| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Oslo
|
Hei alle sammen!
![]() Nå har jeg mast og mast på min mor om å få lov til å ha en leopard gecko. Det eneste argumentet hennes for at jeg ikke skal ha det er at det ikke er lov -.-.. jeg sa jeg kan betale bot om jeg blir tatt, men det at jeg blir tatt er veldig usannsynlig. Hun sa jeg skulle undersøke disse tingene (på listen under), og tenkte jeg kunne få litt hjelp her: 1. Hvorfor er det ulovlig? 2. Hvis man blir tatt, hva er konsekvensene? Jeg vet man får bot, og dyret må bøte med livet, men hvor stor er boten? Får man prikk på rullebladet? På forhånd takk for svar! PS: Hvis dere har noen (gode) argumenter for å ha dem, så fortell gjerne!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
1. Så vidt jeg vet så er det i utgangspunktet bare pga salmonellasmitte... Men du må visst praktisk talt ete bajsen deres flere ganger for å kanskje få det.
2. Bot og avlivning.. Hvor stor boten er er visst forskjellig. Evak her inne fikk en ganske "god" bot da hans 51-53 dyr ble tatt.. Du kan jo søke opp tråden hans om da han ble tatt, ligger på forumet her et sted tror jeg. Vet ikke angående prikk på rullebladet, kan tenke meg på det for det handler om smugling... Gode argumenter for å ha dem: 1. Spennende å lage terra 2. Selve dyrene er fulle av personlighet! 3. De er så fantastisk vakre at man kan sitte å se på dem i timesvis uten å kjede seg 4. Allergivennlige! 5. Man slipper typsik spon, høy-søl som f.eks gnagere vil gi 6. De spiser insekter - en koloni med dubia og du har gratis mat ![]() 7. Svært lettstelte dyr når du først har fått alt i gang! Vel... Det er mange og flere gode grunner
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
her er tråden:
En trist dag i Modum. 51 slanger og 2 øgler = 5000kr i bot og 16 dagers betinget fensel og i tillegg så fikk dyrene leve
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for svar, Lompah!
Er det noen som har hørt om hendelser der hvor noen faktisk har fått salmonella?
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
Sted: Horten
|
Sitat:
Sitat:
disse bakteriene kan gjøre både dyr og mennesker syke, mens de fleste ikke er særlig sykdomsfremkallende. Reptiler bærer ofte salmonellabakterier i tarmkanalen og hører til i reptilenes normale bakterieflora. Reptilers salmonellabakterier er ofte av en type som ikke så lett smitter over på mennesker. Det skal i utgangspunktet mye til for å kunne bli smittet av salmonella da man kun kan bli smittet peroralt, dvs. gjennom munnen. Enten som lompah skriver, eller at du tar på f.eks stein eller andre gjenstander i terra som har avføring på seg og slikker seg på fingrene etterpå. Dette er jo ikke akkurat normal prosedyre for å si det slik. ![]() Dette er ikke ment som noe skremselspropaganda men heller ei oppfordring til normal god håndhygiene. Vask hendene godt i såpevann før og ikke minst etter håndtering av dyr/gjenstander i terra så unngår du det aller meste. (Egentlig samme årsak som å vaske hendene etter en selv har vært på toalettet) Bruk av håndsprit/antibac er også å anbefale. Når det gjelder tilfeller av smitte er det vel heller dårlig med statistikk siden de som har reptiler neppe vil oppgi disse som smittekilde. På den andre siden er nok sannsynligheten større for at du får salmonellasmitte ved å spise en understekt, halvrå kylling enn via reptil.
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
En annen ting du må huske på, er at du ikke kan fortelle noen om den. Ikke ha folk med hjem og vise dyret. I det sekundet du forteller andre om den, så er den utsatt for evt avliving hvis personen plutselig skulle fortelle det videre.
Bøter er en ting, men at dyret må avlives er en helt annen ting. Husk også på at dette er et dyr som kan leve i opptil 25 år. Og det koster en del i innkjøp med terra, vitaminer og riktig lys (mange mener at disse ikke trenger UV lys fordi de er nattlevende. Dette er feil. De er i naturen ofte fremme på ettermiddagen. Så de får sin daglige doser med livgivende stråler) Om argumentet til moren din er at det ikke er lov, ville jeg ventet til neste år. For å se om lovendringen har gått igjennom. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Det at geckon din kan bli avlivet er det som er det tragiske her da,ikke om du får en bot.
Skulle man være så uheldig å bli busta å at man får en bot så er det til statens innkrevingssentral du må betale til å der får du en avdragsordning som du kan velge minste beløpet selv(minimum 200 kr i mnd eller noe sånt). Men har du ingen mulighet for å holde geckosen skjult hjemme som f.eks i et rom/kjeller der ingen andre enn dere som bor i huset vil være,så ville jeg ha ventet med å skaffe meg en gecko. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
I følge svenske veterinærmyndigheter er det under 2% av Salmonella-smitte som kommer fra kjæledyr (inkluder hund, katt, gullfisk og kanarifugl, alle disse kan også smitte deg). Det er få smittetilfeller i det hele tatt i Norge, så faren er liten. Det er farligere å ligge på sykehus, hvis smitte er det du er redd for.
Grunnen til at Leopardgekko er ulovlig i Norge er at alle krypdyr og amfibier er ulovlige (man kan få disp for landskilpadder om man er alergisk). Dette forbudet er fra 1977 og var den gangen begrunnet først og fremst med dyrevellferd og fangst av truede ville arter. For leopardgekkoens del er dette lite relevant, og den er på lista over de artene som det i disse dager vurderes om bør bli lovlige.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Vel... det er større sjanse for å få papegøyesyken når man har fugler enn det det er å få salmonella av reptiler. Jeg vet om flere som har fått papegøyesyken av fuglene sine kontra det jeg vet at folk har fått salmonella av herptilene sine...
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Asker <3
Alder: 16
|
Da er vi to.. har mast i over et år nå om å skaffe meg leo... men min mor kommer med det samme argumentet.
Jeg har hørt at det er større sansynlighet for å bli sittet av salmonella av fugler og av mat (fra syden ol.). Så loven er nok der mer fordi folk syntes dyrene er ekle?! Skrev stil om reptiler for en måned siden. fikk karakter 6 og etter det har læreren min vært heelt opphengt i reptiler også. Så loven er nok bare laget av folk som ikke har lest om de og missliker den lange tunga og den taggete halen
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mat til Leopard gecko | LeoGeck | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 17 | 02-12-2008 22:33 |
| Leopard Gecko | Mathias Woodss | Agamer | 33 | 28-04-2008 18:19 |
| Leopard gecko | Snowballs | Øglefakta | 0 | 13-09-2007 21:48 |
| Leopard Gecko | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 05-10-2005 15:29 | |