"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Litteratur Anbefalte bøker

Litteratur Anbefalt litteratur om reptiler og andre dyregrupper.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-03-2013, 10:25   #1
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard Anbefalte bøker

For ei god stund siden lovte jeg i en tråd at jeg skulle legge ut navn og ISBN på Reptil bøker som er pensum for veterinærer... Bøker som er eptilrelaterte, men som fokuserer litt mer på anatomi, sykdommer, behandling og lignende.
Det har jo gått i glemmeboka...
Må bare beklage dette, Men jeg var heldig å kom over en link i dag med ei liste på en del av disse bøkene.

Tenkte i samme slengen at dette kan være en slik samletråd der vi kan anbefale, spørre etter og skrive omtale på bøker.
Personlig er jeg veldig glad i bøker.
Fagbøker er ikke noe man skal lese fra perm til perm. Fagbøker skal man bruke som et oppslagsverk. Og etter min mening går det ikke an å få for mye av faktabøker.

om man for eksempel ikke har interesse for noe som helst annet enn ballpython (Python regius)
Og derfor ikke er interessert i noe annet enn bøker som kun omhandler ballpython, så blir det ei fattig bokhylle og etter min mening et fattig kunnskapsnivå også.
Det blir som å si at "siden jeg ikke er interessert i annet enn golden retriever, skal jeg kun lese på det. Å lese generelt om hund er helt uinteressant..."

etter at vi i årevis har drevet med alt mulig rart av arter, og det meste har vert i vårt eie opp gjennom årene. så har vi nå begynt å fokusere interessen mot et fåtall spesifikke arter.
men vi har fortsatt en stor generell zoologisk interesse og liker derfor å lese div bøker som omhandler emnet.

Det ble kanskje mye blabla... Men her er ei lita liste med bøker jeg vil anbefale i hvert fall.

Reptile and Amphibian Veterinary Books (Diseases of captive reptiles)
bushman er offline   Svar med sitat
Følgende 4 medlemmer liker bushman sitt innlegg:
Gammel 28-03-2013, 10:49   #2
Reptilfreak

Euryurus sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 757
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Det liker vi!

Dette er vel ikke nødvendigvis en bok man trenger som veterinær, men jeg bestilte denne selv i går.

Millipedes

Må også nevne nationalnyckeln, ett fantastisk bokverk som tar for seg mye av det som lever i naturen. Ett fantastisk verk som gjør seg utrolig bra i hyllen, og som er ubetalelig om man skal prøve å identifisere noen kryp man har avbildet i hagen etc...
Gammel 28-03-2013, 11:07   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Har Reptile medicine and surgery av douglas r. mader. Har brukt den mye og er veldig fornøyd med den. Bruker den som oppslagsverk og har hatt den med til veterinæren som supplement når dyrene har hatt behov for hjelp, ettersom mange veterinærer ikke har den tilstrekkelige kunnskapen.

Har også understanding reptile parasites av klingenberg av de nevnte. Helt grei bok.
Gammel 28-03-2013, 13:02   #4
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

For min egen del har det å få forståelse for generell dyrehelse og anatomi lagt grunnlaget for langt bedre helhetlig kunnskap og artene vi jobber med. Bøker på spesifikk art blir et supplement til dette, men fokuserer som regel på helt andre ting enn helse- og anatomi.

Ved å ha en bedre forståelse av hvordan dyrets indre fungerer, er det også langt enklere å tilpasse miljøet til dyeret etter dets behov. Varme, fukighet og lys - er alle svært viktige elementer i våre dyrs vellferd. Det er tilsvarende viktig for oss, som skal ta vare på dyrene, å forstå hvorfor det er viktig - og hvordan de spiller inn på dyrets vel og ve.
strepto er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til strepto
Svar

Emner
bok, bøker, info, kunnskap

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Anbefalte Veterinærer med herptilkunskap Frogger Helse og sykdommer hos reptiler 84 30-05-2017 12:11
Bøker unearth Småprat 8 14-03-2008 12:39
Bøker Frost Andre insekter 1 20-02-2007 21:52
Bøker charlotte Skilpadder 0 01-02-2007 14:33
Bøker crazylegs Skilpadder 4 28-08-2006 10:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:16.