"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-10-2008, 08:08   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Leosen min, trenger hjelp!

Jeg har noen spørsmål angående Leoser.
Nå har jeg hatt min Leos i nesten 1 år. Men på det året kan jeg ikke si at jeg og han har blitt kjempegode venner

Jeg prøver og ta den opp og la han gå litt rundt, tenker at det kan bli kjedelig for han inne i Terra. Men han vil helst ikke la seg løfte.

Ellers så ligger han stort sett inne i hulen sin, og jeg må si jeg blir litt bekymret. Satt inn en fuktboks til han, men får ikke fuktet den regelmessig, da han plutselig fant ut at han ville ligge inne i den hele tiden. Er det noen som kan forklare meg hvorfor han ligger der? Er det fordi han liker isboksen bedre enn hulen?

Håper noen kan gi meg svar på dette, da jeg selv tror jeg gjør mitt beste for at lille Morrison skal ha det bra.
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 08:23   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mondo Vis post
Jeg har noen spørsmål angående Leoser.
Nå har jeg hatt min Leos i nesten 1 år. Men på det året kan jeg ikke si at jeg og han har blitt kjempegode venner

Jeg prøver og ta den opp og la han gå litt rundt, tenker at det kan bli kjedelig for han inne i Terra. Men han vil helst ikke la seg løfte.

Ellers så ligger han stort sett inne i hulen sin, og jeg må si jeg blir litt bekymret. Satt inn en fuktboks til han, men får ikke fuktet den regelmessig, da han plutselig fant ut at han ville ligge inne i den hele tiden. Er det noen som kan forklare meg hvorfor han ligger der? Er det fordi han liker isboksen bedre enn hulen?

Håper noen kan gi meg svar på dette, da jeg selv tror jeg gjør mitt beste for at lille Morrison skal ha det bra.
Øhm..
Leopardgekkoer får ingenting ut av at du løfter/koser med den. De er ikke kjæledyr på samme måte som smågnagere og kaniner. Alle gekkoer trives nok best ifred i terrariet sitt, selv om noen har en større utforsknings-nysgjerrighet enn andre.

Mine bruker også omtrent all sin tid inne i fuktboksen, annet enn om natten. Da kravles det rundt, og utforskes. Eventuelt jakting.
Og selv om han er i fuktboksen sin, så er det da mulig å fukte den. Er jo bare å spraye vann på, eller ta en vannkanne og fylle på litt.

Hvordan er terrarie-oppsettet ditt? har du noe bilde?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 08:28   #3
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Skal jeg fukte boksen med han inni?
Kan prøve å få tatt et par bilder i kveld og legge ut. Jeg har nok et mindre terrariet enn de fleste andre ser det ut til. Men jeg har da plass til en hule, fuktboks, vannskål, en hul trestokk, en plante og en varmesten.

Kan ikke si jeg har sett han kravle ut av fuktboksen om natten heller. Da jeg ofte sitter seint oppe om nettene. Eneste gangene han er ute av fuktboksen er når det er mat og få.

Det lurer jeg også på, Hvor ofte mater dere leosene deres egentlig? Virker som om noen på forumet her forer sine hver eneste dag.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 08:53   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Varmesten...? har du ikke varmematte til ham?
Om det er slik varmesten jeg har hørt om, så må du fjerne denne med en gang. Stygg sak som har en tendens til å bli ødelagt og grille øgla di.
Varmematten skal forøvrig ligge under fuktboksen, dekke ca 1/3 - 2/3 av terrariet.

Mine voksne gekkoer får mat ca hver 2-4 dag. De har en kopp med melorm tilgjengelig til alle døgnets tider som de forsyner seg selv av.
Gekkounger skal ha mat hver dag.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 09:00   #5
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Jeg har varmematte også, men fuktboksen ligger ikke på den siden av terra, da det er en varmelampe også på den siden. Men hvis den skal stå på den siden som det er varmt så skal jeg saktens flytte på den.
Jeg aner ikke hvor gammel min LEOS er fikk høre at det var nok at han fikk mat en gang i uken jeg. Jeg bor på landet, så det er ikke så enkelt å få tak i sirisser så ofte. Halen hans er tykk og fin, og det virker som han har det bra.

Min Leos nekter å spise død mat, han rører det ikke. Har forsøkt å gi han melormer, tørkede fluer (På boks, laget for leoser) men han vil ikke ha noe annet enn sirisser.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 09:24   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg har varmematte også, men fuktboksen ligger ikke på den siden av terra, da det er en varmelampe også på den siden. Men hvis den skal stå på den siden som det er varmt så skal jeg saktens flytte på den.
Jeg aner ikke hvor gammel min LEOS er fikk høre at det var nok at han fikk mat en gang i uken jeg. Jeg bor på landet, så det er ikke så enkelt å få tak i sirisser så ofte. Halen hans er tykk og fin, og det virker som han har det bra.

