"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Frakt av reptiler på tog?!

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-02-2009, 19:34   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard Frakt av reptiler på tog?!

Hei!

Kom til å tenke på smugling av reptiler over grensa - jeg har da ikke tilgang på bil så det er uaktuelt, og da er vel tog det enkleste/smarteste vil jeg tro.

Uansett, dette er bare framtids planer, sommerferien eller senere. Tenkte da å spørre hvor stor sjansen er for å bli stoppet på tog på grensa mellom Stockholm og Lillestrøm? Og la oss si *hvis* toget stopper og tollen kommer om bord, tar de da en så grundig sjekk at de går igjennom alle bagasjer, kropp og slikt, eller? Tviler egentlig på at de har tid til det med alle passasjerene på toget... Men kanskje noen andre kan si noe om det som har erfaring e.l.?

Håper på svar!
Freddy
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 20:03   #2
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard

Jeg hadde med meg en liten passasjer fra Gøteborg til Oslo for ikke så lenge siden. Når vi var et godt stykke inne i Norge kom det 2 tollere på toget som gikk fra ende til annen. Da stoppet de ved vært bord og spurte om du hadde noe å fortolle, de hadde også med seg en hund til å snuse opp junk. De gikk ikke gjennom noe bagasje som jeg kunne se, de bare spurte om vi hadde noe å fortolle, og hunden var jo der og sniffet rundt (reagerte tydeligvis ikke på reptil). Det mest dramatiske med hele episoden er da tolleren sier "var det dette som var ditt" og legger hånden sin oppå posen der Indra (også her på forumet) har gjemt slangen som hun kjøpte. Slangen ligger i en petbox med en jakke over seg.

Så egentlig tror jeg ikke det er farlig å "importere" via tog men jeg ville gjemt den annerledes enn jeg gjorde. Jeg gikk for taktikken "hiding in plain sight" som forøvrig funket, men kunne fort gått galt.
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 20:18   #3
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Det må vel ha vært nervepirrende
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 20:46   #4
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 809
Standard

No shit! Jeg ble nervøs bare av å lese det!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 20:59   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Oida Sir_hiss - det er en situasjon jeg selv ikke ville vært borti Men som man så klart må være forberedt på dersom jeg skal smugle via tog (eller andre måter og tenker jeg). Gjelder i så fall å forholde seg rolig og ikke få panikk, samt å svare på de spørsmåla de har (altså ikke si at du har noe å fortolle.. det ville vært dumt). Det er derimot uhyre vanskelig siden man vet at man har noe ulovlig med seg og risikerer da og bli ferska..

Tollerne tenker jeg merker ganske lett på en person om de er skikkelig stressa / nervøs, og i så fall blir de nødt til å undersøke den personen "nærmere". Det er jo tross alt jobben deres.

Det over er lettere sagt enn gjort! Sitter du på toget (eller i bilen for den slags skyld) og får diverse spørsmål slengt i trynet samt litt blikk mot deg kan du bli temmelig nervøs kan jeg tenke meg!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:01   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Vel, vi får se hva som skjer til sommeren er ikke noe hastverk enda! Jeg skulle gjerne henta to skjeggishunner en eller annen gang, og har kommet i kontakt med en fra Stockholm - som venter unger om et par mnd.

Ellers er jeg takknemlig for tips og slikt hvis jeg skal smugle med tog!

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:22.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:03   #7
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 94
Standard

Hehe, jeg må jo innrømme det var litt puls inne i bildet når han la hånden på posen. Jeg regner jo med at hvis han hadde funnet snoken til Indra så hadde han sjekket posen min også som stod rett på siden av. Men det sier seg jo selv at de ikke har kapasitet til å gå gjennom hele toget og bagasjen til alle om bord, så hvis du bare holder hodet kaldt og ikke freaker ut når du snakker med dem så tror jeg det skal gå bra. Men som sagt, skal jeg ha med noe via tog fra Sverige igjen så vil jeg gjøre det litt annerledes

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:22.
Sir_Hiss er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:06   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Jepp, det jeg og tenker.. At de ikke har kapasitet til å gå gjennom hver eneste person og bagasje og krok av et tog som går omtrent daglig over grensa fullpakket med personer. Holde hodet kaldt er selvfølgelig en fordel!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:08   #9
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Jeg tar jo tog en par, tre ganger hvert år over grensa (da fra stockholmsholdet) og jeg har aldri sett en eneste tollere. Så det må nok være mer "flaks" enn uflaks hvis man får sett en tollere på tog når man krysser grensa. I hvert fall etter min erfaring Meen når jeg tenker etter godt her så har jeg faktiskt vært med om tollere en gang, men det var mange år siden. Det var vinteren etter 9/11 greia i USA, og da var det vel mer selvmordsbombere enn reptiler de var på jakt etter

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:24.
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:27   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Akkurat Kiwi! Høres betryggende ut
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadde frakt av skilpadde Rep Slanger, øgler og skilpadder 8 17-02-2009 17:59
frakt av gecko Lillian Gekkoer 54 05-12-2007 19:14
Kjøpe tarantell/Frakt? abarth Taranteller 13 17-01-2007 21:49
Henting, kjøp, frakt. ReDRuM Lover og regler 11 24-10-2006 11:47
Frakt! Cemik Taranteller 3 20-07-2006 14:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:49.