| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Nå er det regler for import av invertebrater som det jobbes med, men myndighetene er klar over at det nå i Norge holdes farlige arter innen flere grupper (f.eks. skorpioner og Latrodectus spp.) og at disse selges uten særlig kontroll. Dette bl.a. p.g.a. ulike innlegg på Reptilfreaks. Jeg har hørt antydninger om at dette er noe det kan bli gjort noe med, men kjenner ikke til at det foreløpig er noen konkrete planer for dette.
På grunn av dette er det svært viktig at vi opptrer seriøst på åpne forum som Reptilfreaks. Et eksempel på dette er ikke legge ut bilder av håndtering av (eller annen risikoadferd knyttet til) farlige arter . MVH Jan Ove Sitat:
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Beklager det ble så mye OT pga mitt spørsmål her.
Men jeg syns de fleste seriøse folkene her inne, holder invertbratene sine på en ganske så respektabel måte. Jeg syns ikke vi som har en fult lovlig hobby (pr dags dato) burde bli kriminalisert av en enkel lovendring pga noen svarte enker som har blitt solgt til noen hobbiister, som kansje ikke har vist så mye som de egentlig skulle ha vist osv osv. Vi kan godt starte en ny tråd om dette, om admin/mods vil det? om jeg ikke husker helt feil, så har vi vell allerede en tråd?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
De fleste holder invertbratene sine bra og på en forsvarlig måte, men jeg tror ikke det skal den store ulykken eller avis oppslagene til før en eller annen myndighets person begynner å legge press på å endre reglene.
Norge har etter min mening rimelig slappe regler for hold av potente invertbrater og akvatiske dyr i. Nå i disse Sorte enke tider tror jeg nok vi ville fått et media oppstyr uten like om noen ble innrapportert med et bitt av et potent invertbrat. Som Jan Ove sier så blir forumet lest av mange. I følge mine logger også IP addresser som peker mot steder en eller flere myndighets personer sitter. Gode holdninger er viktig i disse tider men jeg tror ikke det er noen grunn til å bli paranoide
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Gode holdninger er viktige uansett, det er litt must for å drive med den typen dyr endel av oss her inne har (Buthider mm). Men jeg synes ikke at et regelverk er på plass i det heletatt. Hvor mange ulykker har vi hat til nå? Jeg ser ingen grunn til at man skal trenge noen som helst regulering av hold. Om noe måtte komme, så burde det egentlig bare være en aldersgrense og at dyrebutikkene ikke får lov til å handle med dødelige dyr. Ellers er jeg imot alt av reguleringer, jeg kan ikke se at vi trenger dem.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Aldersgrensen kommer nå med den nye dyrevernsloven. Ingen under16 år kan uten foreldres samtykke kjøpe dyr fra en dyreforretning. Hvordan denne loven rammer privatmarkedet er jeg usikker på men det mest fornuftige er kanskje at den opprettholdes der også?
Utifra tidligere tråder vi har hatt om potente arter dukker argumentene om at de bare kan være farlige mot allergikere osv. Hvem vet egentlig om man vi reagere allergisk eller ikke mot et bitt? i denne tråden ser vi hvordan en forholdsvis stor mann sliter etter å ha blitt bitt av en P.regalis. Hvordan vil en person som på alle måter er mindre enn han reagere? Innen bl.a saltvanns akvaristikken finnes det flere giftige arter og tilsammenlikning omtrent like giftige som bl.a Buthider. I Danmark og flere andre land er disse forbudt i salg. I Norge er det fritt frem. Jeg skjønner ikke logikken.. Hvorfor skal en potente inverbrater som Skolopendere eller blekkspruter som kan eller vil ta livet av deg om du blit bitt være lovlig i norsk handel mens andre arter igjen skal være forbudt. Er vi sikre på at alle som holder slike dyr forsiktige nok? Vet vi med sikkerhet at ikke den vi selger til selger dyret videre til noen som ikke er skikket til å holde et slikt dyr? Jeg er ikke imot at man skal kunne holde potente dyr, men jeg syns det er på en plass med en form for regulering slik at ikke hvem som helst får kjøpt dem. Er alle 16 åringer voksne og ansvarsbeviste nok til å ta vare på et potet dyr? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Jeg syns zoo butikker kan være flinkere til å informere kundene litt mer.
fks henge opp en lapp på terrariet i butikken.potensielt farlig for allergikere osv.å skrive litt om hver art,sånn att dem som overhode ikke har greie på slike dyr får ett lite innblikk om hva det dreier seg om. men på en annen måte skaper vell dette frykt blant kundene som er i butikken bare for å ta en titt. kanskje like greit å ha det slik det er nå,har jo surret å gått slikt siden 80 tallet som jeg kan huske.men skulle det skje noe,er jeg stygt redd for att alt snur opp ned. jeg ser ikke noe løsning å forby dem.dem er jo her allerede i ett stort antall.å hver å en enkelt må ta ansvar å konsekvensene av hva de eier.uansett om de forbyr dem vill de alltid være å finne her å der i de norske hjem. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Norway: Selvom du ikke er allergisk mot noe, så kan man være allergisk mot tarantellgift. Eller omvent.
Vi får vel bare vente å se hva utfallet blir. Selvom vi får en positiv liste på reptiler, vil mange ha ulovlige.. Det samme gjelder invertebrater. Naboen vil ikke se forksjell på en potent og en som ikke er det av skorpioner eller taranteller |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Det å ha et serfikat på slike dyr ser jeg ikke som noe negativt jeg. Tvert i mot skulle jeg ønske at samtilige dyr fra gullfisk til papegøyer også hadde det.