Min Leos nekter å spise død mat, han rører det ikke. Har forsøkt å gi han melormer, tørkede fluer (På boks, laget for leoser) men han vil ikke ha noe annet enn sirisser.

For at fuktigheten skal bli riktig i fukthulen din, så er det viktig at det kommer varme fra varmematten som skal ligge under den. (under selve terraet, seff)
Hvis du har en varmematte og den holder riktig temps, så er det unødvendig med varmelampen også.

Har du en digital vekt? Om halen hans er tykk og fin så er det antageligvis ikke noe problem om han spiser 1-2 ganger i uka. Vei ham ofte, og sjekk at vekten ikke går nedover. Og hvis du har veid ham, hvor mye veier han?
Jeg liker forøvrig at gekkoene mine får mat forholdsvis ofte, da det er veldig greit at de har mye vekt å gå på i de perioder hvor de kan matvegre lenge.

Om du har problemer med å få tak i sirisser, så kan du bestille online, og/eller eventuelt starte å avle sirisser selv. Melorm kan også avles selv, men det tar mye lengre tid, og du trenger en god del å starte med for at det skal gå gjevnt og trutt.

Er ikke alle gekkoer som liker slik tørka mat. Jeg har vel èn som spiser det, men resten er kresen. Har kanskje noe med at de er ikke like spennende å jakte på, og pulveriserer ganske bra i munnen. Sikkert veldig tørt.
Om han ikke vil ha melorm, så kan det jo hende han er i en periode hvor han kun foretrekker sirisser. Mine har også hatt det. Hadde blandt annet en skjeggagam som nektet å spise annet enn melorm i to uker, hvilket var litt pain... dyrt å få en skjeggis mett på melorm.

Du kan jo alltids bare sette frem en kopp med melorm til ham, så vil jeg nok tro han vil forsyne seg så fort han vet om den/er sulten.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 09:33   #7
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Jeg synes ikke varmematten i seg selv varmer nok, derfor har jeg en varmelampe. Temperaturen på den varme siden er stort sett opp mot 30 grader, og i den kalde delen mellom 20-50 grader.

Jeg har ikke veid han nei. Jeg gir ham 5-7 sirrisser i uka, men da burde jeg kansje begynne å gi han mere enn det da?

har forsøkt å gi han både tørkede melormer og levende melormer, men han rører de ikke.

Jeg ser også at det er heftige diskusjoner om hva slags substrat man skal bruke til Gekkoer. Selv fatter jeg ikke hva som er problemet med kalsiumsand. Jeg tror ikke akuratt området der de bor i virkeligheten. India/Pakistan hvis jeg ikke tar helt feil, er lagt opp til at Gekkoen ikke skal få forstoppelse. Selv bruker jeg akvariesand i bunnen, og T-REX Calsium sand over dette.

Sist endret av Mondo; 22-10-2008 kl 09:43.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 09:45   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg synes ikke varmematten i seg selv varmer nok, derfor har jeg en varmelampe. Temperaturen på den varme siden er stort sett opp mot 30 grader, og i den kalde delen mellom 20-50 grader.

Jeg har ikke veid han nei. Jeg gir ham 5-7 sirrisser i uka, men da burde jeg kansje begynne å gi han mere enn det da?

har forsøkt å gi han både tørkede melormer og levende melormer, men han rører de ikke.

Hæ??
Kalde siden er mellom 20-50??? grader?? o_O Håper dette var en typo eller jeg som missforstår o_O

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 09:49   #9
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Skulle være 20-30 grader. Sorry!
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 09:51   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg ser også at det er heftige diskusjoner om hva slags substrat man skal bruke til Gekkoer. Selv fatter jeg ikke hva som er problemet med kalsiumsand. Jeg tror ikke akuratt området der de bor i virkeligheten. India/Pakistan hvis jeg ikke tar helt feil, er lagt opp til at Gekkoen ikke skal få forstoppelse. Selv bruker jeg akvariesand i bunnen, og T-REX Calsium sand over dette.
Kalsiumsand er ikke fordøyende, og forårsaker mye forstoppelse.
Og man kan ikke sammenlikne leoser i fangenskap, og leoser i det fri. Leoser i det fri lever i veldig steinete ørken, og ikke sandørken. Og jeg vil tro de ikke har nødvendighet for å ete sand der de bor, da de får all vitamin de trenger fra dyra de spiser. (rett meg om jeg tar feil, men mente jeg har lest dette på et svensk gekkoforum en gang?)

Synd det er forsket så utrolig lite på gekkoer i det fri, da det er mye misforståelser som svirrer rundt om det emnet.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trenger hjelp! Christoffer Knelere 2 30-08-2008 21:54
trenger hjelp med boa!! tinahen Boa og pyton 7 09-05-2008 16:23
trenger du hjelp si i fra madsarn89 Prosjektplaner 8 31-01-2008 00:42
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30
trenger hjelp!!! alexander Snoker 2 16-07-2005 18:01

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:28.