og reptiler + lovendring

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-02-2011, 13:43   #1
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard De tøffe/kriminelle og reptiler + lovendring

Fant ikke mer passende overskrift..
Det er en ting jeg lurer på og som jeg undrer på hva deres synspunkt er. Jeg fant ikke noen direkte diskusjon på dette spesifike emnet, men om det finnes så beklager jeg.

Per i dag er det ikke til å komme unna at det er noen mennesker som har reptiler fordi det er tøft eller i sammenheng med kriminalitet. (Blandt annet var det vel en sak om en som hadde gjemt noe narkotika i terrariet til en kongeboa..?)

Nå blir det jo forhåpentligvis en lovendring snart og da lurer jeg på hva dere tror kommer til å skje innenfor akkurat dette området.
Kommer det å ha reptiler til å ikke være tøft lenger og de kvitter seg med dem, evt erstatter de med nye dyr? (f eks. kamphund etc.)
Kommer de til å stole på at såppas mange mennesker fortsatt er redd for slanger at de fortsetter å bruke dem som "skremme-dyr"?
Kommer de til å bare gå opp et hakk? F eks: "Nå er ikke kongeboa skummelt/tøft mer, da skaffer jeg meg en tigerpyton/kobra/kaiman osv."
Evt andre synspunkter?
Svar med sitat
Gammel 12-02-2011, 14:08   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Tror det i utgangspunktet ikke er så populære "skremselsdyr" som man kanskje får inntrykk av i media, men selvsagt forekommer det jo! Ved en loverndring så tror jeg ikke dette automatisk anullerer den frykten som allerede finnes hos det norske folk, og da er det heller ingen grunn til å skaffe "skumlere" dyr.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-02-2011, 14:32   #3
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Vi kan jo lure på om de kriminelle har reptiler siden det er ulovelig, og at de kanskje håper på at det er reptilene, og ikke narkotikaen politiet eventuelt skulle finne? .. Bare en tanke ..

Men dessverre vil jeg tro at det ikke kommer til å bli mildere med en lovendring på dette området
Dette tror jeg er en av de mørke sidene med en lovendring.
(Jeg er FOR lovendring om noen skulle lure!!)
Svar med sitat
Gammel 12-02-2011, 14:36   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Jeg tror heller ikke reptiler blir brukt så mye som skremsel som man kan få inntrykk av i media.

Og de få som måtte være toskete nok til å skaffe seg en slange for å skremme bort ubudne gjester tror jeg nok neppe vet forskjellen på en kongeboa og en tigerpyton. En slange er en slange, så lenge det er litt størrelse på den.

Hva jeg stusser litt over er hvor "tøft" det blir å ha et dyr som er lovlig. Vil en lovliggjøring luke ut folk som kun skaffer seg reptiler fordi det er tøft? Uten at jeg egentlig har noe begrep over hvor mange det faktisk er, da.. Men jeg har en liten feeling at det må da finnes et par folk der ute som tenker sånn.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-02-2011, 17:51   #5
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

jeg tror at det er en del folk som har det fordi det er tøft, men tror ikke en forandring i reglene kommer til å forandre på dette.. du kan jo gå ut i gaten å spørre 40 personer om hva de syntes om reptiler, uansett om det er lov eller ikke, så er jo mange, eller de fleste fortsatt redd for det ukjente, og da er jo "tøffhet" faktoren til stede fortsatt.. mange er redd det de ikke vet hva er, så en 2-3meter lang slange vil nok virke ganske farlig for personer som ikke vet hvor farlig de faktisk er, og da er det tøft igjen, da..

så desverre, så vil nok reptiler være like kult å ha for en kriminell uansett reglemang.. er nok ikke reglene som gjør de kul, er nok bare uvitenheten til andre som gjør de kul å ha
Svar med sitat
Gammel 12-02-2011, 20:50   #6
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
... Vil en lovliggjøring luke ut folk som kun skaffer seg reptiler fordi det er tøft? Uten at jeg egentlig har noe begrep over hvor mange det faktisk er, da.. Men jeg har en liten feeling at det må da finnes et par folk der ute som tenker sånn.
Er dette jeg lurer på også..
De som har reptiler fordi det er kult er jo oppdaterte på hva som er lovlig de og, og da lurer jeg på hva de vil gjøre når noen reptiler blir lovlig?
Ikke forde, det spørs jo om de ikke allerede har dyr som er "skumlere/tøffere" enn de som er på den foreslåtte positivlista uansett..

Tenkte vel mest på de som evt har dyr som er på positivlista, og som, etter kanskje en del år med reptiler lovlig i norge, finner ut at f eks kongeboa ikke er så tøft lenger fordi folk nå er vandt til det. Og for å fortsette å være tøff da, så må de gå over til ulovlige dyr.
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 04:46   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 25
Meldinger: 19
Standard

