| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Må si jeg er overrasket over holdningen hans, de aller fleste veterinærer jeg har snakket med er grunnleggende positive til en endring i lovverket.
@Cams: Hvorfor skal ikke giftige/farlige dyr være greit i fangenskap, så lenge man kan gi de optimale forhold? Å holde giftslanger er statistisk sett mindre farlig enn å kjøre bil. Om du skal forby alt som er farlig for folk, så har samfunnet et problem. Jeg synes også at det var litt dumt at de tok den med i artikkelen, siden vi vil gi folk et litt annet bilde av herpetiler. Tråden splittet ut fra «Martin» eier slanger og amfibier -Frogger-
mvh, Viridovipera Member of: -Miroxx fanclub- og -Kverulantene- Sist endret av Frogger; 22-01-2009 kl 14:11. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Om man har et forsvarlig giftslangerom, så kan ikke slangen komme seg lengere enn ut av terrariet. Det er bare snakk om å gjøre det på en forsvarlig måte. Jeg sier ikke at det burde være fritt frem, men jeg ser ikke noen grunn til at det skal være totalforbud, uten mulighet for dispensasjon.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Enig med Viri, så lenge man har kunnskapen, skjenner til giften(evt ha motgift, ja, selvom disse er svindyre og går ut på dato osv.....) og kan gi optimale forhold for dyret, har jeg ikke noe imot det. Fin artikkel ellers
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Å holde giftslanger privat er ikke noe problem i mine øyne. Så lenge man har kunnskapen, erfaringn, og de kjente forholdsreglene. Jeg selv har dette hjemme, og det er ikke noe problem.
Hva er forskjellen på å holden en gifstlange, og potente skorpioner og tellaer? Selvfølgelig skal ikke en nybegynner, uansett alder, gå i anskaffelse av en giftslange som første slange. Men enkelte har litt bredere interesse enn bare leoser og snoker Ikke vondt ment på noen måte, men dere ser hva jeg mener. Giftslanger skal holdes i godt låste terrarier, i et låsbart og ryddet rom. Tar man sine forholdsregler, så blir slangen der du vil ha den. Når det gjelder motgift, så er det meget uklokt å oppbevare dette hjemme, da de går fort ut på dato, og man kan gjøre feil når man setter den på seg selv, hvis man ikke vet nøyaktig hva man gjør. Så lenge man har en god lass med respekt, kunnskap, forsvalighet, forsiktighet og erfaring, så ser jeg ingen problemer med å holde giftslanger. Det er helt anderledels å åpne terraet til en kornsok og en giftslange. Det er så mange ting man skal være obs på, og det er slike ting man bør sette seg meget godt inn i før man skaffer seg en hot slange. Så som sagt, har man erfaring og kunnskapen inne, samt respekten, så er det i mine grønne øyne ikke noe problem å holde disse fantastisk fascinerende slangene privat
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Så med andre ord - Dere (jp?) ville syntes det hadde vært helt ok å ha tigrer og løver og ulver i privat eie, så lenge man har kunnskap og tilrettelegger for det?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Ptja..er vel de som allerede har det? (neppe i norge da men f.eks usa) Jeg mener at så lenge man tillrettelegger for dyret slik at de har det bra så er det jo opp til en og hver hva man ønsker å utsette seg for og hvilken risiko man vil ta!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Det er stor forskjeld på å holde rovkatter, og andre digre dyr i fangenskap og en giftslange eller ti. Hvor stort område bruker en tiger pr dag, klarer du å gjennskap det, med de rette tempraturene i fangenskap? Om du gjør det, noe jeg tviler på, så er det greit for meg, om man har de rette forutsettningene. Forskjellen er at en slange ikke nødvendigvis trenger så stor plass, og man rimelig enkelt (avhengig av art), kan skape alle de rette miljømessige betingelsene for å holde de.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ja, jeg er fullt klar over at det finnes mange som har tigrer og løver i fangenskap i USA. Har du sett disse kattene? Feite, umuskuløse, late drag som langt ifra får brukt seg slik de skal. Burde vært bannlyst å ha så store katter i fangenskap. Ren og skjær dyreplageri.
Men nå er ikke dette om de store kattedyra. Dette gjelder giftslanger som ikke har like store krav til å bevege seg, å bruke hode, slik som en løve har. Og den minste uforsiktighet fra din side, vil sende deg rett til døden. Finnes ikke et argument i verden for at jeg skal støtte giftslangehold (og egentlig dødelige dyr generelt). Jeg har NULL tro på at selverklærte proffer som sitter her i Norge plutselig har såkalt "erfaring" og "kunnskap" nok til å holde såppas farlige dyr. Sorry. Får håpe Mattilsynet beholder vettet sitt på det området og aldri åpner noen port for den slags. Hva med å nyte disse dyrene i det fri? Bare fordi vi har en lidenskap for dem, betyr ikke at de skal draes inn i huset fordet? Hvorfor har folk denne uvettige trangen til å eie alt de liker??
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Spør deg selv det samme spørsmålet når det gjelder kongepyton , snoker og gekkoer Cam. Hvorfor ikke nyte de dyrene i det fri? Du har en lidenskap for disse dyrene, som alle oss andre, og du drar dem i hus.
Folk har forskjellige meninger angående giftslanger, og denne diskusjonen kan vare inn i det uendelige. Men se ting fra mer enn en side. Og jeg spør igjen, hva er forskjellen på å holde potente skorpioner, fra å holde giftslanger?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjøpe tarantell i butikk eller privat | JackTheKnife | Taranteller og skorpioner | 52 | 08-12-2008 12:33 |
| Gift liste for slanger | Løven31 | Helse og sykdommer hos reptiler | 35 | 06-07-2008 13:59 |
| Skorpion Gift\LD 50 | allan | Skorpioner | 7 | 10-04-2008 18:47 |
| klarer ikke laste opp bilder på privat galleri. | cobra_kai | Småprat | 2 | 05-03-2007 23:14 |