| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
visste ikke helt hvor jeg skulle putte denne, så la den her..
Jeg bare lurte på hvor mange her som leier bosted, og har reptiler? Hva mener dere om "saken"? Har nettopp vært i en diskusjon ang temaet, og er et par stk som mener det er frekt og respektløst å ha ulovlige dyr i en leilighet som man leier.. Så jeg er litt nysgjerrig på hva vi reptilfolk mener om saken?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Hmmm...
Selv bryr jeg midt i rattata om det. Men så bor jeg i 4 etasje i ei blokk, og har ikke huseiere som snuser rundt utenfor vinduer etc. Men hadde jeg bodd annerledes... hmmm... Hvorfor fortelle huseieren noe som helst uansett? EDIT: dessuten er vel det som skjer mellom dine 4 vegger din privatsak, selv om du leier. Mener nå jeg hvertfall.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Nå var det mer ment som at det er frekt å ha ulovlige ting i en leilighet når man leier. Ikke at man nødvendigvis skal fortelle huseier om det..
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Neeeh, syns jeg ikke
![]() Hva man gjør der man bor er opp til hver enkelt. Det jeg mente med å fortelle huseieren det eller ikke var at "hvordan kan huseieren synes du er frekk hvis h*n ikke vet noe om det?"
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Nei, jeg ser jo den.. Hva de ikke vet, har de ikke vondt av.
Men si at hvis leietagere blir fersket med reptiler, vil det ha noe å si på huseieren? Er det ikke egentlig bedre da at huseier ikke vet noe slik at de ikke er "medskyldig", enn at de faktisk vet om det ulovlige dyreholdet? Jeg tenker også sånn.. hvis jeg hadde leid ut til noen andre, og fikk vite at de drev med hasjdyrking, hadde jeg blitt rimelig forbanna og fått kastet ut utleierne fort som mulig. Mange tenker jo sikkert slikt om reptilhold også. Ville du som reptileier godtatt at leietagerne også har reptiler?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Fy flate for noen spørsmål og komme med klokka halv 3 på natta.. ai ai...
Huseieren blir ikke medskyldig i tilfelle du blir ferska. Så vidt jeg vet er det ikke meldeplikt på reptilhold i Norge. Om h*n føler seg "medskyldig" eller ikke er en annen sak. Dette er vel ganske individuelt. Hu kjerringa jeg leier hos hadde nok flydd på veggen regner jeg med. Ang hasjen, så syns jeg det er stor forskjell på hasjbruk/dyrking og reptilhold. Vet selv hvordan innvirkning hasj (m.m.) har. Uten at jeg skal gå inn i detaljer så er det et ganske nært familiemedlem som har brukt sakene i 30 år. Så i mine øyne kan det ikke sammenlignes. Så ja jeg hadde nok også blitt ganske forbanna om leieboeren min drev med hasjdyrking. Men i mine øyne er ikke reptilhold ulovlig heller. Bortsett fra det faktum av at pelle politi kan stå på døra en dag. Rett og slett fordi jeg ikke ser grunnen til at dem skal være ulovlige. Og der svarte jeg vel også på det siste spørsmålet ditt i samme slengen
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hihi, er jo på natten man grubler mest, da, kjære deg! ^^
Ja, jeg er igrunn enig med deg.. jeg klarer heller ikke å ta forbudet mot reptiler seriøst på den måten, fordi jeg, som alle vi andre på forumet, syns jo loven er totalt herpa. Og det hjelper jo ikke når selv Mattilsynet også sier at loven er teit. ![]() Men, nå er jo reptilhold allikevel ulovlig, uansett om vi måtte føle oss kriminelle eller ei.. Og jeg har en følelse av at folk som hater slanger av en eller annen grunn eller fobi, vil bruke det mot deg (at reptilhold er ulovlig) til siste stund. En person sa tilogmed at "Hadde jeg funnet ut at leietager hadde hatt slanger og drit, hadde jeg kastet dem ut på dagen!" Så jeg vet ikke, jeg.. jeg er i en situasjon nå hvor huseier skal selge, og alle dyra står nå stuet vekk hos noen andre. Og der vil de stå i en laaang stund før de eventuelt kommer tilbake hit, eller at vi flytter.. Og det var i sammenheng med at huseieren har vært rimelig kravstor til oss mtp hvor rent og ryddig det skal være til visning mens vi fremdeles bor her.. (VELDIG mye tull på dette temaet btw, la oss ikke gå inn på det nå...) Men da fikk jeg som svar at jeg kanskje ikke burde rope høyest, fordi jeg har hatt ulovlige dyr i leiligheten uten samtykke fra eieren... *trekke på skuldrene* Jeg føler igrunn ikke at jeg har vært frekk. :s
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Jo er sant det, Cam.. Nattetid er en fin tid å tenke. Om man hadde sovet nok natten før...
![]() Tja, si det du. Er vel mest fobien og at dem syns dyr er ekle at dem bruker det som unnskyldning for å ikke ha dem i nærheten. Har hørt den der før. Urasjonell tankegang kaller jeg det, men... Tror ikke jeg skal blande meg så mye bort i hva huseieren din tenker, men er vel mulig h*n ville du skulle få rævva i gir og gjøre rent Hvis h*n skal selge, så er det sikkert snakk om en del penger, og under taksering/visning så har renslighet en god del å si.Men hva vet vel jeg?
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, jada, ang det med huseieren vår og oss og vårt er jo en helt annen sak.. jeg kan iallefall si at vi har vært kjempeflinke og gjort akkurat som huseieren har sagt hittil, men så har vi plutselig fått beskjed om at det ikke er bra nok.. Og jeg fatter ikke hva som kan gjøres bedre, når vi vasker gulv og tørker støv og leiligheten ser ut som et bidrag fra en IKEA katalog.. men men, som sagt, en HELT annen sak!
Reptiler og leiefolk, GO diskuter!
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
hmm.. litt av et dilemma
![]() Om din nye huseier har tenkt å bo i samme hus som deg ville jeg ihvertfall sjekket hvordan de stiller seg til slike dyr før jeg hadde sagt noe som helst. Fobier er noe dritt og kan få folk til å gjøre urasjonelle ting. Forøvrig er jeg stor fan av "Need to know" når det gjelder slike ting.. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |