| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
![]() Dette bildet er hentet fra hjemmesiden til Dyrevernalliansen. Over bildet står det: ''En opinionsundersøkelse fra 2009 viser at det ikke er støtte i befolkningen for å tillate privat hold av herptiler.'' Er det bare jeg som reagerer på måten spørsmålet blir stilt? "Hvordan ville du stille deg til at det ble lovlig for din nærmeste nabo å anskaffet seg reptiler, som slanger og øgler?" Her ser jeg for meg personer som fra før av har en ubegrunnet frykt for harmløse reptiler og amfibier, bli enda mer redde og imot det nye lovforslage ved tanken på at ''sin nærmeste nabo'' har slike dyr. Legg merke til at de på dette spørsmålet måtte (føler jeg) Utdype at reptiler er slanger og øgler, bare så de som skal stemme kan tenke litt på at de er redd for slanger, før de stemmer. Vet ikke helt om jeg klarte gjøre meg forstått her, men. Jeg syns dette var drøyt... Kilde: http://www.dyrevern.no/Emner/annet_d...amiliedyr/8003
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
jeg liker ikke dyrevern alliansen.
|
|
|
#3 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
De sier selv at Dyrevernalliansen er en landsdekkende organisasjon for dyrevern i Norge, og burde sikkert lagt til interesseorganisasjon. Jeg reagerer også på måten spørsmålet blir stilt på, og at dette legger tydelige føringer for hvordan svarene fordeler seg. Derfor synes jeg dette står i sterk kontrast til det de selv sier om at Dyrevernalliansen baserer sitt arbeid på fakta og vitenskap. Statistikk kan alltid brukes/misbrukes.
Jeg synes alle må få lov til å uttrykke sine meninger, men hvis man ønsker å bli tatt seriøst - må man også opptre seriøst. Hadde man stilt spørsmålet "Ville du besøkt naboen, hvis du viste at denne hadde en rømt tarantell i huset?" - hadde du vel fått det svaret du var ute etter, hvis du ville forby denne type art. Jeg synes f.eks. denne alliansen burde konsentrere seg mer om andre typer dyr, f.eks. huskatt som beviselig gjør store skadelige inngrep i det biologiske mangfoldet, er til sjenanse i tettbebygd strøk og som legger avføringen sin i sandkasser, etc. Men der ville de selvfølgelig møte en union motstand, så da er det lettere å angripe der det er enklest! Det finnes faktisk ganske mange som har et sunt og modent forhold til dette, tar vare på dyrene sine på den aller best tenkelige måte, og dyrker det som en hvilken som helst annen hobby/interesse. Selvfølgelig finnes det unntak, men det gjør det sannelig uansett hvilken dyreverden du tilhører! Sist endret av magnusøy; 20-08-2009 kl 17:23. Begrunnelse: skrivefeil |
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Har også irritert meg over deres meget sleipe taktikk og har også lagt meg merke til ordspillet de bruker. Jeg hadde ikke vært overrasket om denne undersøkelsen var gjort blandt en selektiv del av befolkningen - eks at de har ringt opp et helt eldre-bolig kvartal.. Jeg syns det lukter sur gymsokk av hele Dyrevernalliansen, og det verste av alt er at de er fast høringsorgan for mat- og landbruksdepartementet! Det er faktisk helt sykt..
Jeg ville ikke blitt overrasket om de hadde noen medlemmer sentralt i departementet også.. Men, tilbake til deres sleipe taktikk.. Jeg syns det er litt rart, for VG gjorde også en "opinionsundersøkelse" via sine nettsider. Spørsmålet lød; "Bør reptiler bli lovlig som kjæledyr?" (et mer nøytralt formulert spørsmål med andre ord). Det var 989 som svarte (nesten like mange som i u.s. til DVA). Her sa 78,96 % "Ja" til at de ville ha reptiler lovlige, mens 21,03 % sa nei.. Nå kan man si mye om begge undersøkelsene, men det forteller bare hvor tilfeldig de kan være når så få mennesker har blitt spurt/har svart.. Men, til dere som irriterer dere så fælt.. hvorfor ikke engasjere dere i reptilsaken og gjør litt opprør mot f.eks DVA? Selv skjønner jeg ikke at dere greier å stå "på sidelinja" å se på at de tråkker sånn på dere og dyrene deres.. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
1. de vet ikke hva de skal gjøre 2. de er redd for at de gjør med skade enn hjelp for reptilsaken? Dog, til det sistnevnte, skriv et brev, kom med idèer før dere setter dem ut i realitet, og så kan man heller få konstruktiv kritikk på hva som er negativt og positivt med ideene eller brevene deres. Det er jo tross alt ikke verre.. Desto fler som pusher fra alle kanter, desto mer ser de jo at vi er mange fler som er interessert i en lovliggjøring.
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Sarpsborg
Alder: 28
|
Sitat:
Ett stort problem i denne sammenhengen er vel at det ikke er alle som er like flinke til og ordlegge seg på en konstruktiv måte. jeg f.eks har en hel masse skrivefeil og dårlig med ord, og føler derfor at jeg ikke er skikket til og sende noe som helst til sånne "store viktige" herremenn.. en annen ting er jo at jeg faktisk ikke aner hva jeg skulle ha skrevet i ett sånt brev/mail.. og det og legge ut brevet her for "retting" er nok litt for nedverdigende for min del
Sist endret av junior; 20-08-2009 kl 18:59. Begrunnelse: la til mer |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: rogaland
Alder: 17
|
lag en video som dere går rundt i gaten og spør folk hva de mener om og ha reptiler som nabo og vis ikke de gjør det så spør hvorfor, (og si at de sitter i bur) bare forslag men kankje ikke det beste forslaget. og etter på sender dere det til tv eller en nettavis, så kan folk selv se at de svarer ja eller nei
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Jojo, jeg ser selvfølgelig den Cam - prøvde bare å rekruttere, for jeg er helt sikker på at det sitter noen på dette forumet med ressurser som kan brukes..
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
men, kunne ikke f.eks du, KarlKanibal (siden du er meget dyktig på slikt)
skrive et slags "oppsett" eller oppskrift om du vil, til hvordan man skal skrive et slikt brev til DVA? og for øvrig til andre etater da? bare slikt "løst" slik at man må skrive det selv, så ikke DVA får 40 like brev fra 40 forskjellige personer så kunne jo personer som ikke er flinke med ordene bruke den som en slags mal.. så er det mye lettere for oss dødelige og sende noen kraftige brev.. selv blir jeg fort frustrert å sinna, så når jeg skriver noen mail, bikker det bare over til et hatbrev.. og det er jo ikke noe jeg vil sende videre skjønner deg om du ikke har tid altså
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| PETA reagerer fordi Obama slår fluer - men han har litt igjen å lære. | Viridovipera | Småprat | 7 | 18-06-2009 23:07 |
| Hvordan reagerer du? | CamStatic | Småprat | 31 | 14-10-2008 20:15 |
| det tar jo bare helt av her nå =) | duefjes | Småprat | 0 | 16-07-2007 15:15 |
| Ikke bare, bare og ha hund i hus... | smørblomst | Småprat | 18 | 03-03-2007 16:07 |
| Bare lurer... | Frogger | Lover og regler | 5 | 17-11-2004 13:49 |