| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 | |
|
Stavekontrollør
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sandnes
Alder: 24
|
Sitat:
Personen du kjenner til har enten... 1. Søkt og importert før loven ble innført i 1976/77. 2. Fått tillatelse da han skal bruke de i undervisningssammenheng (tviler allikevel på at han har fått dispensasjon på så mange dyr). 3. Ligget med saksbehandler. Det holdes nå på å opprette en positivliste på ca 30 dyr som skal bli lovlige å holde så vi får bare krysse fingrene for at Stortinget og eventuelt Mattilsynet tar til fornuften. Les mer om positivlisten her: Norsk Herpetologisk Forening
------__o ------__o ----_`\<,_ ----_`\<,_ ---(_)/ (_) ---(_)/ (_) Sist endret av sveinjo; 10-02-2009 kl 09:54. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Personen du kjenner til har enten...
1. Søkt og importert før loven ble innført i 1976/77. * han hatt dem siden 1990,da det var så mye snakk den gangen om at han hadde fått en del slanger. 2. Fått tillatelse da han skal bruke de i undervisningssammenheng (tviler allikevel på at han har fått dispensasjon på så mange dyr). * fikk høre det forrige uke at han har nærmere 60 slanger nå,hvor mange øgler har jeg ikke peiling på. 3. Ligget med saksbehandler. * haha,ja,du har et poeng der gitt Det holdes nå på å opprette en positivliste på ca 30 dyr som skal bli lovlige å holde så vi får bare krysse fingrene for at Stortinget og eventuelt Mattilsynet tar til fornuften. *jeg har hørt om dette med lovendringen,eller eventuelle endring,krysser fingrene for harde livet ![]() Les mer om positivlisten her: Norsk Herpetologisk Forening[/quote] |
|
|
|
#4 |
|
Guest
|
Jo, kun land- og vannskilpadde om du har allergi.
Er i kontakt med Mattilsynet nå ettersom jeg holder på med en firmaide som må gjennom dem. Da fikk jeg også reglementet på hva man kan søke om i dag etter ny lov. Sist endret av sveinjo; 10-02-2009 kl 09:56. |
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
vannskilpadde kan man ikke søke om, dvs man kan søke men man får ikke ha det. det er kun landskilpadder man kan søke om og få innvilget. det er flere dyrebutikker som har søkt om å få ha vannskilpadder til "pynt" i butikker, disse har også fått strengt nei.
tror det har med salmonella som er så utbredt hos vann skilpadder. og at mattilsynter er.. vel.. mattilsynet
|
|
|
#6 |
|
Guest
|
Så rart,for det var ikke det jeg fikk svar på,jeg fikk svar at kan man grunne i et privathjem at man har allergi så kan man søke om å holde vann eller land skillpadde.
salmonella er liggende hos begge arter,ikke bare hos vannskillpadde. som jeg har erfaring av vet ikke butikker alltid hva de snakker om,da jeg har fått vite igjennom akvaforumet at saker og ting er ulovlig,og dyrebutikken står å lover å skaffe det inn,og at andre saker som er lovligt i norge,er i følge dyrebutikken strengt forbudt. bedre å kontakte mat tilsynet for informasjon. nå holder jeg på å skal starte opp en firma der både reptiler og vann/land skillpadde kommer finnes,den skal være igang i september ca om mat tilsynet og jeg kommer overens. |
|
|
|
#7 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Salmonella finnes hos så mange ulike reptiler. Problemet med vannskilpaddene er at de gjør fra seg i vannet de svømmer i, og således er det mye lettere å komme i kontakt med bakteriene.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
ja, salmonella er i mange forskjellige reptiler, men faren er mye større hos vanskilpadder enn land nettopp pga at de svømmer i avføringen, som danfekar sier.
jeg har aldri hørt om noen som har fått tillatelse til vannskilpadde3r før, men mange som har til land skilpadder..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Østfold
Alder: 21
|
dere har sikkert sett dette før men sendte en mail til mattilsynet og fikk denne linken Mattilsynet
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Som det er skrevet mange mange ganger før, det er kun landskilpadder det blir gitt dispensasjon på i Norge, selv om det hos mattilsynet står at man kan få dispensasjon for hold av reptiler er det ingen som har fått det i tiden etter 1977 med unntak av Reptil og dyreparkene som får med grunnlag av undervisning.
Søker man med ordet dispensasjon på reptilfreaks.no, repti.net eller reptilweb.no kan man finne utallige skriv og søknadsutkast fra folk som har prøvd og fått avslag på å få dispensasjon på reptiler. Tråden For de som liker å følge med.. - Reptilfreaks.no oppdateres fortløpende når noe skjer med den nye dyrevernloven og en evt. legalisering av reptiler i Norge. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Reptiler i Norge | Christoffer | Småprat | 7 | 22-09-2008 00:16 |
| Hvordan fortelle ungene om ulovlig hold av reptiler? | Fluffy | Småprat | 8 | 20-10-2007 16:10 |
| Lov om hold av reptiler oppheves? | Söndr | Media | 38 | 07-11-2006 16:31 |
| Glimrende artikkel om giftslange-hold i Norge | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 4 | 31-10-2006 19:17 |
| Kampanje JA til Reptiler i Norge | Småprat | 4 | 08-08-2006 19:22 | |