"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Påstand: "Reptiler kan smitte mennesker med skumle sykdommer"

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-11-2010, 21:08   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard Påstand: "Reptiler kan smitte mennesker med skumle sykdommer"

- Advarsel! Mye tekst følger -

Mange har kanskje lest rapporten fra Clifford Warwick som Dyrevernalliansen var med å finnansiere. Rapporten beskriver hvorfor reptiler IKKE burde lovliggjøres i Norge. Jeg har ikke tatt for meg hele rapporten, men jeg har sett på listen over alvorlige sykdommer som kan overføres fra reptiler til mennesker. Hvor mange har egentlig sjekket ut hva slags sykdommer dette er? Jeg har tatt for meg alle de såkalt alvorlige sykdommene, og under her vil jeg skrive inn hver eneste sykdom med en kommentar om alvorlighetsgraden, og hvordan man EGENTLIG blir smittet. Kilder følger til slutt. Legg merke til at hver eneste wikipediakile jeg viser til er bekreftet av en eller flere andre kilder.

Jeg har brukt de engelse navnene på sykdommene og bakteriene, for at de lett skal bli funnet igjen i rapporten, og fordi jeg ikke greide å spore opp det norske navnet på alt.

Amoebiasis
Smitte: Kontaktsmitte, gjerne i veldig befolkede områder. Forebygges enkelt ved normal håndhygiene. Må inntas oralt for å bli smittet.

Campylobacteriosis
Smitte: Seksuell kontakt, dårlig bearbeidet mat og husdyr, spesielt hundevalper. Forebygges enkelt ved riktig behandling av matvarer og god hygiene i kontakt med alle typer dyr. Er en del av de aller fleste vanlige husdyrs tarmsystem.

Coccidiomycosis

Smittes kun ved innhalering av sporene fra soppen Coccidioides immitis, som er å finne i enkelte ørkenområder, som regel i Amerika. 60 % av tilfellene går forbi umerket.

Cryptococcosis
Smittes også av innhalering av sopp, Cryptococcus neoformans. Symptomer går som regel over av seg selv, og kun mennesker med kraftig redusert imunforsvar kan bli alvorlig syke av dette.

Cryptosporidiosis
Smitte kommer fra forurenset materiale, som vann og jord, eller kontakt med avføringen til smittede dyr. Smitte kan kun skje om man svelger parasitten.

Diphyllobothriasis
Parasitt. Man blir smittet om man spiser ukokt ferskvannsfisk.

Dracunculiasis
Smitten forekommer når man drikker vann som inneholder “Dracunculus larvae”. Kan forebygges ved å filtrere vannet man drikker. Den finnes ikke i drikkevann som kommer fra under bakkenivå, altså gravde brønner.

Endemic relapsing fever
Smitter via flott, behandles med antibiotika.

Fascioliasis
Leversykdom. Smitter fra dyr, i aller størst grad fra domestiserte dyr som kyr, hester og i stor grad sauer. Smitte mellom mennesker forekommer, men sjelden.

Gastroenteritis
Spres bakterielt eller via virus. Som regel fra dårlig tilberedt mat, bytting av bleier o.l.

Hepatitis-A
Hepatitt A-virus er et virus i gruppen enterovirus som ved akutt infeksjon forårsaker hepatitt. Viruset overføres kun ved kontakt med avføring

Larval migrans
Smitter oftest fra hunder og katter, båe familiedyr og ville dyr. Også ikke uvanlig fra andre husdyr som kyr og sau.

Loaiasis
Larve som kan overleve i en menneskekropp i opp til 11 år, blir plantet av fluer.

Mycobacterium
Bakterien som forårsaker tuberkolose. I dag er de aller fleste nordmenn vaksinert.

Salmonellosis
Eneste som nevner reptiler som smittekilde. Forebygges enkelt ved normal håndhygiene.

Sparganosis
Smittes via skittent vann, eller ved å SPISE rått slange- eller froskekjøtt.

Streptococcus
Smitte fra andre mennesker, hoste, nys, overførin g fra mor till barn og blodoverføring.

Western encephalitis
Smitter via myggstikk fra mygg i enkelte områder. Finnes som regel i fugler og hester, da mennesket ikke er en del av bakteriens vanlige leveområde, selv om det forekommer.
639 mennesker har vært smittet i usa siden 1964.

West Nile virus
West Nile virus smites via smittede mygg, som har fått det fra fugler. Mennesker og andre dyr kan få sykdommen. Ved sjeldne tilfeller via blodoverføring.

Yersiniosis
Smitter via ubehandlet kjøtt og melk, noen ganger fra vann som er forurenset av bakterien. De fleste som blir smittet blir friske igjen uten behov for legehjelp. Antibiotika blir noen ganger brukt som behandling.

---

Dette tyder på at de aller fleste sykdommene som er nevnt over ikke en gang, på noe logisk vis, kan smittes fra herptiler til mennesker, og de få som kan det, kan lett forebygges ved enkel håndhygiene eller andre enkle tiltak.
Under her, for spesielt interesserte, kommer en haug med linker til hvor jeg har funnet informasjonen, og hvor dere kan lese mer om de sykdommene dere lurer på mer om.

Bare jeg som finner det merkelig at de bare kan ramse opp sykdommer på denne måten?

