| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hvis reptilet blir syk og trenger lege hjelp.. Kan man da s¯ke hjelp hos en vetrinÊr uten  rissikere at de skriker ut til alle om at man har et "ulovlig" dyr ? at de hiver seg over telefonen og varsler om at de har en syk "krokodille" p kontoret" at de ikke gir den en spr¯yte som absolutt ikke inneholdt den medesinen den skulle hatt ?
Har de lov  konfiskere dyret ? Hvilken rettigheter har man ? Hvem kan man kontakte for  f hjelp uten at ma fÂr mye pes og lange moral prekener ? Det er jo i utgangspunktet forbudt med dyreplageri i Norge,  ikke kunne hjelpe kjeledeggen sin uansett om det er en kanin eller en Varan er vel pr. definisjon dyreplageri ? Har lest mange historier om "gale damer" som har hatt 10 katter i leiligheten sin p 10 m2 hvor distrikts vetrinÊren har skreket ut om dyreplageri fordi noen av kattene var syke, ikke vaksinerte etc... Eksempelet var kanskje satt litt p spissen, men hadde kattene vÊrt friske og velstelte ville det kanskje ikke vÊrt noe hysteri ? ßFroggerß |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Member
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Interresant sp¯rsmÂl...! Eg m egentlig innr¯mme at eg ikkje har peiling p det her, regner med at hvis du finner en dyrlege med reptilerfaring/utdannelse s er de mykere enn andre som f eks. bare er vant med dyr som kaniner og hunder. Eg foreslÂr at hvis du noen gang skulle trenge legehjelp til dyret ditt s du sp¯r deg fram, sp¯r andre folk som har reptiler om hvor de er snille og godtar reptiler...
HVis det er noen som har svar p Sitat:
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Østfold
|
Hei!Jeg tror at de fleste veterinærer er som oss andre som ønsker det beste for dyret. Når vi søker hjelp hos veterinæren så er det jo for at et dyr skal slippe å lide og bli friskt, tror ikke de er ute etter å melde noen av den grunn. Men unntak finnes sikkert på det grunnlaget........ Under her, finner dere en liste med dyrleger som tar i mot reptiler uten å melde noen og de har kompetanse til behandling av herptiler: Monica Heggelund, Oslo Dyreklinikk Ensjøveien 14, 0655 OSLO Tlf. 22 68 35 00 Link: http://www.oslodyreklinikk.no/ Monica Heggelund er jo også Nestforman og Presse ansvarlig for NHF - Norsk Herpetologiske Forening, som jeg anbefaler alle reptil interesserte i å absolutt melde seg inn i! NHF Formann: Erik Myhre Pressekontakt: Monica Heggelund reptivet@hotmail.com Link: http://www.noherpetologiskforening.homestead.com/ Adresse: NORSK HERPETOLOGISK FORENING Postboks 90 1851 Mysen Telefon: 91809261 E-post: nhfnorge@hotmail.com Her er noen flere veterinærer! AviVet, Frydenbergveien 41, 0575 OSLO Tlf. 22 35 54 44 Link: http://www.avivet.no/ Nils Petter Reither, Din Dyrlege, Postboks 181 Ulset, 5873 BERGEN Tlf. 55 53 52 20 Ernst-Otto Ropstad, Sandnes Smådyrklinikk, Jernbaneveien 28, 4306 SANDNES. Tlf. 51 66 69 98 Håper dette er til hjelp....... :wink: Ha det godt så lenge, vi snakesss....... Mvh Trond alias Varanen69!
|
|
|
#4 |
|
Member
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Akershus
|
Jeg tok med den ene skjeggagamen min til vet`n Pga halen var brukket da jeg kjøpte den og jeg var usikker på om den bare ville falle av o gså ordnet det seg av seg selv....Den inntørkede delen falt av og det så ut til og gå bra, men såble jeg litt urolig forde jeg synes det ble lit mørkere farge osv, så jeg ville sjekke det.
Det var ikke et vet kontor som til vanlig tok i mot slike dyr. Hu som tittet på den sa at dette kunne hun ikke noe om og ville derfor ikke gjøre noe med dyert, og det er bra de innrømmer sine begrensninger. Så ble jeg lekset opp med at det ikke var lov osv og at de trengte spes pass mtp varme osv osv. Men hu sa hu ikke skulle annmelde meg men sa jeg skulle ta konakt med avivet i oslo for og få hvite mest mulig av hold om slike dyr og så han kunne se på dyret. Hvet ikke om jeg var heldig eller om de fleste dyrleger gjør det på den måten. Men halen ble ble bra den, var kun pga skifting av skinnet som gjorde den mørkere så jeg slapp og gjøre noe mer med det. Nå skal det være sagt at jeg også fortalt jeg hadde overtatt dyrene forde de ble missligholdt og det var helt sant men innrømte vel ikke helt at jeg viste det var ulovlig bedre og bare lytte og si jaja. :wink:
|
|
|
#5 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Er det ikke lov da..ler
|
|
|
|
#6 |
|
Member
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Akershus
|
Hehe jo det var det jeg trodde også
Trodde det bare var kamphunder som var blit forbudt jeg.
|
![]() |
| Emner |
| bare, lurer |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hei jeg lurer på noe ang keiseren min | madsarn89 | Skorpioner | 3 | 05-02-2008 17:03 |
| det tar jo bare helt av her nå =) | duefjes | Småprat | 0 | 16-07-2007 15:15 |
| Lurer på å få en keiser | Tarantellen | Skorpioner | 2 | 19-05-2007 20:33 |
| Ikke bare, bare og ha hund i hus... | smørblomst | Småprat | 18 | 03-03-2007 16:07 |
| bare lurer litt | Trude | Taranteller | 9 | 29-03-2006 17:50 |