Men når det gjelder dyr som er såpass giftige at de kan drepe om f.eks et lite barn kommer borti de, så synes jeg det er på sin plass at kun ansvarsfulle/kompetente folk kan ha det. Trist og negativt for hobbyen om en uansvarlig person slipper et giftig dyr ut av huset/leiligheten og naboens barn blitt stukket eller bitt. Uheldigvis er det jo mange som ikke skulle hatt dyr, som skaffer seg slike nettopp fordi det er så "kult". En annen side er jo at veps er jo et av de dyrene som kverker flest mennesker i Norge. Men det er ingen forbud mot å holde veps som kjæledyr
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Føler for å komme med et lite svar her. Jeg har selv rundt 70 giftige invertebrater, både skorpioner, taranteller og skolopendre.
Som en liten parentes til å begynne med: Det er vel ikke konstatert et eneste dødsfall som følge av skolopenderbitt, er det? Alle påståtte dødsfall har vel blitt tilbakevist så langt meg bekjent. Det nærmeste man kommer er vel en person som døde av sekundære infeksjoner i ettertid? Isåfall vil jo dette være mer på grunn av dårlig helsestell enn av selve bittet. Jeg har ikke kilder å vise til her, men det hadde vært interessant å høre hva Parabuthus vet om saken. Angående regulering er jeg delvis positiv. Det kommer forsåvidt mye an på hva disse reguleringene skulle inneholde. Importregulering ser jeg ikke på som noe negativt i utgangspunktet, så lenge det er mulig å få tillatelse for eksempelvis Buthider. Kan man bevise at man har kompetanse og fasiliteter til å holde slike dyr, burde det være mulig å få tillatelse for å importere til eget bruk. Faren er vel stor for at det blir som med reptilhold. Det er jo mulig å søke om å få holde en maisorm, men i praksis gis det aldri dispansasjon til dette. Og blir det slik med invertebrater, ja så gjør ikke loven annet enn å hindre seriøse aktører fra å holde dyra de virkelig ønsker. Har du svar på dette Jan Ove? Du er jo med på lovgivningen rundt skorpioner så vidt jeg forstår. Blir det praktisk mulig å få tillatelse til import av dyr som ikke står på positivlista? Og når vi er inne på fare mot liv og helse. Såvidt meg bekjent er ingen tarantellarter ansett som livsfarlige, og ser man til Danmark, er alle arter lovlige her, mens ingen (?) Buthider er det. Så jeg ser bort fra taranteller i denne omgang. Kommer vi til skorpioner vil jeg si at saken er utrolig enkel: Holder man skorpionene i beholdere med lokk som ikke er høye nok til å kravle ut, og bruker pinsett i alle sammenhenger oppi beholderene, er et stikk i praksis umulig. For å sitere en kar på Arachnoboards: "A sting from a scorpion in captivity is probably nothing more than Darwin in action". Ang. barn: Det er ikke verre enn å være sikker på at barn aldri får sjans til å komme i kontakt med dyra. Selv har jeg mine dyr på et låst rom, og barn kommer simpelthen aldri inn. Voksne får lov å bli med inn for å se, barna får gjøre noe annet imens. De har uansett like mye glede av å se et fint bilde av en skorpion, enn av en virkelig en som ligger helt i ro i boksen sin. Videre synes jeg det er pur xenofobi som ligger bak et lovforbud grunnet "farlighet". Dette kan vi se med hunderaseforbudene her i landet. Dogo argentino fantes det såvidt meg bekjent maks 2-3 eksemplarer av i Norge når forbudet ble innført, og myndighetene kjente ikke til noen av dem. Altså hadde de ingen erfaring med rasen, verken på godt eller vondt, men den ble forbudt likefullt. Vel, hundesaken hadde blitt en avhandling i seg selv, så jeg stopper her. Saken er at om man bruker farlighet som begrunnelse for å forby noe, burde så mangt blitt forbudt. Allergi likeså. Man kan dø av et stikk fra P. imp om man er allergisk, og det var vel det som også skjedde i ett av våre naboland for en stund siden. Så isåfall burde alle giftige dyr forbys. Videre kan man dø av stivkrampe etter et udramatisk hundebitt, og en jente i bygda mi ble nettopp hentet av ambulansehelikopter etter å ha falt av hesten sin. Stor sett alt kan være farlig, og jeg vil gå så langt som å påstå at ulykker med invertebrater er noe av det letteste å unngå (refererer til forrige avsnitt). Når vi kommer til dyresertifikat må vi innse kostnadene med dette. Det er utgreid mye om dem fra før. Hvem skulle holde kurs, hvem skulle organisere eksamener, hvem skulle kontrollere at dyreeiere faktisk har lov å holde dyra de holder, skulle en slik ordning ha tilbakevirkende kraft osv. osv. Jeg tror faktisk ikke at en sertifikatordning vil være gjennomførbart, selv om det unektelig er en fin tanke. Så jeg er positiv til at ikke hvem som helst skal kunne skaffe seg potensielt livsfarlige dyr, så lenge reguleringene blir gjennomført på en måte som ikke skader den seriøse delen av hobbyen. Og det har jeg lite tro på at de blir. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Nja...kurs og kurs. Er vel ikke gjennomførbart det nei. Men som du sier. TANKEN er god iallefall..
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Splittet fra Reptilfreaks et puseforum? | Androctonus | Småprat | 21 | 04-10-2008 13:46 |
| Splittet fra Reptilsaken Trur dere det blir legalisering? | Miroxx | Småprat | 15 | 12-08-2008 12:58 |
| Innlegg Splittet fra Største Slangeønske | DevilDoll | Småprat | 9 | 23-06-2008 21:54 |
| Innførsel av invertbrater | P1eR | Media | 4 | 28-04-2006 07:10 |