| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 | |||
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Denne tråden er splittet fra "seniorforum"? - Reptilfreaks.no
HVA skal forumet handle om Prosjektplaner og udefinerte "frie" diskusjoner Sitat:
Det er ingen som sier man ikke kan skrive om CITES dyr på reptilfreaks. Da vil man ikke kunne skrive om noen dyr fra Madagascar da alle dyr derifra er CITE II listet. Det finnes mange missforståelser når det gjelder CITES, mange tror CITES er tabu og det samme som truete dyr, det er det ikke. CITES er et bevarings tiltak for å passe på at dyr IKKE blir truet. Skjemaet man får er kun brukt i tollsammenheng og er en del av registreringen på hvor mange av dyret som finnes i fangenskap og utbredelsen av dyret. PÅ sett og vis det samme som en litt avansert kjøpskvittering. Man har kun bruk for CITES papirer om dyret skal flyttes over landegrensene. Om et dyr er utspredt over hele verden men er truet i f.eks et land myndighetene i det landet rapportere dyret truet. Slike dyr blir da CITES III registrert. Dyr som det er begrenset utspreding av eller man kan se at grunnet økt industrialisering, nedhugging av regnskog og tilsvarende kan bli truet blir CITES II registrert. Alle dyr fra f.eks Madagascar er CITES II registrert, dette gjelder også Stor Daggekko og Panter Kameleon som er på positiv listen. Det at et dyr er CITES II registrert betyr imed andre ord at det i vill tilstand kan bli potensielt truet, selv om det finnes fabrikker som aler opp samme dyr i stort omfang. Dyr det finnes veldig få av og er virkelig truet havner på CITES I listen. Dette er direkte utryddingstruete dyr som man svært skjelden eller aldri vil finne i salg. Selv på Ham messen skal du ha flaks for å finne CITES I dyr. Den andre bevaringslisten vi har er den som er oppnevnt av BERN konvensjonen. Dette er en liste som ikke tar hensyn til handel men dyret faktiske vernestatus i vill tilstand. På den måten kan et dyr som er relativt vanlig være rødlistet på den ene listen, mens bare CITES II listet. Selv om CITES virker skremmende er det ikke noe å ta på vei over. Spesielt her i Norge hvor man uansett har brutt loven. CITES listene oppdateres også gjevnlig. Man kan med andre ord komme i den situasjonen at man har kjøpt et ikke ikke CITES registrert dyr som i senere tid blir CITES Listet. Crested Gekkoen var f.eks rødlistet og CITES I listet for noen år siden. - Er forumet dekket av andre forum kategorier? Sitat:
HVORFOR (særskilte grunner, defier!) (Paranoia, lei av yngre og uerfarne medlemmer)??? Sitat:
For flere år siden hadde vi lukket forum på reptilfreaks. Det ble nedlagt grunnet laber aktivitet. Noen år senere var det sterk kritikk ang for mye OT i forumet.. Da fjernet vi småprat fra forumlistingen på forsiden og problemet forsvant. For litt over et årstid tilbake gikk jeg ganske hardt ut mot overdreven kjefting i forumet.. Da valgte noen å slutte å poste fordi man følte at man ble sensuret og at man ikke fikk si hva man følte., reptilfreaks ble kategorisert som et puseforum. VI justerte dette og tillot at folk kunne si sin hjertens mening innen rimelighetens grenser. Da ble det for mye kjefting. For å veie opp dette tok jeg et par grep og lot det være litt løsere stemning her inne for at man kunne bli "venner" igjen.. Da ble det for mye fjasing. Vi har selvfølgelig hatt vår del av små forumtroll som har irritert enkelte medlemmer.. De fleste av disse er historie og vi har justert forumreglene for å ta oss av slike tilfeller. Jeg mener ikke med dette å skrinlegge ide'en din, men å få til en diskusjon rundt dette slik at om vi skulle opprette noe slikt, så er det skikkelig gjennomtenkt. Jeg er ikke fremmed for å opprette et privat forum, Danfekar og jeg har flere ganger diskutert dette, men vi har aldri kommet frem til noe konkret. Sist endret av Frogger; 12-02-2010 kl 17:47. |
|||
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
Sitat:
|
|
|
|
#3 | |||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Sitat:
Nei, jeg har ikke misforstått, men jeg irriterer meg over at man lett får "kjeft" for å interessere seg i citeslistede dyr(om folk vet at dem er det ). Sitat:
Sitat:
|
|
|
|
#4 | ||
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
Sitat:
Ingen hobby personer får utstedt CITES I dokumenter.. |
||
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sitat:
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
Men egentlig så er CITES papirer bare til bruk for salg/eksport over landegrensene.. Ved oppdrettt er det egene regler som jeg ikke kommer på i farten.. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ja, men da burde det vel være slik at om man blir tatt med Cites II-dyr med papirer, så skulle man i teorien klare å få kranglet seg til å få dem overført til Sverige eller annet utland? Blir litt OT nå, menmen...
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
Dirnat har laget en grei liten sak som handler om CITES som forklarer det meste bortsett fra CITES I som er en sak for seg selv. http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=6188 Skal rydde tråden etterhvert
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Cites papirer, er det ett spesielt skjema man må bestille(om man f.eks. avler på en cites 2 art), eller er det bare å lage papirene selv? (vanlige oppdretts papirer)
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Cites papirer er et offesielt papir som utstedes av det landet dyret befinner seg/blir solgt ifra.
Det er viktig å huske på at et CITES papir ikke egentlig er noe annet enn en eksport/import tillatelse som man bruker i tollen. Selges dyrene i Norge har man ikke behov for CITES papirer. Veldig foreknlet sagt så er et CITES papir det samme som litt avanserte tollpapirer. Det er forøvrig verdt å merke seg at om man smugler inn et dyr i Norge så spiller det svært liten rolle om dyret har CITES papirer eller ikke. Dyret blir ikke mindre forbudt om man har CITES papirene. Strafferabbat får man heller ikke. CITES Import/eksport papirene kan lastes ned herifra: Direktoratet for naturforvaltning - Skjemaer Sist endret av Frogger; 01-03-2010 kl 18:12. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| CITES ? - hvilke av disse er CITES-lista | Thor Håkonsen | Reptiler | 11 | 08-02-2009 02:59 |