| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Alder: 22
|
Kom i posten. Jeg vil at noen skal godkjenne at det faktisk er den arten jeg tror. Hvem kan gjøre det?
Så vil jeg at den skal settes ut i et tjern med bestand av liten salamander. Ev om noen av dere her inne er drevene nok til å kunne gi den et optimalt liv? Men jeg vil helst at den skal få leve i det fri. Hjelp? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Du må først få bekreftet at dette er en salamander man har i Norge fra før.
Å sette ut dyr som ikke er i Norsk fauna er fauna kriminalitet Du må ha bra bilde av salamanderen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Alder: 22
|
Det er jeg klar over, det er derfor jeg må ha tak i noen som kan bekrefte arten.
Om du har kompetanse, se bilder her: Picasa Nettalbum - Herpetil Hvor i Oslo kan de settes ut uten å bli fanget av unger? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hvis du vil ha et "offisielt" stempel, er nok Naturhistorisk museum på Tøyen stedet. De kjenner sikkert også til egnede salamanderdammer.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
|
IKKE SLIPP DEN UT! Det er ikke en norsk art, så ta den enten med deg til naturhistorisk, eller ta vare på den selv. Har du noe fôr? Har den spist noe?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
Jeg er NESTEN 100% sikker på at dette er et ungdyr av liten salamander. Men siden jeg ikke kan garantere identifisering hundre prosent foreslår jeg at du beholder den til du vet eksakt hvilken art det er. Send en mail til Norsk Zoologisk Forening, der bør Dag Dolmen eller en annen kyndig biolog med kompetanse på amfibier kunne fastslå hva jeg tror er en liten salamander (Triturus vulgaris).
Hvordan kom den med posten egentlig? Lå den virkelig i en pakke eller konvelutt, eller lå den under postkassa eller området rundt? Fint om du kan forklare dette litt nærmere, da vannsalamandere ikke har for vane å klatre inn i folks pakker og brev. Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
Her er forresten en link med gode bilder av et par ungdyr av liten salamander (Triturus vulgaris), som kan brukes som sammenligning. Det er flere europeiske og nord amerikanske arter som er vanskelig å skille som ungdyr, men tror nok det dreier seg om overnevnte art i dette tilfelle.
Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20