| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Leste en dyrebeskyttelseartikkel igår kveld om dumping av dyr i forhold til feriene. Der sto det et eget punkt om reptiler, og at legalisering bare kom til å føre til flere uønskede dyr om sommeren. Jeg tenkte at det var helt tullete, at reptileiere ikke driver på sånn med sine dyr, og kvitter seg med dem grunnet ferie. Men idag når jeg ser på salgsannonnsene på repti, blir jeg litt forvirret. Det er ikke få annonser med "haster" i, enten i tittelen eller i annonseteksten. Den ene står det til og med haster pga ferie i annonseteksten... Syns at om man skal selge noe levende, så bør det helst ikke haste. I hvert fall ikke pga ferie! Huff, jeg ble skuffet, jeg nå... Godt vi kaster bensin på bålet til dyrebeskyttelsen...
Mvh Janka Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:31. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ja, du sier noe.
Jeg har alltid vært i den oppfatningen om at det aldri er totalt håpløst å skaffe pass til et dyr. Om man ikke kjenner noen venner eller familie som vil passe den, så går det jo fint an å søke på forum på internett om noen kan passe. Jeg har passet flere dyr for folk på forum (kanin og hund, i alle fall). Håper i alle fall at folk på dette forumet har vett nok til å spørre om hjelp til pass om de absolutt ikke finner det hos venner og familie. Hva jeg ikke fatter, er hvordan folk kan gjøre dette mot dyra sine... Hva i all verden går av folk, når de klarer å sette ut bikkjene sine i skogen for å etterlate dem til å "klare seg selv"?? Nei, dyresertifikat er tingen! Luke ut de fleste useriøse menneskene innen dyrehold.
The more people I meet, the more I adore my snakes... Reptilicious Cam <3 Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:33. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Om man ikke er så veldig lenge borte, type 2 uker eller noe, så klarer jo de fleste reptiler seg selv, om man har litt automatisert opplegg. Regnsystem og lys på timer, så går det fint. Jeg ber bare noen komme innom hver tredje dag eller noe, så sjekker de at alt er i orden. Om det er noen dyr som må mates veldig ofte, så pakker jeg maten ferdig i porsjonspakkninger, så de bare trenger å ta av lokket og sette boksen i terrariet. Altså ikke noe problem selv om de ikke liker kakkiser og/eller sirisser. For den gjennomsnittlige ferietur burde det ikke være mye i veien for å beholde dyret.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: i et hus som er på planeten jora
Alder: 18
|
Hadde jeg stått mellom et sånn valg, hadde jeg droppet ferien og heller valgt dyra.
Så lenge man lever, lærer man seg noe nytt hver dag. Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:34. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
Enig der, kjøper man dyr, bør man tenke lenger enn 2 uker fram i tid...
Er null problem å skaffe pass, og man burde også passe på før man skaffer dyret å tenke over om man faktisk har noen som kan ta hånd om det dersom man skal vekk en gang... Synd det er så mange som kvitter seg med dyra kun pga en 2 ukers sydentur eller noe sånn, man ser jo det at det går ut over alle andre seriøse dyreeiere også, er lett å dra alle under én kam. Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:35. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Brodern og samboeren hans har en Jack russel terrier, han har et luksusproblem. Bikkja er så søt at ALLE vil passe han. De har faktisk venteliste for de som skal passe bikkja i ferier.
Er verre med meg, ingen i familien vil passe mine katter (de er noe sære) eller mine 8- og 6-beinte. Men så er jeg student på attføring så ferie blir feriert hjemme. Og kan kose meg med dyrene i 2 mnd uten noe stress. Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:51. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
Dama min og jeg har faktisk snakket om dette med ferie og dyrhold... Og har funnet ut at vi heller vil ha dyr året rundt enn å ha en ferie noen få uker i året... Vi har også funnet ut hvem som kan passe og slikt, selv om vi ennå ikke har reptiler... Jeg liker i hvert fall å ha alt klart før dyrene kjøpes... Får helt nerver av å ha noe hengende i luften.
Om ferier er viktig så kjøp reptiler som kan gå selv 2 uker eller noe... Eller ha noen som kan passe de...
Please engage brain before opening mouth Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:53. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Min erfaring er at det ikke er noe problem å ta ferie borte fra dyrene, men det krever planlegging. Jeg reiser snart vekk fra reptilene mine for 3-4 uker uten betenkeligheter. Har en betrodd person som kommer til å stikke innom en gang i mellom, men det meste kommer til å gå for automatikk i form av lys, temp, fuktighet og litt mat.
Jeg syns forøvrig at det virker passe hjernetomt å måtte kvitte seg med dyrene fordi man skal på ferie... Klarer man ikke å fikse den lille floken så bør man ikke skaffe seg reptiler eller andre dyr. Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:54. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Håper bare for dem som kjøper de "hasteannonsene" virkelig tenker seg om da at man skal på ferie en gang. Jeg har foreldre som kan passe de en gang i blandt, men uansett om de ikke kunne på passe på de, så hadde jeg alltids hatt noen andre.
Blir litt for teit å ikke tenke seg om før man kjøper dyr, alt for mange useriøse impulskjøpere. Ser det også har blitt et par til av de som kjøper og selger veldig ofte, skal ikke nevne navn, men tar man seg en titt på repti.net så ser man for hvilken person som er sånn. Er blandt annet en 14-16 år gammel gutt som har hatt diverse slanger, tegu, iguan, skjeggiser osv osv, som selger pga han har dårlig tid, tar det en uke eller 2 så har en ny 'ønskes kjøpt'-annonse, så går det en liten stund så er samme dyrene til salgs, har også prøvd å solgt meg masse dyr. Skal man ha dyr, så skal man ha dyr. Dyra kommer først i rekken uansett. Har man det litt travelt, så har man 90% sikkert noen som kan hjelpe deg i litt trange situasjoner...
www.skorpionfarmen.webs.com siden er ikke oppdatert på en stund. Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:56. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
|
En ting som jeg alltid har fått høre av mora mi er at hvis du skal ha dyr så skal de bli tatt vare på. Og når det kommer til ferie så har jeg alltid fått noen til å passe på. Har til og med droppa ferie i år for å passe på dyra mine og dem andre dyra vi har mens mamma og pappa drar på ferie.
Men når det kommer til det dyrebeskyttelsen sier så er det mest katter som blir dumpet, ikke så mye av andre dyr.
ja jeg har dysleksi Sist endret av sveinjo; 13-07-2009 kl 20:58. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||