Tror personlig at det ikke blir det største problemet med legaliseringen. Tror problemet kommer til å oppstå når "vanlige" folk begynner å kjøpe reptiler i dyrebutikker på impuls for åså selge de videre etter et par måneder(forhåpentligvis så lenge) når de finner ud at reptiler ikke er selskapsdyr. La oss ikke legge sjul på at det allerede finnes giftslanger i Norge, og tror personlig ikke at det er de "kriminelle" som eier disse samlinger. Og som loven er idag så er DU faktisk like mye kriminell som de du definere som det i ditt innlegg. Ikke for å argumentere for de kriminelle, men du vet faktiskt ingenting om hva som fikk dem til å skaffe dyra (selv om dem ikke passer helt i samfunnet så kan de vel ha samme type fasinasjoner som deg uten å bruke disse fasinasjonene som skremsellmiddel). For meg virke det som om du er like påvirket av medier som den uvitende ole dunker på gaten...Sjarpings sier nå jeg, folk som eier reptiler i Norge idag er kriminelle (om du vil det eller ei), du kan ikke lage ei skille på oss reptileiere bare fordi du mener at noen bruker slanger til å fremme andre sine fobier(da alle oss eiere er i same båt). Tenk deg om hvor mange dyreeiere som er i landet og hvor mange som faktisk har "dont give a F%#K holdning til sine dyr" vi reptilholdere har mye bedre statistikk enn resten av dem, så jeg føler hele problemstillingen ditt blir rimelig irrelevant.
terrauser er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 12:26   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Det er vel strengt tatt tre grunner for at reptiler skaffes av forskjellige folk: Fascinasjon,"tøffhet" og skremselsmiddel..
Jeg ville ha reptiler fordi siden jeg var bare ei lita jente har vært gærn etter dem,typen igjen ville ha for å være tøff(noe som irriterer meg grossalt!!!).
De fleste her inne,som meg,har stor fascinasjon for disse dyrene og bryr seg om de,så jeg vil tro at de som er kriminelle og eier reptiler vil da som sagt skaffe seg store slanger for å fortsette med "skremselen",og de som er "tøffe" fortsetter med reptiler for å være tøffe. Noen av dem liker vel hunder som er definert som kamphunder,andre liker reptiler.. Uansett så er det galt å bruke dyr for å fremstå som tøff og farlig,da disse dyrene ikke fortjener det stempelet.
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 13:34   #9
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av terrauser Vis post
Tror personlig at det ikke blir det største problemet med legaliseringen. Tror problemet kommer til å oppstå når "vanlige" folk begynner å kjøpe reptiler i dyrebutikker på impuls for åså selge de videre etter et par måneder(forhåpentligvis så lenge) når de finner ud at reptiler ikke er selskapsdyr. La oss ikke legge sjul på at det allerede finnes giftslanger i Norge, og tror personlig ikke at det er de "kriminelle" som eier disse samlinger. Og som loven er idag så er DU faktisk like mye kriminell som de du definere som det i ditt innlegg. Ikke for å argumentere for de kriminelle, men du vet faktiskt ingenting om hva som fikk dem til å skaffe dyra (selv om dem ikke passer helt i samfunnet så kan de vel ha samme type fasinasjoner som deg uten å bruke disse fasinasjonene som skremsellmiddel). For meg virke det som om du er like påvirket av medier som den uvitende ole dunker på gaten...Sjarpings sier nå jeg, folk som eier reptiler i Norge idag er kriminelle (om du vil det eller ei), du kan ikke lage ei skille på oss reptileiere bare fordi du mener at noen bruker slanger til å fremme andre sine fobier(da alle oss eiere er i same båt). Tenk deg om hvor mange dyreeiere som er i landet og hvor mange som faktisk har "dont give a F%#K holdning til sine dyr" vi reptilholdere har mye bedre statistikk enn resten av dem, så jeg føler hele problemstillingen ditt blir rimelig irrelevant.
Jeg er klar over det du sier med at vi er like krimineller som de jeg siktet til. Og jeg personlig tror ikke alle kriminelle (les: de som er kriminelle utover reptilhold) som skaffer seg reptiler gjør det av den grunnen. Jeg er like enig med deg om at de kan gjøre det ene og alene av fasinasjonens grunn.
Jeg startet denne diskusjonen fordi det garantert finnes enkelttilfeller av dette og lurer på hva resten av gjengen her inne tror om dette. At det gjøre meg til påvirket av mediene kan jeg ikke fatte.
Desuten siktet jeg ikke kun til kriminelle her, men også "vanlige" folk som har reptiler fordi det er tøft. Dette var kun en ting jeg begynte å lure på og ville starte en diskusjon om. Det betyr ikke at jeg ser på det som et stort problem i reptilmiljøet (evt: noe som gjør oss værre enn andre dyreholdere, som du så fint trekker inn.)
Svar med sitat
Gammel 13-02-2011, 21:02   #10
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Tror ikke det er så mye å bry seg om.hva slags kriminelle?
Er nok av kriminelle som tar seg godt av dyrene.eller tenker dere på dop huer som ikke klarer å ta vare på seg selv?mener dere disse kriminelle?.hvis dere mener det vill nok aldrig ting forandre seg for disse.ikke før de blir rene av dop.ellers er vell "ikke kriminelle" og kriminelle like generelt,enten tar de seg av dyra på en bra måte.eller så gir de F.
norway er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
tøffe fisk!! finna Småprat 25 16-07-2010 11:56
Reptiler Kristian262 Media 10 21-03-2008 00:36
Vandrende Blad/ Tøffe pinnedyr emil Pinnedyr 6 16-10-2007 19:40
Kriminelle bytter ut hunder med reptiler Media 3 10-04-2006 20:35
reptiler på dvd! straymond Media 7 09-08-2005 13:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:23.