---

Kilder:

Amoebiasis - Symptoms, Causes & Treatment
Campylobacteriosis

Coccidioidomycosis: MedlinePlus Medical Encyclopedia
Cryptococcosis: MedlinePlus Medical Encyclopedia

Cryptosporidiosis

Diphyllobothriasis: MedlinePlus Medical Encyclopedia

Tick-Borne Diseases, Relapsing Fever: eMedicine Emergency Medicine

WHO | Fascioliasis

Hepatitt A-virus - Wikipedia
Hepatitis A - MayoClinic.com
Cutaneous Larva Migrans: eMedicine Dermatology

Salmonellosis in Reptiles
Causes of Streptococcal Infections - WrongDiagnosis.com
What is Streptococcal Infections? - WrongDiagnosis.com
Western Equine Encephalitis Facts
CDC: West Nile Virus - What You Need To Know

Yersiniosis

Sist endret av Gregoris; 05-11-2010 kl 21:10. Begrunnelse: skrivefeil
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-11-2010, 21:40   #2
Reptilfreak

Mori sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
Meldinger: 374
Standard

Nei, du er ikke den eneste.
Dette fremkommer også ganske klart i Vurdering av rapporten utført av Petter Bøckmann ved Universitetet i Oslo.

På folkemunne kalt "slaktrapporten"..

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 00:07   #3
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Interessant!
Stakkars DVA... de graver dypt for å finne noe å ta oss på...

DVA: Anything you say can, and will, be used against you!
Helst et sted dere ikke kan sensurere

Sist endret av Martink; 06-11-2010 kl 00:17.
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 09:58   #4
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Vist man samenlikner med nabolanda, er de så mangen som blir smittet i de hele tatt da???

Skulle tru reptiler = epedemier...........vås
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 10:29   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Det er jo egentlig bra for oss at DVA drar det så langt for da vil jo VKM og MT se rett igjennom deres argumenter og de vil tvile sterkt på deres andre argumenter og påstander.

Vist det skulle vert så stor smittefare som DVA skal ha det til er det rart vi ikke har sett noe dødsfall i Norge når vi allerede har så mange reptiler som vi har, og alle som driver med reptiler er innkompitente kriminelle idioter så de kan jo umulig klare å vaske seg på hendene etter de har drevet med dyr og utstyr.....
I sverige er det knappe 1% av salmonella smitten som kommer fra husdyr og da er reptiler en veldig liten del av 1%, og det er vel sump skilpadder som står for flest smitte tilfeller blant reptilene.

Det var også artig å se hvor mange av sykdommene som DVA har ramset opp som faktisk kommer fra reptiler, bra jobba
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 17:34   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 30
Standard

Mystisk! Hvorfor er DVA imot ? Dette er da veldig dyreintreserte mennesker ? Det er vel i dyrenes interesse at det blir åpent og ikke skjult hold slik som det er nå?
Jeg støtter ellers DVA i deres arbeid for dyrevelferd og mot pelsdyr!!
skalle er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 18:35   #7
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skalle Vis post
Mystisk! Hvorfor er DVA imot ? Dette er da veldig dyreintreserte mennesker ? Det er vel i dyrenes interesse at det blir åpent og ikke skjult hold slik som det er nå?
Argumentene de bruker gjelder ofte dyrehold generelt, ikke herptiler spesielt. Andre argumenter medfører stor grad av antropomorfisme (menneskeliggjøring av dyr), overdrivelser (som du ser over her) og generalisering.
De har også opinionsundersøkelser som de liker å vifte med. Folk har blitt oppringt og spurt om de har ulovlige dyr hjemme. Resultatet av dette blir så presentert som bevis for antallet herptiler og eiere i Norge.. som selvsagt er latterlig.

Hvorfor DVA er i mot herptilhold i Norge?
Mangel på kunnskap, idealisme og prinsipprytteri!
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 18:49   #8
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Martink Vis post
Hvorfor DVA er i mot herptilhold i Norge?
Mangel på kunnskap, idealisme og prinsipprytteri!
Som fot i hose er det vel noe som heter?
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 19:10   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Sitat:
DVA har helt klart belyst en del saker som det bør gjøres noe med ja, men måten de jobber på gjør at jeg ikke kan forsvare det å støtte de i pelsdyr saken engang.
At vi fint kan klare oss uten pelsdyr oppdret er sikkert samt at måten det blir gjort på er etter min mening forkastelig. Det å la rev kunn gå på netting hele livet er for meg fjernt og ufint.
Men det forsvarer ikke å plante bevis, ulovlige innbrudd og filme fra "syke området" å fortelle at dette er slik hele farmer er. Mener de at andre skal følge regler å forskrifter bør de også gjøre det.
DVA`s hoved mål er å avskaffe alt dyrehold da det er det eneste de mener er god dyrevelferd.
DVA skjuler også sine idealistiske mål og legger kunn vekt på det de veit folk har følelser for for å få økonomisk støtte, etter min mening er dette helt på kanten (om ikke langt over kanten) til svindel og det kan jeg ikke støtte samme hvor viktig noen av deres saker er.
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2010, 22:31   #10
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Sitat:
DVA driver ikke med dyrevelferd, de driver med dyrerettigheter. Det er en forskjell. Jeg synes også peldyroppdrett og en del av dyreholdet i landbruket er stygge greier, men DVA er en ikke svaret. Det finnes andre foreninger i dette landet som arbeider for en mer human bahandling av dyr, det vi vanligvis omtaler som "dyrevelferd".

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/lover-og-regler/16279-pastand-reptiler-kan-smitte-mennesker-med-skumle-sykdommer.html
Skrevet av For Type Dato
Saltklypa #42 – Om slanger, gjenferd og en Orangutango | Saltklypa This thread Refback 05-02-2012 21:21

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" Roland Kommentarer til faktaarkene 1 24-02-2010 11:11
"Reptiler i Norge lider!" tja..... tviler vel på det. Rawhin Media 19 12-11-2009 14:29
Er det noen reptiler som er "mer" ulovlig enn andre Cyanide Øgler 19 08-06-2009 12:31
Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! bernie95 Småprat 38 20-05-2009 07:57
Diverse "farlige" myter og nyheter om reptiler...? CamStatic Media 4 06-07-2008 22:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:18.