| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Stavanger
|
hei,
fikk tilsendt en drøss dubia kakerlakker i posten for en stund siden. desverre klarte posten og knuse pakken min så det krøp ut en del av pakken på postkontoret. det har seg sånn at det er en matbutikk ved siden av der som posten er og de ble forbannet, sa de skulle anmelde meg. 3 uker senere anmelte de meg og jeg venter nå på mattilsynet. sjefen i posten sa jeg må betale 15 000kr i skadeerstatning noe som jeg synes er helt på trynet når verken det er jeg som har sendt eller knust pakken. ![]() stemmer det i følge norsklov at ikke er lov å sende kakerlakker i posten?? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
å holy cow!
Jeg mener å huske at insekter og leddyr ikke går under begrepet "dyr", og er derfor lovlig å sende i post. Eller tar jeg feil?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2009
Alder: 17
Meldinger: 38
|
kakkerlakker er jo insekter såvidt jeg vet så det er nok ikke ulovelig
![]() 15 000 kr i erstattning ? det er jo ikke din feil at de klarte å knuse pakken ![]() hvordan vet de at det er din pakke det kom fra osv ...... ? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
|
Di anmelder deg, og i tillegg krever 15.000 på si? Har mattilsynet eller politiet kontaktet deg og fortalt om det du har gjort er lovstridig? Hørtes ut som et postkontor som ville slippe billig unna matbutikken i mine ører.
edit. et kjapt søk på google http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Lo...n-1138022.html "Lov om dyrevelferd omfatter pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier - men ikke insekter eller edderkoppdyr. Seniorrådgiver Øystein Størkersen i Direktoratet for naturforvaltning bekrefter at det ikke finnes lover mot å sende levende insekter i postpakker. - Men fra nyttår kommer det en forskrift som pålegger avsenderen å merke pakken, sier Størkersen til bt.no." |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
jepp, de ringte opp når pakket var ankommet, ble en liten plukkejobb kan man trygt si.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Takk for linken
|
|
|
|
|
|
|
#7 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Kjedelig sak. Kan tenke meg vi får høre flere slike saker etterhvert som Post i Butikk utvikler seg..
Uansett, tok en titt på Postens generelle leveringsvilkÃ¥r - Postens generelle leveringsvilkÃ¥r - posten.no Ikke at man nødvendigvis blir klokere av å lese dette juridisk kontruerte vissvasset. ![]() Som en motvekt til forrige poster om insekter i posten står det ganske klart i overnevnte betingelser under pkt 4, Krav til postsendinger: Sitat:
Legg likevel merke til at det er avsender som skal holdes ansvarlig. Videre står det under pkt. 13 - Postens erstatningsansvar for postsendinger at: Sitat:
På bakgrunn i denne ansvarsbekreftelsen har faktisk avsender rettmessig krav på å få erstattet innholdet da Posten har skadet pakken. ![]() Riktignok har Posten sikret seg i avtalevilkårene at de ikke har erstatningsansvar for følgeskader, men igjen. Det er i utgangspunktet avsender som er ansvarspliktig. For å oppsummere meningen min så skal bare du ta det med ro.. Avvis alle krav om erstatningsansvar siden det ikke er Mottaker som er rettighetshaver. Men forbered deg til "krig"..
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Alt slikt er spørsmål om definisjoner.
At det ikke eksisterer noe lovforbud mot å sende insekter, vil ikke dermed si at det er fritt frem. Posten kan ha, og har, sine enge regler de setter for sin virksomhet. De har bl.a. : "Postens generelle leveringsvilkår. Standardvilkår for de leveringspliktige tjenestene." I tillegg er det egne regler for forskjellige produkter (som nevnt i de generelle vilkårene) "2.2 Postens formidling av postsendinger utføres etter de generelle leverings- vilkår som er beskrevet i det følgende. I tillegg til disse generelle vilkårene foreligger produktvilkår, prisliste, brosjyrer og annet produktbeskrivende materiell som også vil regulere avtaleforholdet mot Posten. " Der står f.eks. i Generelle vilkår : "4.2 Postsendinger må ikke forvolde skade på personer, andre postsendinger eller gjenstander. Avsender kan bli holdt erstatningsansvarlig for skade som oppstår i slike tilfeller. " Samt "Uregistrerte postsendinger Posten er ansvarlig for uregistrerte postsendinger som er skadet, kommet bort eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet fra Postens side. Registrerte postsendinger Posten er ansvarlig for registrerte postsendinger dersom disse er skadet, kommet bort eller forsinket. Ved forsinkelse av registrert postsending plikter Posten bare å yte erstatning dersom forsinkelsen skyldes grov uaktsomhet. Forklaring av begreper Med skadet menes en postsending som helt eller delvis har fått skadet sitt innhold. 14 - Ansvarsbegrensning 14.1 Posten er ikke erstatningsansvarlig dersom skade, bortkomst eller forsinkelse skyldes: • Feil eller forsømmelse fra kundens side • Postsendingens egen beskaffenhet • Utilstrekkelig emballasje • Forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av 14.2 Posten er ikke ansvarlig for følgeskader." Alt dette er fra de Generelle vilkårene. Du må i tillegg sjekke vilkårene for det aktuelle produktet (Brevsending eller pakke). Slik jeg ser det, sånn kjappt, er det avsender og ikke mottaker som er ansvarlig, hvis ikke posten er det. En annen sak er at det også egentlig kan være at det til syvende og sist er posten som ender opp med ansvaret, og må betale erstatning til avsender. Uansett må du ikke gå med på noen som helst ting før du er helt sikker. Får du noe pes, så ikke vedta. Evnt lever klage.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Sitat:
Logikken her sier jo da at jeg ikke kan sende peanøtter i posten, fordi hvis posten ødelegger pakka kan en alergisk unge spise peanøtter som faller ut? Og ikke kan jeg sende skarpe gjenstander, eller noe knuselig? Heller ikke brev, siden noen kan skjære seg på det? Tror nok ikke denne forskriften gjelder i dette tilfellet, ettersom det er posten som ødela pakka?
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tøff salamandersak kom i posten, hva er det? | Frøken | Reptilidentifisering | 14 | 11-10-2009 15:24 |
| Sending i posten | Galil | Skorpioner | 7 | 07-03-2009 16:52 |
| Fikk pyton i posten | Malin.. | Media | 3 | 26-09-2008 08:59 |
| krøll med posten | noas_ark | Lover og regler | 9 | 29-12-2007 00:17 |
| Sending av levende dyr i posten! | Lindys | Småprat | 20 | 30-07-2007 03:12 |