| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
hei, lurer på om noen har en link der det står at alle taranteller, edderkopper, skorpioner, pinnedyr osv er lovlige ?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Alt er vel i utgangspunktet lovlig. Det er unntakene en finner skriftlig, altså de ulovlige.
Dvs, at en finner da ikke at de er lovlige, men det faktum at de ikke står nedskrevet som forbudt gjør disse krypa tilgjengelige.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
så det er noen leddyr som er ulovelige her i norga? trodde alle var lovlige
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Litt fra et skriv jeg fant på de gamle sidene til Dirnat.no:
Regelverket for landlevende virvelløse dyr (invertbrater) er ennå ikke på plass. Dersom det foreligger uakseptabel risiko, kan Dirnat gi forbud om inførsel. Jeg fikk godkjenning av Dirnat for import av Scolopendra Supspinipes. Poecilotheria tarantellane som er potent giftige har også blitt godkjent for import. Så ergo er de lovlige, jeg vet ikke noe om de giftige skorpioner er lovlige ? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
Det finnes ikke noe konkret lovverk for denne problemstillingen. DN og Tollvesenet har ofte brukt Produktkontrolloven, men dette har vært mildt sagt juridisk tvilsomt (noe Tollvesenet selv har uttalt i en høring i forbindelse med ny forskrift for en del år tilbake). Unntaket er leddyr som vil gå under Plantevernloven (jeg mener at hussiriss f.eks. var nevnt i denne) og arter som er CITES. Det er m.a.o. ingen lovverk eller forskrifter som direkte forbyr leddyr. Det kan imidlertid muligens være generelle formuleringer i lovverk knyttet til helse som kan hjemle forbud mot arter som er en trussel mot folkehelsen, men jeg har aldri sett noen etat bruke slike. Tollvesenet vil ofte kreve papirer fra DN eller Mattilsynet når de stopper importer, men juridisk sett har de ikke rett til å kreve dette så lenge det ikke er CITES arter eller arter nevnt i forbindelse med Plantevernloven. Dette endrer seg imidlertid fra neste år da det kommer en ny forskrift som gjør innførsel av alle leddyr søknadspliktig med unntak av en del arter som vil bli satt på en positivliste. Det at det blir søknadsplikt trenger ikke bety en innstramning i hva som tillates innført, men det krever at importør dokumenterer kunnskap om organismene som skal innføres. I verste fall kan det også medføre at importør må påkoste en risikovurdering utført av godkjente fagfolk før importtillatelse gis. Jeg vet ikke hva statusen er for forskriften eller positivlista annet enn at jeg tror at den innføres fra 01.01.11. PS! Denne forskriften går kun på innførsel av leddyr (og forsåvidt alle andre organismer også) til Norge, og ikke på hva som er tillatt å holde i Norge. Dette betyr at det fortsatt ikke er noen regler for hva som det er lov å kjøpe og selge innen Norge. MVH Jan Ove
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Kan ikke finne den linken på Dirnat.no som heter: Landlevende virvelløse dyr/invertbrater, de har endret websidene dems det siste året.
Men jeg har en utskrift av den websiden: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
bilde hadde veldig dårlig kvalitet, kunne ikke lese noe som sto der
![]() men som jeg har forståt så er alle edderkopper og taranteller lovlige å ha i norge, stemmer det ?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Du må klikke på linken til bildet, og trykk på bildet for å førstørre det, mangler noe tekst på venstre av siden (dårlig stilt inn skriver).
Som Parabuthus skriver så er det ikke noe regler for hold av invertbrater i Norge. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
der kom bilde i fin størelse ja
![]() takker for all info
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Viridoviperas leddyr. | Viridovipera | Mine virvelløse dyr | 108 | 17-03-2011 15:44 |
| Er det lov å mate leddyr med levende mus? | Kris10an94 | Fôrdyr | 51 | 06-06-2008 18:06 |
| Lovlige øgler? | PirateRaff | Øgler | 8 | 17-04-2008 10:26 |
| Leddyr & insekt quiz | _Nagash_ | Småprat | 0 | 13-02-2008 09:41 |
| skal skaffe meg noen leddyr | Kristian262 | Andre insekter | 21 | 02-09-2007 18:17 |