| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2006
Sted: namnå
|
Er det forskjelige regler på land og sumpskilpadde?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
|
Landskilpadder: kan man få disp. fra Mattilsynet.
Sumpskilpadder: aldri Vet ikke sikkert hvorfor, men tror det er fordi det er større fare for bakterier/samonella ved hold av skilpadder som spiser i samme vann som den gjør fra seg :wink: |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
dæven... den problemstillingen har jeg faktisk ikke tenkt på...
men logisk sett burde det du sier stemme, andy
|
|
|
#4 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
|
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 | |
|
Caffeinism
Admin
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
høres jo logiskt ut, men er dette en fakt? Noen som vet? Hva hvis man har flere rå Eheim filter med masse god bakterie kultur som tar seg av drit og matrester? Dette er jo biologisk og mekanisk filtrering, så da er kanskje problem stillingen en annen eller? Ikke vet jeg helt, men bare en tanke
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Caffeinism
Admin
|
Sitat:
Men det du sier med filter osv. høres jo logisk ut. Blir dette dyrt? Det er jo en mulighet for at en av grunnene til at disse er forbudt er fordi folk flest ikke vet slike ting, og at mange ikke tar seg råd til slik? Mvh Robin
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Et fett eheim filter kan vel koste fra 2500 og oppover tenker jeg. Man får ganske store bøtter som det selges løse universal pumper til. Bøtte på opptll sikkert 20 L. og pumper som sikkert kan pumpe 5000L. i timen. (koster jo litt det her)
Har en sånn som har gått i snart to år uten rens og en ting som er helt sikkert er den kulturen som er opp arbeidet inni den er veldig høy fordi den har gått så lenge. Det er en høy nedbrytnings prosses i den som er veldig positivt. Kulturer som skapes i et filter er også etter som hva den får. Lite dritt og matrester, mindre bakterie kultur og motsatt, mere dritt og matrester høyere bakterie kultur. Grunnen til det er jo lett å tenke seg til. Møter ofte folk som har et alt for lite filter til sin sk.padde (pga jobben min). Dette er et vanlig problem for mange fordi de skal prøve å spare litt penger, og folk gjør som regel dette på feile steder som f.eks. filter noe som er veldig dumt da dette skaper en del problemer som f.eks grumsete vann, dritt på bunn + + noe som gjør at man kan få høy ammoniak og nitrat forgiftning. Har man god filtrering, så blir det veeeldig mye mindre jobb med et akvarie med tanke på vannkvalitet, Mindre dritt, mindre rens av filter også får man klart vann. Mange av dem som klager, klager over møkkete vann med masse partikler som filteret dems ikke tar. En annen ting er Bioballer som man kan bruke i en stort filter fordi man har mye plass og det kan jeg tenke meg er veldig bra for folk med sk.padder ![]() Bioballer er helt rått når det gjelder nedbryting. eks.pumper: http://reefshow.com/Buyers_Club/images/eheim.jpg eks. bøtter: http://www.webzoo.net/db/bilder/x12420052436.jpg Det man må tenke på er at man prøver å gjenskape naturen i et "lite akvarie" og da er vel utstyr litt dumt å spare penger på
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
vurderer å kjøre igang et salamander prosjekt etterhvert, og det er absolutt ikke dumt å legge no spenn i et godt filter
|
|
![]() |
| Emner |
| skilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||