| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
|
Jeg har hørt at hvis man har en spesiell grunn, så kan man få innvilget søknad om å ha skilpadde.
Jeg har tenkt litt på dette, og fikk lyst til å søke. Har astma og allergi for alt med pels eller fjær. Finnes det noe søknad-skjema? Eller må jeg sende en epost eller et brev til noen spesielle folk?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takker!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hvilken skilpadde rase er den enkleste å få tak i?
Og ikke krever så alt for mye av spesialforhold.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
Så blir nok litt vanskelig å få i både pose og sekk akkurat her
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Alder: 23
|
Om du skal søke om hold av skilpadde er det landskilpadde du må søke om, enten den rusiske eller greske etter det jeg har skjønt. Sumpskilpadder som straymond snakker om tror jeg er klin umulig og få lov til å holde fra Mattilsynet.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
og som Chixz sier, prøv å fisk etter en landskilpadde ettersom disse krever betydelig mye mindre enn sump/vannskilpadder
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
|
Sitat:
Landskilpadder er dyrere i innkjøp, men utstyret er billigere. Så du sparer det fort inn i forhold til å anskaffe f.eks en rødøret terrapin. Alle skilpadder skal ha varmelampe og UV. Men landskilpadder kan du ha f.eks i en stor kasse/velvet bokhylle etc. Terrapiner må ha et stoort akvarie (2-3000kr), diger pumpe/filter (2-3000kr til), varmekolbe (300kr) + det er mye mer arbeid, og vannet har lett for å lukte vondt. Så selv om du til og med skulle få en terrapin gratis, så lønner det seg økonomisk å betale 2-3000 for en landskilpadde i stedenfor. Sumpskilpadder er det dessuten ikke mulig å få disp. til. Dette fordi de er så krevende + at det er relativt høy smittefare (salmonella) forbundet med disse. Gresk, tunisisk, russisk, or maurisk landskilpadde er de vanligste landskilpaddene. Trål repti.net for annonser hvis du ikke gidder å vente på byråkratiet
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Tusen hjertelig takk for fantastiske svar!
I utgangspunktet tenkte jeg bare å søke først for å se om jeg fikk det igjennom.
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
|
Ja, det er jo det tryggeste
![]() Lykke til med søkinga... |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| oppbevaring, skilpadde, søknad |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Oppbevaring og fog av kakkiser | nemesis230ce | Fôrdyr | 9 | 03-04-2008 14:05 |
| Søknad for hold av landskilpadde | Bichirmon | Lover og regler | 1 | 09-09-2007 18:50 |
| Søknad om dispensasjon til hold av herptiler. | mr-repti | Lover og regler | 18 | 16-08-2007 07:52 |
| Søknad | Caroline | Lover og regler | 3 | 14-04-2006 18:25 |
| Oppbevaring | Eggy | Taranteller | 5 | 06-03-2006 22:54 |