| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 44
|
Hei!
Jeg prøver å gjøre meg opp en mening om det er riktig at reptiler skal bli lovlig eller ikke her i Norge og er på jakt etter informasjon. Utifra hva jeg har lest på dette forumet ser jeg flere gode grunner til at forbudet skal forbli, men også like mange grunner for at forbudet skal oppheves. Spørsmålet mitt blir derfor som følger. Har dere noen god ufarget dokumentasjon på hvorfor reptiler og amfibier skal bli lovlig i Norge? Som dere kanskje skjønner så er jeg ute etter god og grundig nøytral informasjon som kan hjelpe meg i å gjøre opp en mening rundt dette temaet. Om jeg har postet dette innlegget på feil sted ber jeg så mye om unnskylding og ber moderatorene flytte innlegget til et mer passende sted. Vennlig hilsen
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Den beste grunnen er vel at forbudet er utdatert.
Anbefaler deg å lese litt på Norske Herpetologisk Forening sine sider, og for Guds skyld ikke tro på Dyrevernalliansen propaganda.. De mener forøvrig at man ikke bør ha kjæledyr i det hele tatt.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Hei
![]() Jeg kan komme med et par reelle ting som jeg iallefall mener er grunn til å endre loven tilbake igjen. Selvsagt krever reptiler en del mer utstyr enn et marsvin/kanin/chinchilla. Både når det gjelder temp, UV lys og vitaminer. Men de skal heller ikke tas ut, "koses" med og stelles på samme måte som de gnagerne jeg ramset opp. Det står utrolig mange kaniner og marsvin rundt om, som vansmekter fordi eieren gikk lei etter tre mnd. Dette er veldig sosiale dyr, som har stort behov for kos og å få gå fritt ute av buret hver dag. Et reptil kjøpt av en useriøs eier som går lei, vil ikke lide på samme måte. Da de hverken skal tas ut eller koses med. De er kun for å ses på. Man kan sammenlikne de med akvariefisk. I tillegg er et flott oppsett med naturterra et pent møbel, hvor dyret har så et naturlig liv som mulig. Nå er det jo alltid tilfeller av useriøse folk som aldri skulle hatt dyr. Dette sees på antall katter som blir kassert hver sommer, antall hunder som omplasseres i året og alle gnagerne som blir levert til avliving hos veterinær to mnd etter jul, når ungen ikke synes dyret er spennende mer. En annen ting er allergikere. Nå er det mange som ikke kan ha pelsdyr. Da er reptiler ypperlig. Jeg vet om flere glade familier som har gått til innkjøp av skilpadde etter at loven åpnet for skilpadder til allergikere. Blandt disse er det mange som ønsker seg flere dyr. Men som blir stoppet pga loven. Akkurat som mange ønsker å ha hund og katt. Så ønsker folk med allergiske barn og skilpadde, å ha en gecko i tillegg til skilpadden. Det at reptiler krever mer enn andre dyr, er kun i innkjøp av utstyr. Når det er satt opp, er det mindre stell av de enn noe annet dyr. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
også finnes det svært mange reptiler i Norge fra før. reptiler, som alle andre dyr, kan bli syke og trenger kanskje en tur til veterinær, men mange tør ikke ta dem med pga. loven. derfor blir dyrene sykere og sykere og kan til slutt lide en smertefull død pga. loven. Dyrene lider unødvendig. er det dyrenes straff for at de kommer hit? "du er reptil, du må dø"?
også er det kanskje på grunn av skrekken. at mange er redd for dem: "Å herre Gud! en SLANGE!!! DEN KOMMER TIL Å KVEEEELEE MEG!!!" ehem... jada... det er ikke sant. de fleste slangene som holdes i Norge er ikke store nok til å drepe et voksent menneske. det er bare ignorante folks frykt som gjør dem skumle. så fort man lærer en del om dem innser man at de ikke er farlige. argumentene for å sørge for at de blir ulovlige holder heller ikke mål. argumentene er salmonella, som nesten ingen reptiler har lenger, i hvert fall ikke i fangenskap. et annet er at de ikke er genetisk tamme, men det er det jo bare hunder som er, ikke marsvin, papegøyer eller akvariefisk. et siste argument er at de kan slå seg ned her i det fri hvis de rømmer, men de har ingen mulighet til å overleve den norske vinteren. mange flere for og imot, men kommer ikke på noen nå.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Bra du stiller spørsmål Ludvig!
Noe jeg syns er litt viktig er at du er oppmerksom på at er at Norge sammen med Island er de eneste landene i verden med et totalforbud mot privat hold av herptiler (reptiler og amfibier). Unntaket er landskilpadder som allergikere med legeattest kan få dispensasjon på. Spørsmål: Er det virkelig så mye vanskligere for nordmenn å holde reptiler enn for mennesker i andre land? Det vi ønsker med en legalisering er å få tillatt noen av de vanligste artene i hobbyen (totalt 30 arter) hvor ingen av artene er spesielt store eller kan utgjøre noen form for fare for mennesker. Du kan lese NHF's positivliste ved å klikkeher Grunnen til at jeg spesifiserer at det kun dreier seg om 30 arter er fordi at veldig mange av argumentene og dokumentasjonen brukt mot oss kommer fra andre land hvor det finnes lite eller ingen begrensninger av reptiler (bl.a i USA, Canada, England og Tyskland). Dermed blir mange av problemstillingene uaktuelle i en Norsk sammenheng. Dyrevernalliansen fikk den omdiskuterte veterinæren og dyreverneren Clifford Warwick til å skrive rapporten "Reptiles and amphibians as pets & the Norwegian positive list proposal" mot den Norske positivlisten i fjord sommer og var ment som et høringsutspill mot en legalisering. Det er verdt å merke seg at denne rapporten ble kraftig tilbakevist av Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, som konkluderte entydig med at kildene i rapporten ikke hadde noen faglig verdi og bar preg av tendensiøst kildebruk. Vurderingen kan du lese her:Vurdering av rapporten Reptiles and amphibians as pets.pdf Nå må jeg dessverre løpe på jobb, men om du ønsker mer informasjon får du skrike ut. Anbefaller deg forresten til å ta en titt på denne linken. Her vil du finne litt mer info. Myter eller sannhet Verdt å merke seg at denne siden er under utvikling... Lykke til med lesingen
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hvorfor tillate hold av reptiler og amfibier?
