"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Det ser jammen dårlig ut:-(

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-03-2006, 01:01   #1
Junior Member

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Hvaler
Meldinger: 4
Standard Det ser jammen dårlig ut:-(

Har ikke vert her inne på nesten to år faktisk.

Jeg har ønsket meg en slange siden jeg var bitte bitte liten. Har hatt noen norske ormer noen sommerer som jeg har sluppet ut igjen etter en mnd tid. Thats is.

Venter og venter og venter på at det skal bli lovlig..eller mindre ulovlig å holde reptiler. Jeg orker rett og slett ikke tanken på at noen skulle komme hjem hit, hente dyret for så og avlive det. Det må være så forferdelig.

Jeg har ett "smutthull" kanskje. For skilpadde. Noen venner av oss opplevde å miste sin 40 år ++ skilpadde som var tatt inn lovelig (før loven om reptilhold trådde i kraft).

Er det mulig for myndighetene å avsløre at jeg ikke har kjøpt deres skilpadde ærlig å redlig m papirer? Den var jo ikke id-merket eller noe.

Den var ganske stor. ca 5-6 kg. Er det mulig å innføre /få tak i noe tilsvarende landskilpadde i dag. Slik at den kan gå for å være den oppdrinnlige?

Men det ser jammen dårlig ut for meg å slangehold. Var ganske opptemistisk for ett par år siden. Det var en del skriverier om at noen arter kunne bli lovlig. Men det har vist kokt bort i kål`n.

Setter stor pris på info om eksempel på art evt. svensk forhandler som kan skaffe en skilpadde. Kanskje noen også kan informere om en eventuell pris for denne?
cattamilla er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-03-2006, 02:14   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2005
Sted: porsgrunn
Meldinger: 7
Standard Re: Det ser jammen dårlig ut:-(

Hei du!
Gå inn og lag deg profil på repti.net. Der er d flust med annonser i norge! privat personer som kan hjelpe deg med ditt ønske!!
From bat with love
bat82 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-03-2006, 13:13   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Kongsberg
Meldinger: 75

Er det ikke noen regler om at hvis dyrene kom inn til Norge før loven om hold av reptiler blei endret. Så kan du beholde de?

Mvh Alexander.
Svar med sitat
Gammel 12-03-2006, 13:17   #4
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)

Jo da, det står nevnt i Posten til "cattamilla"

Sitat:
Jeg har ett "smutthull" kanskje. For skilpadde. Noen venner av oss opplevde å miste sin 40 år ++ skilpadde som var tatt inn lovelig (før loven om reptilhold trådde i kraft).
Eggy er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2006, 13:19   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 75

hehe. ja Gikk litt for fort her for meg, Sorry.
Svar med sitat
Gammel 12-03-2006, 23:48   #6
Junior Member

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Hvaler
Meldinger: 4

Jo , de har også papirer på at denne skilpadde var tatt inn før forbudet. De kan jeg overta, men hva ligger priser på en tilsvarende stor landskilpadde på? Den var ganske stor. Minst 5 kg. Ikke noe man bare dytter i innerlommen for å si det slik
cattamilla er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-04-2006, 23:02   #7
Junior Member

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 5

Hei Cattamilla.

Tror loven er ganske klar på det med "overtakelse" av de papirene.
Dvs. at det ikke er lovlig å overta, men man kan jo alltids søke. Tror
ditt "smutthull" her ikke er særlig bra desverre.

Og søke om lov til hold av skilpadder fra mattilsynet kan du, og få papirer på at du er allergisk mot pellsdotter (fra lege), så går nok det igjennom uten for mye stress.

Spørrsmålet er jo hvordan skilpadde var det snakk om her. For de ligger ganske høyt i pris de som er landlevende.

Når det gjelder det å legalisere herptiler, så er det nok ett stykke igjen før vi kommer så langt. Men den lille gleden oppi dette her, er at det faktisk jobbes med dette nå, og at vi forhåpentlig vil se noen resultater av det (positivliste) allerede neste år. (Ja jeg vet det er lenge til, men vi må bare smøre oss med litt tolmodighet)

Hvis det fortsatt er noe du lurer på mht. lovligheten av å overta "papirer" fra naboen di, så gå til www.reptilweb.no å spør på forumet der. Der sitter det en del mennesker med veldig bra kunnskap på slikt.

MVH.
Larsern..
Rockhead666 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
det, dårlig, jammen, ser

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Når ett egg går dårlig. Gobblin Snoker 14 30-08-2008 01:02
dårlig matlyst pantera Taranteller 4 11-09-2007 09:33
Klarer seg dårlig i vannet Kristine88 Skilpadder 30 06-07-2007 08:37
Dårlig erfaring… nidhogg Helse og sykdommer hos reptiler 12 24-06-2007 10:03
Dårlig reklame for hobbyen vår... skakksiden Media 17 27-10-2006 12:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:48.