Først må det pressiseres at det ikke er snakk om et generelt frislipp av hold av krypdyr og amfibier. For norske arter vil fortsatt viltloven gjelde (forbud mot hold av ville dyr), det vil fortsatt være ulovlig å holde farlige dyr (giftslanger) og truede dyrearter er beskyttet av mange internasjonale overenskomster. Det er slett ikke alle krypdyr og amfibier som egner seg for hold i private hjem (japansk kjempesalamander og nilkrokodille for eksempel), men det finnes en del arter, og 30 av disse er ført opp på forslaget til den såkalte positivlista. To grunner til at disse bør bli lovlige å eie er:
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 44
|
Tusen takk for mange svar så langt. Jeg føler det er riktig å gjøre dere oppmerksom på at jeg har stilt de samme spørsmålene til Dyrevernalliansen på deres Facebook side. Dyrevernalliansen | Facebook og fått mange svar fra dem også. Nå leser jeg alt jeg har fått for å prøve å gjøre opp en mening om saken.
I et svar fra dyrevernalliansen så viser de til noen tråder her på reptilfreaks jeg ikke kan finne. Er disse slettet? Hva er isåfall årsaken til dette? Trådene jeg ikke får lest er Hvordan frakte slange 90mil? og http://www.reptilfreaks.no/forum/sno...r-levende.html Vennlig hilsen
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Her er en liste påstander Dyrevernalliansen har for å opprettholde forbudet, med påfølgende argumenter for hvorfor disse påstandene kanskje ikke holder helt mål;
Myter eller sannhet Når det kommer til husdyrhold generelt kan man helt klart stille seg et etisk spørsmål om det er riktig å holde dyr i det hele tatt. Regjeringen har imidlertid begjært i den nye dyrevelferdsloven at husdyrhold har lange tradisjoner i Norge, det er etisk forsvarlig, og det er ansett som en viktig komponent i mange menneskers liv og i samfunnet generelt. Problemet oppstår når man godtar enkelte husdyr men forbyr andre, uten at det det ligger en uavhengig faglig sterk indikasjon på at disse dyrene bør forbys framfor andre - slik som herptilene. Jeg refererer fra regjeringen.no om krypdyr; "Seriøst interesserte personer vil kunne drive sin hobby, som strikt dyrevernmessig sett kanskje ikke er mer problematisk enn hold av andre eksotiske dyr..." |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Det er vel også verdt å merke seg at Dyrevernalliansen er en ytterligeregående aktivistorganisasjon som baserer seg på en utilitaristisk og prinsippiell synspunkt der mennesker å dyr stiller på lik linje. Dette medfører som regel en viss grad av antropomorfisme/menneskliggjøring av dyrs følelser og behov, som igjen kan medføre dyrene urett, nettopp fordi de ikke er mennesker.
Krypdyr er ikke mennesker og har ikke mennesklige følelser og behov. Krypdyr er relativt primitive dyr, mentalt sett, og krever derfor ikke de helt store mentale utfordringene - dette gjør dem til perfekte husdyr (sålenge de tilfredsstilles fysiologisk og fysisk). At de får dekket sine fysiologiske og fysiske behov er mer enn nok til at de skal trives. I naturen er det svært mange krypdyr som holder til i samme område over lengre tid, og sålenge området har tilstrekkelig mattilgang forblir de på samme sted. Å være kjent og forbli i ett område som har god mattilgang gir en stor grad av trygghet, f.eks i form av at dyrene blir kjente med gjemmesteder de vet de kan trekke seg til om det skulle være nødvendig. I terrariene sine får de også god mattilgang, de blir fort kjent med omgivelsene sine, og det i seg selv gir trygghet. Når det er sagt har svært mange her inne gode kunnskaper om krypdyr og amfibier. Dyrevernalliansen har så lite kunnskaper at de ser ikke forskjell på en padde og en frosk. Så, tror du virkelig at alle her inne bedriver et dårlig dyrevelferdsmessig dyrehold? Det er tross alt vi som sitter på spisskompetansen i forhold til hold av krypdyr. Dyrevernalliansen har INGEN erfaring, men baserer seg utelukkende på prinsipper og egenlaget moral. Jeg tror jeg snakker for de aller fleste her inne når jeg sier; jeg ville ikke hatt krypdyr om jeg var i det minste tvil på at de hadde et godt liv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Hvorfor skal undulater fremdeles være lovlige?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor mye erfaring skal man ha med reptiler før man skal svare i et innlegg. | unsafe | Reptiler | 26 | 18-02-2009 12:53 |
| Reptiler i Norge | Christoffer | Småprat | 7 | 22-09-2008 00:16 |
| Hvilke øgler holdes i Norge, og hvorfor? | Gorgonops | Agamer | 7 | 11-03-2008 20:35 |
| Er det lov å ha reptiler I Norge? Hvorfor (ikke)? | Bichirmon | Lover og regler | 3 | 07-02-2007 22:28 |
| Hvorfor varmetepper skal UTENFOR terrariet.... | straymond | Media | 3 | 20-07-2006 13:34 |